Gå til innhold

Hvordan ville dere håndtert denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Gjest barnepasser
Skrevet

Jeg har jobbet i en organisasjon i Baltikum en uke, hvor jeg har hatt ansvaret for barna til deltakerne som har vært på kongressen. Dette er skandinaviske barn.

Noen av barna er veldig grensetestende, og skal hele tiden teste oss, hva de får lov til og ikke får lov til. Jeg har også et inntrykk av at mange av foreldrende ikke setter noe særlig grenser for barna, de får ofte oppføre seg som de selv ønsker, uten at de griper noe særlig inn.

Det var en episode som skjedde når vi var på stranden. Jeg hadde da ansvaret for to åtteåringer samt to yngre som skulle bade. De to åtteåringene var ferdige med å bade og skulle gå opp til hotellet som ligger 500 meter lengre opp. Siden badeklærne var våte så nektet de å ta det på seg, men ville heller gå nakne opp. Jeg forsøkte alt jeg kunne å fortelle dem at de måtte ta på seg badeklærne sine og at det å gå naken opp den veien, hvor de måtte krysse en vei med biler, skog samt lokale innbyggere var uaktuelt. Men de nektet å høre, sa bare at da badet de med foreldrene sine istedenfor. Og gikk opp. Jeg hadde andre barn og passe på og kunne ikke følge dem opp da, men fortalte det til moren hva jeg tenkte om situasjonen og at jeg var bekymret for sikkerheten.

Så det jeg lurer på er om jeg overreagerer?. Som barneleder har jeg ansvaret for 19 barn. Om det skulle skje dem noe når de går tilbake til hotellet nakne så er det også mitt ansvar. Burde jeg ha fortalt hva som eventuelt kunne hende småjenter som går nakne i Baltikum i et område med mye kriminalitet? Og hvordan burde jeg ha ordlagt meg?

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De nektet å ta PÅ seg det våte badetøyet? Hvis de ikke hadde de vanlige, tørre klærne med seg, hvorfor var de da nakne i det hele tatt? De badet uten skiftetøy og tørket seg deretter uten klær?

Jeg synes det er irrelevant hvor i verden dette foregikk og hva som evt. kan skje med nakne barn. Hvis du har ansvaret for 4 unger på et sted de ikke er særlig kjent, bør vel ikke gruppa deles uansett.

Evt. får du gi dem valget mellom enten å kle på seg eller vente på deg og resten av gruppa. Du er sjefen så lenge du har det ansvaret, vis dem det.

De 8-åringer jeg kjenner, er forøvrig ikke særlig interessert i å sprade nakne omkring. Sønnen min på 7 har nettopp begynt å bli påpasselig med å f.eks. gå laaangt inn i skogen hvis han skal tisse utendørs (på tur), selv om bare vi foreldrene er til stede.

Skrevet

Det er bare å være streng og si at INGEN går nakne rundt - det er bare noe vi gjør hjemme hos oss selv. BASTA!

Gjest Shira12
Skrevet

Barn tester ofte grenser, for og finne ut hvor de har deg. Det er da viktig at du er bestemt, og at de forstår at de må rette seg etter deg.

Jeg hadde ikke latt de gå alene til hotellet uansett, men jeg kan ha tendenser til og være overbeskyttendes til tider, en liten hønemor ;-)

Du kan ta en prat og forklare at når de er med deg, bestemmer du, dette også pga at du har flere barn og ta vare på. Du kan også få hjelp av foreldrene, prate litt med de om at de kan gjøre barna oppmerksom på hvordan det fungerer i en gruppe, om foreldrene er OK og prate med da såklart.

Gjest barnepasser
Skrevet

Det er bare å være streng og si at INGEN går nakne rundt - det er bare noe vi gjør hjemme hos oss selv. BASTA!

Hva om man sier det, og nekter dem å bade om de ikke føyer seg, og de bare går sin vei. Skal man da løpe etter dem da?

Skal man fysisk tvinge på dem klærne?

Gjest barnepasser
Skrevet

De nektet å ta PÅ seg det våte badetøyet? Hvis de ikke hadde de vanlige, tørre klærne med seg, hvorfor var de da nakne i det hele tatt? De badet uten skiftetøy og tørket seg deretter uten klær?

Jeg synes det er irrelevant hvor i verden dette foregikk og hva som evt. kan skje med nakne barn. Hvis du har ansvaret for 4 unger på et sted de ikke er særlig kjent, bør vel ikke gruppa deles uansett.

Evt. får du gi dem valget mellom enten å kle på seg eller vente på deg og resten av gruppa. Du er sjefen så lenge du har det ansvaret, vis dem det.

De 8-åringer jeg kjenner, er forøvrig ikke særlig interessert i å sprade nakne omkring. Sønnen min på 7 har nettopp begynt å bli påpasselig med å f.eks. gå laaangt inn i skogen hvis han skal tisse utendørs (på tur), selv om bare vi foreldrene er til stede.

De hadde med seg et håndkle utenom badeklærne. De hadde da kommet dit i badeklær.

Problemet er om man skal gå fysisk til verks her. Om man da sier at de absolutt ikke får gå nakne opp til hotellet og sånn er det bare, og de bare rekker tunge til deg og begynner å gå hva gjør man da?.

Bør man da fortelle om hva de eventuelt kan bli utsatt for når foreldrene tydeligvis ikke har noen grenser for dem?

sammfunnskritiker
Skrevet

Mitt tips er at en aldri skal si noe en ikke greier å opprettholde!

Du får ikke gå naken opp... og så gjør barna det likevell..., da er løpet kjørt.

Gjest barnepasser
Skrevet

Du får ikke gå naken opp... og så gjør barna det likevell..., da er løpet kjørt.

ok, men hva bør en si istedenfor?

sammfunnskritiker
Skrevet

Litt vanskelig å si, når jeg ikke kjenner til barnet, til deg eller kjemien dere mellom.

sammfunnskritiker
Skrevet

En generell regel er jo alltid å komme barna i forkjøpet.

sammfunnskritiker
Skrevet

Dere kunne foreksempel lekt "hermegåsa", og gjort stort nummer av badetøyet på.

Skrevet

De hadde med seg et håndkle utenom badeklærne. De hadde da kommet dit i badeklær.

Problemet er om man skal gå fysisk til verks her. Om man da sier at de absolutt ikke får gå nakne opp til hotellet og sånn er det bare, og de bare rekker tunge til deg og begynner å gå hva gjør man da?.

Bør man da fortelle om hva de eventuelt kan bli utsatt for når foreldrene tydeligvis ikke har noen grenser for dem?

Jeg forsto selvsagt at de ikke hadde skiftetøy, men hvis såpass store barn går og bader med kun håndkle og badetøy, synes jeg det er naturlig at de beholder det våte badetøyet på mens man tørker seg. Hvis det er sol, tørker både kroppen og badebuksa nokså raskt.

Hvis de har så liten respekt for deg at de gjør akkurat som de vil uansett, kan de jo ikke være med og bade. Foreldrene overlater jo ansvaret til deg, og da må de følge reglene du setter opp.

Som du forstår, er jeg minst like opptatt av sikkerheten under badingen som etterpå.

petter smart
Skrevet

Jeg er helt enig i din første setning, men din andre setning er totalt meningsløs.

Det hun ikke bør gjøre er å true med et eller annet hvis de gjør det de ikke får lov til, med mindre hun vil gjennomføre det i praksis.

Men hun kan jo ikke la være å nekte dem ting bare fordi de kan la være å høre på henne.

petter smart
Skrevet

Er du alene om ansvaret for 19 barn?

Du har sterkt begrensede muligheter til å bruke fysisk overmakt mot disse barna. Kun dersom du skjermer dem fra fare e.l. Så det blir jo et definisjonsspørsmål.

Men du skal uansett ikke trenge å gjøre det. Du har ansvaret for andre barn og kan ikke overlate disse til seg selv.

Jeg ville snakket med foreldrene og sagt at dersom noe slikt skjer igjen (at de ikke gjør som du sier) så nekter du å ta noe ansvar for dem og vil ikke ta dem med ut på noe som helst.

Skrevet

Hva om man sier det, og nekter dem å bade om de ikke føyer seg, og de bare går sin vei. Skal man da løpe etter dem da?

Skal man fysisk tvinge på dem klærne?

Om de oppfører seg sånn (merkelig at en 8-åring i det hele tatt vil være nakne) - så hadde jeg nektet dem å være med.

Skrevet

En generell regel er jo alltid å komme barna i forkjøpet.

barn man ikke kjenner?

Skrevet

Jeg hadde nektet tvert å ta meg av barn som var så lite lydhøre for hva jeg, med ansvar for deres vel, vel og sikkerhet, sa.

Gjest barnepasser
Skrevet

Jeg hadde nektet tvert å ta meg av barn som var så lite lydhøre for hva jeg, med ansvar for deres vel, vel og sikkerhet, sa.

Hvis jeg skal jobbe i samme organisasjon til neste år, kommer jeg nok til å markere dette sterkere og sette opp noen regler helt fra begynnelsen av. Vi har ikke hatt behov for å markere andre regler enn at de sier i fra hvor de er til enhver tid, men nå må vi nok sette opp andre regler også.

Noe av problemer i forhold til denne jenta som ville gå naken var at moren også var asvarlig for barnegruppen og syntes ikke å ha noen grenser for barnet. Og barnet hadde NULL respekt for andre voksne. Så det kan jo tenkes at hun bader naken når hun er sammen med foreldrene sine også. Bare trist at hun får de andre barna med seg på påfunnene sine.

Gjest barnepasser
Skrevet

Vet du om svensker og dansker har noe mer frisinnet syn på dette?.

Ville du ha forklart hvorfor det var sånn også eller hadde det bare vært "end of discussion"?.

Jeg tenker at hvis foreldrene ikke har satt noen grenser på dette området, så kan det godt hende at hun tror at det å gå naken er normalt. Bør man fortelle hvorfor man ikke går rundt naken?

Håper virkelig ikke at dette barnet kommer tilbake neste år. Da vurderer jeg å trekke meg.

Skrevet

Vet du om svensker og dansker har noe mer frisinnet syn på dette?.

Ville du ha forklart hvorfor det var sånn også eller hadde det bare vært "end of discussion"?.

Jeg tenker at hvis foreldrene ikke har satt noen grenser på dette området, så kan det godt hende at hun tror at det å gå naken er normalt. Bør man fortelle hvorfor man ikke går rundt naken?

Håper virkelig ikke at dette barnet kommer tilbake neste år. Da vurderer jeg å trekke meg.

I en slik situasjon, der du leder en gruppe på badetur, holder det lenge med å si noe sånt som at "her i landet går ikke så store barn nakne utendørs, annet enn når de er alene på stranden".

Jeg synes ikke man skal legge ut til andres barn om moral, uskrevne regler, risiko for overgrep el.l., enten man er utenlands eller hjemme. La foreldrene ta den biten. Hvis barna kverulerer, så hold på ditt og si fra til foreldrene hvilke regler dere hadde på turen, og begrunn kort hvorfor.

Hvis de (altså foreldrene) har problemer med at man må ha visse regler på en badetur, f.eks. at gruppa må holdes samlet, så henvis til sjefen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...