Gjest Overtid i fleng Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Er jeg urimelig om jeg ønsker å avspasere etter å ha blitt pålagt å jobbe overtid i sommer? Jeg jobber normalt 28 timers uke, og har hittil jobbet 47,5 timer overtid. Da har jeg jobbet i lunsj (har vært alene, og kan dermed ikke ta pauser på jobb) men disse har jeg ikke regnet med. Jeg lar det bare være, men teller timer utover min normale arbeidsdag. Forlanger ikke å ta alt ut i ett strekk, vil jo tilpasse jobben min. Denne overtiden vil utgjøre ca 4 langhelger (fri torsdag og fredager). Er jeg urimelig? Synes jeg er så pass låst i min stilling, at fordelen med å måtte jobbe så mye overtid, ville vært å få avspasert. 0 Siter
Gjest Debra irl Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Du kan jo be om å få det i avspasering istedet for utbetaling. Men det er vel ikke noe du har rett til tror jeg. Men arb.giver bør jo prøve å legge til rette for det. Kjekt å ha fornøyde ansatte! 0 Siter
Osiris Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Du kan ikke regne overtid for alt som er utover 28 timer per uke. Overtid er for alt som er utover 40 timer per uke, og det som er utover 37.5 time per uke dersom det er tariffavtale eller at partene er enige om å praktisere 37.5 timers uke. 0 Siter
Gjest Overtid i fleng Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Du kan ikke regne overtid for alt som er utover 28 timer per uke. Overtid er for alt som er utover 40 timer per uke, og det som er utover 37.5 time per uke dersom det er tariffavtale eller at partene er enige om å praktisere 37.5 timers uke. Skjønner, mente ikke at jeg jobber overtid i den forstand. Men om de timene jeg jobber utover min ordinære arbeidstid, ikke skal være rett til å ta tilbake i avspasering, men pålagt lønn. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Du kan ikke regne overtid for alt som er utover 28 timer per uke. Overtid er for alt som er utover 40 timer per uke, og det som er utover 37.5 time per uke dersom det er tariffavtale eller at partene er enige om å praktisere 37.5 timers uke. Dette er veil feil...? Om man har en arbeidsavtale om 28 timers arbeidsuke (70% stilling), så er vel alle timer man jobber utover 28 timer pr. uke overtid? 0 Siter
Gjest Overtid i fleng Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Dette er veil feil...? Om man har en arbeidsavtale om 28 timers arbeidsuke (70% stilling), så er vel alle timer man jobber utover 28 timer pr. uke overtid? Håpte det, men forstår at det ikke er overtid i den forstand at du overtrer "normal" arbeidsuke på 37,5 timer. Alt over mine 28 timer, vil jo bli "overtid", som jeg håpte å få ta ut i fritid (det håpte min dagmamma også, som har jobbet mye utover sin dag). Men her er problemet å få avspasere, de vil bare betale det ut i lønn. 0 Siter
Babette Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Dette er veil feil...? Om man har en arbeidsavtale om 28 timers arbeidsuke (70% stilling), så er vel alle timer man jobber utover 28 timer pr. uke overtid? Ikke i den forstand at man har krav på overtidsgodtgjørelse. Hvis du jobber halv stilling fast, og f. eks. en måned går i full, får du kun vanlig timelønn for det du går ekstra så lenge alt er innenfor 100% stilling. 0 Siter
Osiris Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Dette er veil feil...? Om man har en arbeidsavtale om 28 timers arbeidsuke (70% stilling), så er vel alle timer man jobber utover 28 timer pr. uke overtid? Nei, forskjellen mellom den avtalte tid og 40timer/37.5 timer er definert som merarbeid og kompenseres med vanlig timelønn. Overtid er det som er utover en vanlig arbeidsuke eller mer enn 9 timer per dag. Dersom bedriften ikke har avtale om gjennomsnittlig arbeidstid på årsbasis. Da kan det være avtale om å jobbe lite i visse perioder og mye i andre. Ganske vanlig i landbruk, hagesentra, fotolab etc. 0 Siter
Gjest biaa Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Dette er veil feil...? Om man har en arbeidsavtale om 28 timers arbeidsuke (70% stilling), så er vel alle timer man jobber utover 28 timer pr. uke overtid? Trur det er vanlig at dersom en jobber redusert stilling, så får ein berre betalt time for time, for timane som er over stillingsprosenten til ein er oppe i timetalet for ei full, 100%, stilling. Med andre ord er det billigare for arbeidsgiver å gi overtidstimar til dei som går i reduserte stillingar. Men desse timane bør ein kunne få tatt ut som avspasering. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Nei, forskjellen mellom den avtalte tid og 40timer/37.5 timer er definert som merarbeid og kompenseres med vanlig timelønn. Overtid er det som er utover en vanlig arbeidsuke eller mer enn 9 timer per dag. Dersom bedriften ikke har avtale om gjennomsnittlig arbeidstid på årsbasis. Da kan det være avtale om å jobbe lite i visse perioder og mye i andre. Ganske vanlig i landbruk, hagesentra, fotolab etc. Ah, da ble det mer forståelig. 0 Siter
Osiris Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Ah, da ble det mer forståelig. Fint! Jeg vet at dette ikke er så greit å forstå. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Fint! Jeg vet at dette ikke er så greit å forstå. Joa, lett å forstå egentlig. Men for de fleste (meg inkludert) er overtid synonymt med arbeid utover vanlig arbeidstid - og ikke pålagt merarbeid av den typen som betegnes som overtid i arbeidsmiljøloven (og dertilhørende bestemmelser om betaling, avspasering o.l.). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.