Gå til innhold

Hun ble gravid og det var ikke planen, hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Skjønner at dette er veldig vanskelig. Men nå kommer det et barn, og da må livet ditt tilpasses etter det.

Klart du skal ta en utdannelse. Men må du gjøre det i utlandet? Hva med å utsette det et år eller to (har du problemer med å komme inn i Norge, så bruker du litt tid på å forbedre karakterer), og så begynne i nærheten av din nye "familie"? 40 mil innenlands tillater utrolig mye mer kontakt enn om du flytter utenlands nå.

Ikke ta jobben hos svigerfar. Ikke bli sammen med jenta bare fordi dere skal bli foreldre. Men innstill deg på å være der for dem, og på å ta ansvar for det barnet som er på vei.

Økonomisk, så vil mor og barn få god hjelp av trygdekontoret, så det skal du ikke bekymre deg så mye for. Du hjelper til etter evne.

Lykke til!

Fortsetter under...

• Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

16

• sammfunnskritiker

11

• Ugga Bugga

8

• cecily

7

Gjest Shira12

Forskning viser jo at de som får tidlig barn, aldri vil komme etter økonomisk og materiellt sett. MAnge unge foreldre får aldri en skikkelig utdannelse. Dersom en setter seg inn i forskning omkring temaet, tror jeg alle ville hatt problemer med å valgt rollen som mor og far i en alder av 22 år!

Vel da har min mor gått i mot all forskning ;-)

Hun fikk meg tidlig, tok utdannelse da jeg var liten, uten at jeg har lidd under det, og sitter i dag med en god jobb :o)

Men, man MÅ ville det selv!

Gjest filosofine

Jeg synes meninger her som at dere var to om å lage barn, og dermed skal du nå ofre utsdannelsen for å være nær barnet ditt blir feil i mine ører.

Ja, dere var to, men.... hun gikk på pillen og på ingen måte kan du sjekke om hun glemte en pille, og må dermed stole på at hun husker slikt. Enten det er et uhell, eller hun trodde hun kunne beholde deg i Norge med å bli gravid kan aldri vites. For det er ikke umulig at jenter blir gravide for å holde på mannen. Jeg har sett det skje mange ganger.

Hun har tross alt også tatt et valg, over ditt hodet. Et valg som du som far har ingenting å si, ikke en liten stemmerett engang. Jeg sier ikke at menn burde ha slik rett, men dette eliminerer dine valgmulighet.

Du kan fortsatt være endel av livet til barnet om du velger å studere. Jenta vil klare seg uten det, det har hun allerede funnet ut med å velge barnet. Hun har uansett foreldre som virker veldig støttende.

Vel, dette er mine tanker. Lykke til med valget.

Får han jobb av "svigerfar" blir han ikke sparket om forholdet sprekker! Aldri hørt om kontrakter?

Hvorfor skal han studere og kose seg mens hun sitter med barnet og sliter?

Barnet er begges problem. De knullet og skapte dette sammen!

Det er så ræva at folk gir jentene all skyld og lar gutta bare danse og leva livet som de vil etterpå!

Må si at svarene dere gir er lite gjenomtenkte med tanke på hva han skriver.

De har ikke et kjæresteforhold de er bare knullekompiser, og skal han da tvinges inni et forhold han i utgangspunktet ikke vil være i, og har også gitt uttrykk for at han ikke er intressert i henne på den måten, bare fordi de får et barn sammen?

Ja man må være to om å lage barn, men man behøver å bare være en om Ønsket om å få barn.

Og på meg så virker det som om at jenta har mere kjærligefølelser enn hva hun har gitt uttrykk for og har den romantiske versjonen av at om hun får barn med denne mannen så kan hun klare å få snøret han inn?

Hvor tar jeg dette fra, jo det skal jeg si deg. Jenter er og blir jenter, og jeg har hatt flere enn nok "veninner" som har prøvd å fått gutta på kroken på den måten, skippet p-pillen og andre sorter prevansjon og gutten/mannen tror at de er Safe!

Jeg syntes ikke han skal gi opp drømmen sin for dette, Hvorfor, jo fordi han fortsatt kan ha sammvær med ungen på mange måter, det finnest tusenvis av unger som farter frem og tilbake mellom to foreldrer, man har ferier og langhelger som kan kombineres med barna...

Ikke det at det er drømme situasjonen for en unge. Det påstår jeg ikke.

Jeg synes meninger her som at dere var to om å lage barn, og dermed skal du nå ofre utsdannelsen for å være nær barnet ditt blir feil i mine ører.

Ja, dere var to, men.... hun gikk på pillen og på ingen måte kan du sjekke om hun glemte en pille, og må dermed stole på at hun husker slikt. Enten det er et uhell, eller hun trodde hun kunne beholde deg i Norge med å bli gravid kan aldri vites. For det er ikke umulig at jenter blir gravide for å holde på mannen. Jeg har sett det skje mange ganger.

Hun har tross alt også tatt et valg, over ditt hodet. Et valg som du som far har ingenting å si, ikke en liten stemmerett engang. Jeg sier ikke at menn burde ha slik rett, men dette eliminerer dine valgmulighet.

Du kan fortsatt være endel av livet til barnet om du velger å studere. Jenta vil klare seg uten det, det har hun allerede funnet ut med å velge barnet. Hun har uansett foreldre som virker veldig støttende.

Dette er kontroversielt, men jeg er glad det finnes andre enn meg som ser det på samme måte.

Annonse

Må si at svarene dere gir er lite gjenomtenkte med tanke på hva han skriver.

De har ikke et kjæresteforhold de er bare knullekompiser, og skal han da tvinges inni et forhold han i utgangspunktet ikke vil være i, og har også gitt uttrykk for at han ikke er intressert i henne på den måten, bare fordi de får et barn sammen?

Ja man må være to om å lage barn, men man behøver å bare være en om Ønsket om å få barn.

Og på meg så virker det som om at jenta har mere kjærligefølelser enn hva hun har gitt uttrykk for og har den romantiske versjonen av at om hun får barn med denne mannen så kan hun klare å få snøret han inn?

Hvor tar jeg dette fra, jo det skal jeg si deg. Jenter er og blir jenter, og jeg har hatt flere enn nok "veninner" som har prøvd å fått gutta på kroken på den måten, skippet p-pillen og andre sorter prevansjon og gutten/mannen tror at de er Safe!

Jeg syntes ikke han skal gi opp drømmen sin for dette, Hvorfor, jo fordi han fortsatt kan ha sammvær med ungen på mange måter, det finnest tusenvis av unger som farter frem og tilbake mellom to foreldrer, man har ferier og langhelger som kan kombineres med barna...

Ikke det at det er drømme situasjonen for en unge. Det påstår jeg ikke.

Man må ikke være sammen med mora for å delta i barnets liv som en god far!!!

Man må ikke være sammen med mora for å delta i barnets liv som en god far!!!

Nei det er sant:)

Men jeg fikk inntrykk av at d fleste i tråden mente så og si at han var pliktig til det... Og prøvde å påpeke det:)

Enig.

Helt enig.

Gjest kvitsymra

At du ikke elsker moren til ditt fremtidige barn er et utrolig dårlig utgangspunkt for å bygge en familie sammen. Jeg ville begynt på på drømmestudiet, uten tvil. Jeg er uenig i at det er enkelt å ta utdannelse etterhvert. Det er det ikke, jo eldre man blir og jo fler forpliktelser man får , jo verre blir det å starte på nytt. Du risikerer å ende opp som en bitter mann dersom du lar denne muligheten gå fra deg. Det er hun som velger å beholde barnet, ikke du. Hun får ta ansvaret for det valget hun har tatt. Du skal selvfølgelig vise omsorg for henne og barnet, men du skal ikke måtte risikere å ødelegge fremtiden din. Til slutt: for guds skyld ikke ta den jobben. Du risikerer stå både uten jobb og utdannelse dersom forholdet tar slutt om noen år.

Heisann!

Jenta klarer seg fint økonomisk. Du trenger ikke bekymre deg for det.Men du kan bidra med å gi henne gode andeler av sommerjobbene dine, kanskje, hvis du er interessert i hennes og barnets ve og vel?

Tror ikke dere to klarer å holde sammen som familie med bakgrunn på å være "fuckings-gode-venner". Å holde sammen pga barnets skyld går ikke i lengden, dessverre.

Du er ung, og vet ikke om du er klar for å bli far. Hun lærer seg å mestre en hverdag uten deg, barnet lærer å vokse opp uten deg. De klarer seg fint uten deg.

Men husk også at du ikke kan forvente å få ta del i barnets liv når du er ferdig utdannet.

Kjenn på magefølelsen din, men ta konsekvensen deretter.

Å få et barn er noe av det vakreste som kan hende en. Ingen selvfølgelighet, og en velsignelse. Selv er eg sjeleglad eg fikk mine to, og ville forsaket mye for dem om eg måtte.

Og HVIS du vil stille opp som far, så går det jo an å ta opp utdanningen om noen år...

Lykke til med valget du tar. Håper å få høre mer fra deg om hva du bestemmer deg for.

Gjest kvitsymra

At du ikke elsker moren til ditt fremtidige barn er et utrolig dårlig utgangspunkt for å bygge en familie sammen. Jeg ville begynt på på drømmestudiet, uten tvil. Jeg er uenig i at det er enkelt å ta utdannelse etterhvert. Det er det ikke, jo eldre man blir og jo fler forpliktelser man får , jo verre blir det å starte på nytt. Du risikerer å ende opp som en bitter mann dersom du lar denne muligheten gå fra deg. Det er hun som velger å beholde barnet, ikke du. Hun får ta ansvaret for det valget hun har tatt. Du skal selvfølgelig vise omsorg for henne og barnet, men du skal ikke måtte risikere å ødelegge fremtiden din. Til slutt: for guds skyld ikke ta den jobben. Du risikerer stå både uten jobb og utdannelse dersom forholdet tar slutt om noen år.

Heisann!

Jenta klarer seg fint økonomisk. Du trenger ikke bekymre deg for det.Men du kan bidra med å gi henne gode andeler av sommerjobbene dine, kanskje, hvis du er interessert i hennes og barnets ve og vel?

Tror ikke dere to klarer å holde sammen som familie med bakgrunn på å være "fuckings-gode-venner". Å holde sammen pga barnets skyld går ikke i lengden, dessverre.

Du er ung, og vet ikke om du er klar for å bli far. Hun lærer seg å mestre en hverdag uten deg, barnet lærer å vokse opp uten deg. De klarer seg fint uten deg.

Men husk også at du ikke kan forvente å få ta del i barnets liv når du er ferdig utdannet.

Å få et barn er noe av det vakreste som kan hende en. Ingen selvfølgelighet, og en velsignelse. Selv er eg sjeleglad eg fikk mine to, og ville forsaket mye for dem om eg måtte.

Og HVIS du vil stille opp som far, så går det jo an å ta opp utdanningen om noen år...

Lykke til med valget du tar. Håper å få høre mer fra deg om hva du bestemmer deg for.

Annonse

sammfunnskritiker

Han har jo ikke noe valg da...han skal jo BLI pappa. Jeg var selv 20 og har da klart all utdannelse etterpå, det samme har mine foreldre gjort - og de var enda yngre da de fikk barn.

Å VELGE barn tidlig er vel litt teit da - men når det først er blitt slik, ja da er valget lett, syns jeg.

Pappa rollen, og for densaks skyld mamma rollen kan ha mange varianter i dag.

Enig - du bør for all del ikke ofre din utdannelse som skal gi deg noe å leve av resten av livet.

Du kan være tilstede for barnet det du klarer under studiene dine. Hvis det viser seg at dere holder ilag, er det bare en fordel at du har utdanning, hvis dere ikke gjør det er det en nødvendighet-for deg!

Jeg ble gravid som 17åring og valgte å beholde barnet, men jeg hadde et forbehold for meg selv da jeg tok valget - utdanning skulle jeg få meg,no matter what

Forskning viser jo at de som får tidlig barn, aldri vil komme etter økonomisk og materiellt sett. MAnge unge foreldre får aldri en skikkelig utdannelse. Dersom en setter seg inn i forskning omkring temaet, tror jeg alle ville hatt problemer med å valgt rollen som mor og far i en alder av 22 år!

Helt enig! jeg er et eksampel på det motsatte, jeg ble gravid som 17åring men jeg satset veldig strekt på utdanning og foråsaket mye for å få meg utdanning & å være mor.

Helt ærlig, hvis jeg hadde hatt valget en gang til og visste det jeg vet nå om hvor tøft det kom til å bli hadde jeg valgt abort den gangen. (ikke særlig PK...)

Heisann!

Et fint, velfundert og fordomsfritt svar, kvitsymra.

Gjest Likestilt?

Dette synes jeg var et bra skrevet innlegg, jeg er enig med deg.

I Norge har kvinner rett til selvbestemt abort, menn har ikke.....

Dette er det bare DU som kan finne ut av!

Uansett hva slags råd du får, er det du som må leve med din beslutning.

HUN tok en avgjørende beslutning om hvorvidt hun ville beholde barnet eller ikke. Det er en livsviktig beslutning.

Din synes for meg mindre viktig...

Ønsker deg alt godt!

Det er ikke alle som klarer å ta abort da. Jeg hadde aldri klart det,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...