Gå til innhold

Endret arbeidstid

Anbefalte innlegg

Gjest stevie b
Skrevet

Er det mulig at en arbeidstaker som vanligvis jobber 100% blir bedt om å jobbe redusert i noen uker, til samme lønn, men til andre tider?

Det er snakk om å endre fra vanlig dagtid til kl 16-20 for 3 uker.

Det er nødvendig pga omrokeringer på arbeidsplassen. Kan man nekte en slik endring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan nekte, men ikke med loven i hånd, tror jeg. Med mindre dette medfører store ulemper for deg (og da må arbeidsgiver veie for og i mot), så har du jo tilbud om jobb og lønn.

Gjest stevie b
Skrevet

Du kan nekte, men ikke med loven i hånd, tror jeg. Med mindre dette medfører store ulemper for deg (og da må arbeidsgiver veie for og i mot), så har du jo tilbud om jobb og lønn.

Bor rett i nærheten og har ingen barn, kan det brukes "mot" meg? Har slett ikke lyst å jobbe så sent på kvelden.

Gjest vær positiv når du kan
Skrevet

Om en vegrer seg mot en slik liten endring for kun 2-3 uker, sier det i hvert fall mye om at firmaet ikke bør satse på deg.

Unntaket er selvsagt om du er aleneforelder for små barn.

Gjest stevie b
Skrevet

Om en vegrer seg mot en slik liten endring for kun 2-3 uker, sier det i hvert fall mye om at firmaet ikke bør satse på deg.

Unntaket er selvsagt om du er aleneforelder for små barn.

Har sagt opp, det er mine siste uker, mens min etterfølger læres opp.

Gjest vær positiv når du kan
Skrevet

Bor rett i nærheten og har ingen barn, kan det brukes "mot" meg? Har slett ikke lyst å jobbe så sent på kvelden.

Sent på kvelden?

Til kl 20 i 2-3 uker!!!!

Pingle!!!!

Gjest førtifem
Skrevet

Klart du kan nekte dersom det er i strid med din arbeidsavtale. Men da kan arbeidsgiver i tilfelle permitere deg for denne perioden, siden du ikke trengs på den tiden du vanligvis har jobbet.

Velger du å akseptere oppfordringen bør du be om kompensasjon for eventuelle merutgifter dette påfører deg. Må du bruke egen bil hjem fordi det ikke går buss/bane så sent på kvelden, burde du fått dekket ekstrautgiftene. I tillegg burde du ha løfte om å gå tilbake til normal arbeidstid når 3 uker perioden er over.

Skrevet

Jeg synes det hørs ut som en drømmesituasjon, særlig nå om sommeren.

Skrevet

Ja, tror nok det kan brukes "mot" deg. Men vet ikke helt sikkert, lovene er litt utydelig på slike ting som dette.

Jeg tror altså at siden du blir tilbudt full lønn og arbeidsgiver har funnet noe å bruke deg til, så er det greit. Man må regne med slikt i perioder hvor arbeidsgiver har problemer med å finne noe du kan gjøre.

Jeg skjønner at du ikke har lyst til dette, men jeg foreslår at du biter tennene sammen og gjør det. Ring Arbeidstilsynet om du fremdeles ikke vil. Det kan være de sier du kan nekte.

Skrevet

For en så kortvarig periode, og så lenge man ikke har ene-ansvar for barn el.lign. forhold som vanskeliggjør en slik arbeidstid, så er man SELVSAGT fleksibel. Et arbeidsforhold er gi og ta. Man må kunne være litt tilpasningsdyktig når arbeidsgiver har behov for dette. Og særlig når det er for en tidsbegrenset kort periode.

Skrevet

Klart du kan nekte dersom det er i strid med din arbeidsavtale. Men da kan arbeidsgiver i tilfelle permitere deg for denne perioden, siden du ikke trengs på den tiden du vanligvis har jobbet.

Velger du å akseptere oppfordringen bør du be om kompensasjon for eventuelle merutgifter dette påfører deg. Må du bruke egen bil hjem fordi det ikke går buss/bane så sent på kvelden, burde du fått dekket ekstrautgiftene. I tillegg burde du ha løfte om å gå tilbake til normal arbeidstid når 3 uker perioden er over.

Dobbel lønn er jo i seg selv litt "kompensasjon" da...

"........................................"

petter smart
Skrevet

Dobbel lønn er jo i seg selv litt "kompensasjon" da...

"........................................"

Han får jo ikke dobbel lønn, men halv arbeidstid.

Skrevet

Han får jo ikke dobbel lønn, men halv arbeidstid.

Var det jeg mente. Dobbel timelønn.

"....................................."

Skrevet

Synes du "syter" for lite. Er det snakk om 3 uker så se på det som en utfordring!

Står det hvilke timer du skal jobbe i arb. kontrakten kan du nekte, men ellers kan arb giver endre din stilling til bedriftens bedre for kortere tid.

Syter du viser du lite initiativ. Hadde ikke orket å lage jævelskap for så lite. Det er spennende å bytte litt på ting, også på tiden. Tenk på morgentimene de ukene.. hele morran for en selv etc..

Dumt å si det kanskje, men ikke syt, se på det som en utfordring. Kanskje du vil trives bedre med et slikt skift når du første får prøvd. Det vil iallefall ikke skade for 3 uker.

Skrevet

Sent på kvelden?

Til kl 20 i 2-3 uker!!!!

Pingle!!!!

Jeg hadde jubla i vinkel hvis det var meg:) Men så er jeg vant til å jobbe 15-22 to til tre dager i uka, og 7-15 de andre dagene, så jeg har kanskje ikke stemmerett?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...