Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg mistet meunstrasjonen for 7 mnd siden, og har nå regelmessige urolige netter. Har også et altfor høyt blodtrykk som jeg behandles for. Om natten får jeg svettetolter, hjertebank etc. Hva kan jeg bruke av helsekostmidler for dette, og hvor i verden finner jeg en kvinnelege som er dyktig på slike ting.?(jeg bor i oslo). Jeg blir redd hver natt og tror det er noe i veien med mitt hjerte, noe det ikke er sier min lege . Jeg har tatt alle prøver ang. dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240641-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det lyder typisk som symptomer på overgangsalder. Du kan forsøke med sojaprodukter eller bedre med remifemin (som nok fortsatt ikke er på markedet i Norge, men som kan fås fra Sverige og kanskje på internett). Det er usikkerhet om disse midlene hjelper, men det kan ikke skade å forsøke.

Noen har god hjelp av Catapressan, det inneholder ikke hormon, er et gammelt middel mot høyt blodtrykk. Du må få resept av din lege.

Det sikreste er å bruke østrogen, det hjelper i 98% av tilfellene effektivt, men vil nok for mange bare være å utsette problemet. Østrogen vil ikke påvirke ditt blodtrykk i ugunstig retning, kanskje heller redusere det fordi østrogen utvider blodkarrene. Østrogenplaster kan være gunstig for deg. Er du redd kreft? Det er vist at kvinner under 50 år som bruker østrogen ikke får økt risiko for brystkreft.

Med hensyn til leger, så er det mange gynekologer i Oslo og de er alle opptatt og godt informert om behandling av overgangsproblemer. Du bør få henvisning av din fastlege eller søke lege uten avtale med trygdevesenet, men det koster ofte ganske mye, så spør om prisen når du bestiller time.

Jeg tror helt sikkert du kan få hjelp til en bedre overgangsalder.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240641-overgangsalder/#findComment-1861883
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...