høstjente Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Jeg har et ønske om å starte opp med prevensjon igjen etter at jeg har vært gravid. Har nå en gutt på 10 månder som jeg ammer ennå. Man kan vel ikke velge hva som helst når man ammer, men jeg ønsker iallfall få tips om hva jeg bør bruke når ammeperioden er over. Fikk igjen menstruasjonen for tre uker siden, og det var en heller trasig opplevelse med enorme blødninger og store smerter. Ved eggløsningen i forkant hadde jeg også store smerter i flere dager. Ingen av disse tingene er nytt for meg da jeg alltid har strevd med store blødniner og smerter både ved eggløsning og menstruasjon. Jeg fikk hos deg for mange år siden påvist endrometiose, så det er vel kanskje årsaken til at jeg strever med dette. Før graviditeten brukte jeg microgynon. Er dette en p-pille du vil anbefale meg fortsette med? Jeg er snart 33 år, og har hørt at p-piller ikke er så gunstig når man blir eldre? Jeg røyker ikke. Prøvde sette inn spiral for noen år tilbake, men legen måtte gi opp fordi jeg fikk så vondt. Kvier meg derfor for å prøve det igjen, men må man så må man. Men det hjelper kanskje ikke så mye mot smerter? Jeg ønsker selvfølgelig unngå bruke noe som gir for mange bi-virkninger, dvs. som går utover humør, vekt, tap av sexlyst osv. Kan p-sprøyte være et alternativ? På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240166-hva-skalgs-type-prevensjon-b%C3%B8r-jeg-velge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest et forslag Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Hormonspiral. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240166-hva-skalgs-type-prevensjon-b%C3%B8r-jeg-velge/#findComment-1855184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Jeg tror at jeg vil forslå hormonspiral som både hjelper mot rikelige blødninger og ofte også mot smerter (inkl de som er fremkalt av endometriose). Hvis det er problem med å få inn spiralen (litt rart hos en som har født, hvis du hadde født ved siste forsøk). Hormonet virker stort sett bare i livmoren, det er meget lite som går over i systemet og kan gi ev bivirkninger. De fleste får mindre menstruasjon, minst 20% slipper blødninger. I starten er det ofte uregelmessige blødninger. Du kan bruke p-pille, men man anbefaler at du venter til avsluttet amming. Du kan ev ta pillen uten pause i 3-4 måneder og unngå blødning. Er du frisk og ikke røker/er overvektig kan du fortsette til overgangsalderen. P-sprøyte er en mulighet, men hvis du får bivirkninger, går det lang tid før hormonet er ute av kroppen igjen. P-stav (som legges under huden) har samme virkning, men her kan man fjerne innlegget og få stoppet virkningen umiddelbart. Den sterkere minipille Cerazette er like effektiv som p-piller og kan brukes under amming, men som for p-stav og p-sprøyte er det ofte blødningsproblemer. Det burde være nok å velge imellom. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240166-hva-skalgs-type-prevensjon-b%C3%B8r-jeg-velge/#findComment-1855268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.