Gjest (Anonymous) Skrevet 4. april 2001 Del Skrevet 4. april 2001 Hei For 8 år siden da jeg var 27 år etter en periode med mye fysisk og psykisk stress begynte jeg å få svært uregelmessige menstruasjoner og til sist viste det seg at jeg hadde fått for lavt stoffskifte. Hormoneprøver viste FSH på 50 -60 og lave østrogenverdier. Hadde alltid regelmessige menstruasjoner før. Fikk beskjed om at eggstokkene mine var koblet ut og at jeg aldri kunne bli gravid. Begynte med thyroxin og 1 mnd etterpå var jeg faktisk gravid. Fødte flott gutt, men stoffskifte vanskelig å regulere. Fortsatt uregelmessige menstruasjoner med 6 mnd mellomrom. Nye hormonprøver viste fsh på 100 og østradiol svært lav. Tross dette likevel gravid 1 mnd etter disse hormonprøvene. Endte dessverre i spontanabort. Etter denne spontanabort menstruasjonene enda skjeldnere og stoffskifte vanskelig å regulere fortsatt, i tillegg stresser jeg jo fryktelig med å bli gravid. Tenker på det hele tiden, og føler tiden går fra meg. Er nå 35 år. Har prøvd ettpar clomivid kurer enkel dose som ikke har ført til eggløsning. Prøvde cyclabil i 3 mnd også uten resultat bortsett far at jeg ble uta av humør. Har ellers ikke prøvd hormontilskudd. Står på venteliste til prøverør men er ganske motløs. Det er vel ikke farlig å ikke ha menstruasjon. Har vel litt østrogenproduksjon, siden jeg ser veldig ung ut de fleste tipper 25, har fet hud og normale slimhinner. Går jevnlig til gynekolog med innvendig ultralyd som viser masse små follikler på begge eggstokker. og fin livmor med tynne slimhinner. Han sier at siden slimhinnene i livmoren er så tynne skal jeg ikke bekymre meg om unormal cellevekst der selv om jeg ikke har menstruasjon. Hvorfor får jeg ikke eggløsning og hva kan jeg gjøre selv. Må nevne at selv om jeg sluttet å amme for 3 år siden så har jeg masse melk i brystene. Har vært til CT av hypofyse som var normal. Proøaktin prøve var også normal. Kan stress forårsake disse problemene jeg har. Jeg skulle så gjerne blitt gravid igjen og er faktisk blitt veldig deprimert av hele situasjonen. Føler meg ukvinnelig og ufruktbar siden jeg ikke har menstruasjon og eggløsning. Eggene ligger jo der hvorfor modnes de ikke. Jeg er vel ikke mere utsatt for kreft enn andre pågrunn av disse forstyrrelsene er jeg vel. Håper du kan berolige meg med det. Har du ellers noen synspunkter og råd på dette. Jeg føler jo at endel ligger på det psykiske plan siden det var etter spontanaborten for 5 år siden menstruasjonen virkelig uteble. Takknemlig for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24066-sv%C3%A6rt-sjeldne-menstruasjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. april 2001 Del Skrevet 7. april 2001 Vanligvis vil FSH over 20 og lavt østrogen være tegn på at en kvinne er kommet i overgangsalder. Det finnes imidlertid en ikke så kjent tilstand som betegnes 'resistant ovary syndrome' hvor eggstokken i en periode blir ufølsom for hypofysens påvirkning. Vi kjenner ikke årsaken til fenomenet. Jeg tror ikke det er psykisk eller forårsaket av stress, for hypofysen fungerer godt (den produserer de store mengder med FSH). Eggstokken går i dvale som den gjør ved overgangsalderen på tross av at det er egg igjen. Det nytter ikke å prøve å vekke den ved å gi de vanlige hormoner som stimulerer til eggløsning (pergotime eller sprøyter). Prøverørsforsøk er nytteløst. Det er imidlertid en erfaring at tilhører man hormoner som man gir til kvinner i klimakteriet, så plutselig kan eggstokken våkne og selv starte eggløsning. Start med f.eks. Trisekvens. Skulle mensen da utebli bør du ta en graviditetstest. Jeg har flere eksempler på at det er veien å gå frem. Lykke til (fortell om det skjer noe hos deg!) PS det er ikke øket risiko for kreft, det er heller lavere risiko hos deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24066-sv%C3%A6rt-sjeldne-menstruasjoner/#findComment-101786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 7. april 2001 Del Skrevet 7. april 2001 Vanligvis vil FSH over 20 og lavt østrogen være tegn på at en kvinne er kommet i overgangsalder. Det finnes imidlertid en ikke så kjent tilstand som betegnes 'resistant ovary syndrome' hvor eggstokken i en periode blir ufølsom for hypofysens påvirkning. Vi kjenner ikke årsaken til fenomenet. Jeg tror ikke det er psykisk eller forårsaket av stress, for hypofysen fungerer godt (den produserer de store mengder med FSH). Eggstokken går i dvale som den gjør ved overgangsalderen på tross av at det er egg igjen. Det nytter ikke å prøve å vekke den ved å gi de vanlige hormoner som stimulerer til eggløsning (pergotime eller sprøyter). Prøverørsforsøk er nytteløst. Det er imidlertid en erfaring at tilhører man hormoner som man gir til kvinner i klimakteriet, så plutselig kan eggstokken våkne og selv starte eggløsning. Start med f.eks. Trisekvens. Skulle mensen da utebli bør du ta en graviditetstest. Jeg har flere eksempler på at det er veien å gå frem. Lykke til (fortell om det skjer noe hos deg!) PS det er ikke øket risiko for kreft, det er heller lavere risiko hos deg. Hei Mette Tusen takk for svar. Når du nevner hormoner så fikk jeg faktisk en blødning 4 uker etter at jeg hadde avsluttet den 3 mnd kuren med cyclabil.Er cyclabil rett medikament å bruke eller bør jeg prøve noe annet. Det var godt å høre at jeg heller har lavere risiko for kreft.Gjelder dette også brystkreft. Som du skjønner er jeg veldig fokusert på disse hormonen, og jeg er veldig glad for at du tar deg tid til å svare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24066-sv%C3%A6rt-sjeldne-menstruasjoner/#findComment-101815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 Cyclabil, Trisekvens, Estracomg og Diviseq kommer i samme kategori. Kvinner som kommer tidligere i overgangsalder har generelt lavere risiko for brystkreft, men når de får hormontilskudd blir det som for andre kvinner med egen hormonproduksjon. PS.- For evt senere anledning., så vennligst legg inn spørsmål på nytt så jeg slipper å bruke tid på å finne frem til gamle spørsmål og svar, takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24066-sv%C3%A6rt-sjeldne-menstruasjoner/#findComment-102044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.