ToriJo Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Kjære Dr Mette Moen!Ble gjennom lap i '04 diagnostisert med en del endometriose. Har forsøkt å bli gravid gjennom utallige inseminasjoner og 3 ivf uten å lykkes. Alt jeg har oppnådd er smerter i bekkenet og en forverret endometriose tilstand, trolig på grunn av hormonstimulering. Vil gjerne opereres en gang til, for eventuelt å forsøke et siste IVF-forsøk. Lurer på 1) Hvordan kan jeg selv bekjempe endoetriosen, feks gjennom livvstil? 2) Er det en ide å blokke ut livmorhalsen så den ikke blir så trang og slik at blod lettere kommer ut ved menstruasjon? 3)Hvor i Norge anbefaler du å ta en laparaskopi? Jeg vil gjerne komme til et sted hvor jeg får en optimal operasjon. Eventuelt hvilke leger/klinikker i utlandet kan anbefales. 4) Vil du fraråde et ytterligere ivf-forsøk pga endometriosen? Håper på svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240196-endometriose-tr%C3%B8bbel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Dessverre opplyser du ikke din alder, det er en meget viktig faktor for å lykkes ved IVF-forsøk. Nærmer du deg 40 år er sjansen sterkt redusert, men ikke umulig. 1. Dessverre er det ikke noe du selv kan gjøre for å bekjempe endometriose, men hvis du røker og slutter med det bedrer du dine muligheter ved IVF. Alkohol kan muligens også innvirke uheldig ved IVF. 2. Utblokking har ikke effekt ved smerter, for det er endometriosen som sitter i bukhulen som gir smertene, ikke menstruasjonsblodets avløp fra livmoren. 3. Hvis du ikke blir gravid ved IVF har det neppe hensikt å utføre ny laparoskopi. Da er det sannsynligvis andre (muligens ukjente) faktorer inne i bildet enn enodmetriose. Ullevål er jo veldig flinke på laparoskopi, på høyde med de beste klinikker i utlandet. Men jeg kan ikke se hva nytte du skal ha av et nytt inngrep. 4. Jeg vil ikke fraråde, men sjansen reduseres for hvert mislykket forsøk. Hvis du har oppgitt å bli gravid (etter hvert) kan du forsøke hormonbehandling for smerter, men det virker som prevensjon, så da må barnløsheten være avklart. Hvor gammel er du? Det betyr mye for vurderingen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240196-endometriose-tr%C3%B8bbel/#findComment-1855942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.