ToriJo Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Hei! Er 33 år gammel. Har nylig sluttet å bruke nikotin (4 mnd). Begynt så smått igjen - 1 sigarett per dag, 5 i helgen etter sorgen over siste missforsøk men skal stoppe nå og fortsatt bli helt røykfri. Bør jeg helt kutte ut alkohol? Isåfall hvorfor. Har vært gravid en gang i 2002 men spontanaborterte. Skal be om undersøkelse av livmor etc før evt forsøker ny runde ivf- Tror hittil det kan ha vært et problem med modning av egg. Fikk 12 egg sist (en eggstokk er litt ute av drift pga endometriom) og de måtte som alltid kaste et par fordi de var umodne. Videre delte ikke eggene seg optimalt. Satt in to to-delte 2 dag. Videre får man dessverre samlebåndsbehandling og må følge standardprotokoll hele tiden ivfklinikken jeg er på. Har man litt spesielle problemer er ikke legene så opptatt av å gjøre spesialtilpasninger, eks prøve å se om mine egg ikke profiterer på litt lengre modning. Det er jo rart at alle skal ha idealstørrelse på eggposene ved uttak har jeg tenkt. Det jeg er mest opptatt av ifht å prøve ny ivf er om jeg blir verre av endoen. Føler at det forholdsvis store endometriomet jeg hadde plutselig dukket opp etter hormonstimulering med pergotime en gang i tiden ifm med inseminasjon. Har ellers inntrykk av at de opererer mye i USA før prøverørsforsøk. Kan du gi en medisinsk spesifikk forklaring (enten det er hypoteser eller forskning man støtter seg på - si gjerne det) 1) Hvorfor ikke endo vil påvirkes av hormonstimuleirng ifm ivf2) Hvorfor ikke eggmodning vil bedres etter en operasjon. Hilsen ToriJo 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240284-forts-endometriose-tr%C3%B8bbel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Hva sier man på IVF-klinikken om alkohol? Alkohol kan innvirke på hormonforhold og alkohol kan -i følge ekspertene- påvirke fosteranlegget helt fra starten. Man sjekker livmoren ved ultralydundersøkelsen, og var det noe galt her ville det være problem med at egget fester seg eller tidlige aborter, men det ser ikke ut til å være ditt problem! Jeg har sett flere eksempler på at endometriose kan forverres ved stimulering, så her er jeg enig med deg. Men oppnår man graviditet blir det en slags ’behandling’ for endometriosen. Endometriosecyster forsvinner ikke av seg selv, har du plager kan man overveie operasjon. Det er mulig å bruke GnRH-analoger som Zoladex, Synerela og Procren for å dempe symptomer og likevel starte IVF-forsøk, men hormon fjerner ikke cyster/endometriomer. Eggmodningsevnen ligger i selve eggene, og det bedres ikke ved operasjon før IVF-forsøk. Det er mulig at miljøet i bukhulen kan påvirke eggmodning, men det omgår man jo ved IVF-behandlingen. Operasjon kan forsøkes før IVF, noen blir gravide spontant etter operasjon. Hvis en endometriosecyste er over 5 cm eller gjør det vanskelig å hente ut egg, vil man overveie operasjon, men dessverre reduseres eggstokkens egglager ved slik operasjon, så man unngår i det lengste. Hvis man opererer mye i USA kan det skyldes at legene får god betaling for slik operasjon. (Stygg tanke, men kan være en realitet). Du føler at man ikke tar individuelle hensyn ved IVF-behandling. Jeg driver ikke med slik behandling, men kjenner de ulike norske miljøer som meget seriøse og hvor man har det store felles mål: å gjøre kvinnene gravide. Man gjør derfor alt for å få de beste resultater (og sammenligner med andres), så jeg synes du skal føle deg trygg i det norske systemet hvor det heldigvis tenkes mindre på økonomisk gevinst. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240284-forts-endometriose-tr%C3%B8bbel/#findComment-1856391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.