Gå til innhold

Depresjon vs depressiv lidelse

Anbefalte innlegg

Gjest Marion

Hei!

Har de siste årene jobbet iherdig med å bearbeide en voldtekt. Etter voldtekten har jeg hatt uttallige depresjoner - i gjennomsnitt en depresjonsperiode i kvartalet(som varer i ca 1 mnd), og er i det hele tatt ikke helt "meg selv" lenger.

Har et mye lavere stemningsleie enn tidligere og det plager meg.

Nå lurer jeg på om dette kun kan komme som en naturlig følge av voldtekten, eller om jeg kan ha en depressiv lidelse?

Og vær så snill si meg - finnes det noe som kan holde depresjon i sjakk? Jeg orker ikke flere down-perioder nå. KLarer det ikke mer.

Går pr i dag ikke på medisiner. Og har fått viet av lege at dersom jeg skal ha det, må det kun være for en overgangsfase...Javel? Hva menes med det, da? Forhåpentlig tror vel legen min at jeg en dag der fremme klarer leve med voldtekten og ikke lenger leve så I den...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24052-depresjon-vs-depressiv-lidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg,

hvorfor skulle ikke du få lov til å gå på antidepressiva over en god tid? Har du forresten noen til å hjelpe deg til å bearbeide det vonde? Sånn terapeutisk, mener jeg. Ofte kan det bli lettere å bearbeide hvis en kan holde seg litt stabil på medisiner, mener nå jeg.

At du er deprimert så ofte er en depressiv lidelse i seg selv, det.

Gjest Marion

Du burde få medisiner i form av SSRI. Dette kan du godt bruke over lengre tid.

I tillegg er det viktig at du får en psykoterapeutisk behandling av voldtekten.

Ja, medisiner vurderes for øyeblikket...Kanskje det kan hjelpe meg.

Jeg _har_ fått hjelp i form av terapi, og voldtekten er bearbeidet.

Bør jeg ha mer terapi tror du, siden jeg stadig faller tilbake i depresjoner???

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...