Gå til innhold

650 gr baby i uke 20+1 - er det mulig ?

Anbefalte innlegg

Hei igjen ! Med lang vei til off. helsetilbud, maser jeg igjen. Jeg er 43, er gravid i 20+1 uke, har fått svangerskapsdiabetes, som nå den siste uka er blitt regulert bra, med et gj.sn.BS på 5 - 8.Bortsett fra at jeg er "større" over magen enn i tidl. svangerskap, er det ingen problemer. Men: da vi målte SF-mål, og en måling på min guttebabys størrelse, mener man nå at han er stor,- mitt SF-mål er på øvre normalområde, mens man tror at babyen veier ca 600-650 gram ! Selvom jeg har gått opp 6 kilo i vekt, er dette normalt ? Legen vurderer å skyve fram keisersnittet som skulle vært tatt 10.juli, til månedsskiftet juni/juli, for at babyen ikke skal bli FOR stor. Jeg har mistet i 7. måned før, uten diabetes, men da veide barnet 900 gram. Tar de keisersnitt etter bare 30 uker, og han er stor og tung pga min diabetes, har han da MYE dårligere sjanser enn uten min diabetes? Vil han ha ekstra problemer med pusten og å få nok O2-metning i blodet, hvis han er stor ? Huff,- det er mange tanker som danner seg etterhvert som dette svangerskapet går videre. Tidligere problem med placentaruptur er årsaken til at jeg skal ha keisersnittet, men det er ingenting foreløpig som tyder på samme problem ennå denne gangen. Men man vet jo aldri... Hadde jo håpet på en naturlig, vaginal fødsel, men ok - den er det ikke vanskelig å ofre for å gi barnet best mulig sjanse. Men jeg er redd likevel. Har jeg større grunn enn andre til å være det, tror dere ?

Hilsen fra Tillybitts

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24093-650-gr-baby-i-uke-201-er-det-mulig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg lurer på hvilke holdepunkter man har for å anta at han veier 600-650, noe som er gjennomsnittsvekten rundt uke 24. Er det kun SF-målet som er utgangspunktet, synes jeg man kan stille et stort spørsmålstegne ved vektantagelsen. Hvis du ligger i øvre normalområde, sier det ikke noe om et så stort avvik. Er imidlertid ultralydmålinger gjort nå i det siste, og man antar ut i fra funn herfra at barnet er såpass stort, så skjønner jeg problemstillingen. At man vurderer å ta keisersnitt så tidlig som i uke 30, så skal det ekstreme omstendigheter til for å vurdere at barnet har det bedre utenfor mors liv. Da må man ved ultralyd se at barnet har fått problemer/komplikasjoner på bakgrunn av din diabetes. Det skjer ved jevne mellomrom, men er man bra regulert i blodsukkeret, så er sjangsene mindre.

Jeg skjønner godt at du er engstelig, men jeg må likevel be deg ikke ta sorgene på forskudd. Det er klart at hvis det viser seg at barnet er preget av din diabetes, så kan det være alvorlig, men dette må påvises på annen måte enn ved SF-målinger. Har du ikke vært på ultralyd i det siste, bør du prøve å få en time snart, så du kan få klarhet i hvordan barnets tilstand er.

At du benytter dette mediet til å få klarhet i noen av alle de tankene det er klart at du gjør deg, synes jeg er veldig bra og helt på sin plass. Jeg synes imidlertid at du har krav på skikkelig informasjon for spesialist og hvis det viser seg at du skal føde prematurt, må du også få samtaler med barnelege/barnesykepleier fra spebarnsavdelingen.

Lykke til videre , og kom gjerne tilbake hvis det er noe av det jeg her sier, som er uklart for deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...