Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan, jeg er nå henvist til gynekolog etter å ha prøvd å bli gravid i over et år. Tallene mine ser slik ut (har tempet de siste 4 mnd)

(5 cycles) Ave. Min. Max.

Ovulation: 24 18 30

Luteal Phase: 15 13 17

Cycle length: 40 29 54

Jeg har fikk mensen etter 29 dager den mnd jeg prøvde fotsone terapi. Denne siste gangen kom el over en uke senere enn vanlig, og derfor også mensen. Kan alkohol ha utsatt dette, det har blitt noe mer alkohol i sommer enn vanlig. pga sommerfester osv.(Drikker egentlig svært lite)

Jeg har fått brev om at jeg skal ha med sædprøve fra mannen ved første konsultasjon. Det jeg lurer på:

- er det sannsynlig at lange sykluser er mitt problem?

- hvordan kan lange sykluser behandles?

- jeg er 165 cm over bakken, og veier 73kg. en del av denne vekten ligger rundt magen, kan dette også spille inn?

- hva skjer på første utredning hos gynekolog?

- hvor fort kan evnt. behanlding komme i gang?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240236-henvist-til-gynekolog-lange-sykluser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan!Var nettopp t GU sjølv-har prøvd å bli gravid i over eit år..Har ikkje lang syklus som deg.

Kanskje første undersøking variere etter kven du går til, men gynokologen eg var hos sa at første time var berre for kartlegging av meg og han og ingen undersøkelser. Det er litt spesielt at vi flytter utenlands eit år no, så han framskynda ein GU med ultralyd. Då sjekka han livmor, eggstokker og om det var egg der. Sambuaren min hadde fått beskjed (av fastlegen sin) at eg kunne levere ein sædprøve hos gynokologen-dette var egentleg heilt feil. Den må takast på sjukehus (der og då)- han tok likevel ein rask titt i mikroskopet sitt for å få eit inntrykk, men det er altså ikkje ein skikkeleg undersøking av prøven...

Veit ikkje om dette hjalp litt, du får berre spørre om meir om du lurer på noko.. :)

Mette Moen, Gynekolog

Syklus på over 35 dager regnes som unormalt, men du har tilsynelatende sjekket at du har eggløsning, så da skulle det være mulighet for graviditet, men det kan ta lengre til enn de som har eggløsning med 28 dagers intervall.

Sjeldne menstruasjoner og overvekt (ikke så stor hos deg ganske visst) kan tyde på tilstanden PCOS hvor det eggløsningen er hemmet og hvor det kan være overproduksjon av mannlig hormon, ev. med unormal hårvekst og kviser. Tilstanden kan påvises ved ultralyd av eggstokker og hormonanalyser i blodet. Eggløsning kan reguleres med tabletter eller sprøyter. Det kan settes i gang så snart man har diagnosen.

Jeg tror ikke alkohol har noe å si for din syklus, men forsøker man å bli gravid er det egentlig ikke lurt å drikke alkohol. Husker du å spise folat?

Vennlig hilsen Mette

• 2 uker senere...
Gjest kvitsymra

Heisann!

Da eg prøvde å bli gravid med barn nr 2, var eg noe overvektig, og syklusen var laaaang. Begynte på Lindbergdietten, og det tok ikke mange mnd før syklusen stabiliserte seg på 28 dager, og eg ble gravid. Kanskje verdt å prøve?

Lykke til !

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...