Gjest HvemSomHelst Skrevet 4. april 2001 Del Skrevet 4. april 2001 Heisann. Jeg er en jente på 20 år, og jeg fikk min første menstruasjon da jeg var 15. Til å begynne med hadde jeg en meget uregelmessig mens, men etter et års tid, ble den ganske "forutsigbar". Og det har den vært til ca 1 1/2 år siden. Da begynnte jeg å få sterke smerter da jeg hadde mensen (noe jeg ikke har hatt før, kun lette til moderate, og bare de to første dagene). Men til min forbauselse, kom bare disse sterke smertene annenhver menstruasjon! Dvs, en måned hadde jeg "vanlig" menstruasjon, men ved neste mens, fikk jeg såpass sterke smerter jeg måtte være hjemme fra jobb. Men ved neste mens igjen, uteble smertene.. for å så komme tilbake neste måned. Jeg har også alltid pleid å blø ganske mye når jeg har mens. Men for litt mer enn et år siden, begynnte jeg å blø mindre og mindre ved "den smertefulle mensen", altså annenhver måned, mens den "vanlige mensen" var som før. Og i de siste 8 månedene har blodet bare uteblitt ved den "smertefulle mensen", mens smertene er der, og den "vanlige mensen" har forblitt som før. Så nå blør jeg bare annenhver måned, men har smerter hver måned, for å summere det hele opp litt... Og jeg forstår mildt sagt ingenting! Ikke har jeg tatt noe av meg, og ikke er jeg særlig tynn heller (jeg veier 70 kg og er 170cm høy). Hvis det bare hadde begynnt å ta mer tid mellom hver gang, hadde jeg sett på det som uregelmessig mens. Men smertene er på plass til sin faste uke annenhver måned, og den "vanlige mensen" er like forutsigbar den også. Hva i huttetu er det som er gale med meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24085-merkelig-mens/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 Det er ikke så lett å forklare, men man kan mistenke endometriose kan være en årsak (se under tema). Hvorfor det bare er annenhver måned du har smerter er vanskelig å forstå, men kanskje du av en eller annen grunn blør ut i bukhulen ved den smertefulle menstruasjon? Kanskje du skulle forsøke p-pille (helst monofasisk) i et par måneder for å se om det hjelper. Hvis ikke det hjelper og smertene fortsatt er stor, kan det være aktuelt med en laparoskopi hvor man titter inn i magen (under bedøvelse) for å vurdere forholdene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24085-merkelig-mens/#findComment-102009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.