Bergen-80 Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Jeg er en kvinne på 26 år som nå en rekke ganger har hatt smerteanfall etter samleie. Jeg vil tippe det har skjedd rundt ti ganger de siste 6 årene. Anfallene arter seg slik at jeg først får intense smerter i underlivet. Det kan kjennes ut som om smerten sitter i livmorhalsen, eller i alle fall nederst i magen. Smertene kommer med små intervaller og blir stadig kraftigere. Etter noen minutter med disse smertene blir jeg ekstremt varm og utilpass, og tildels svimmel. Det har også hendt at jeg har besvimt. De siste gangene har jeg gått inn i dusjen og spylt meg selv med kaldt vann, det har hjulpet noe. Men fortsatt er smertene nærmest uutholdelige. Anfallene inntreffer omtrent umiddelbart etter samleie og varer kanskje 10 minutter. Jeg har spurt min gynekolog om dette, men hun mente smertene og ubehaget kunne skyldes at at skjeden min er kort og at penis dermed støter mot livmorhalsen. Men jeg klarer ikke slå meg til ro med denne konklusjonen, dette kan da vel ikke være normalt...? Og om hun skulle ha rett, er dette farlig? Kan vi ødelegge noe? Det kan synes som om enkelte samleiestillinger er mer sannsynlig til å fremkalle anfallene, da ofte stillinger som gjør at penis trenger dypt inn i skjeden. Disse anfallene er helt fryktelig smertefulle og ubehagelig. Det er heller ikke kjekt for min partner, han føler seg ganske hjelpeløs når dette skjer, i tillegg til at han får dårlig samvittighet. Kan det være noe galt med meg? Kan for øvrig nevne at jeg har hatt samme partner i over syv år, har regelmessig menstruasjon og at jeg aldri har vært gravid. Går også til gynekolog årlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240224-smerter-etter-samleie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Det med at skjeden er for kort har jeg liten tro på, den er så tøyelig, tenk på hva den utsettews for av strekk og trykk under en fødsel! 1. Kan smertene ha oppstått ved samleie på eggløsningstiden? Da kan en liten cyste ha sprukket og ført til at blod eller cystevæske har kommet ut i bukhulen, det kan gi kortvarige intense smerter. 2. Du kan også ha en permanent cyste som tvinner seg rundt ved samleie. Det ville gynekologen nok ha sett ved ultralyd i forb. med undersøkelsen. 3. En tredje mulighet er at du har den godartede tilstanden endometriose hvor det finnes blodcyster på bukhinnen, for eksempel dypt i skjeden bak livmoren. Det kan gi smerter i spesielle stillinger, evt. bare i visse perioder i syklus, spesielt rett før menstruasjon. Så det kan være flere årsaker, men intet er farlig. Hvis du engster deg meget kan du be om en ny vurdering. Ultralyd kan påvise en cyste, men endometriose kan bare påvises ved laparoskopi, kikkhullsundersøkelse. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240224-smerter-etter-samleie/#findComment-1855959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.