Gå til innhold

Hva er vanlig ang overnatting - skillsmissebarn

Anbefalte innlegg

Gjest Heltids-alene-mamma

Mannen min skal ha barna en dag i uka og annenhver helg. Men nå ser han ut som et spørsmålstegn når jeg sier at barna jo skal overnatte hos ham også den dagen i uka som de er hos ham, er ikke dette vanlig da? Vi bor veldig nær hverandre og begge to i gangavstand fra skole/barnehage så det er ikke noe mer vanskelig for ham enn for meg.

Hvis han ikke skulle hatt dem på overnatting, ville det jo kun være snakk om få timer fra jeg er ferdig på jobb og til jeg må hente barna for å legge dem. Det blir ikke mye til "barnefri" på meg da.... Ikke for det - jeg trodde fordelingen var til for at begge foreldrene skulle få GLEDEN av å ha barna. Så innstillingen hans skuffer meg. Men likevel - jeg trenger sårt en kveld i uka hvor jeg kan planlegge å gjøre ting uten å måtte skaffe barnevakt.

Så hva sier dere som har erfaring her?

Fortsetter under...

Slik loven er formulert, vil jeg tro at det er ment kun ettermiddagen, uten overnatting.

Veldig mange praktiserer overnatting likevel. Selv synes jeg det fungerte dårlig for barnet, det blir for mye frem og tilbake. Langhelger var bedre.

Og det er litt av poenget. Selv om loven sier at "hvis man avtaler vanlig samvær, vil det vanligvis si en ettermiddag i uken", står man helt fritt til å avtale noe annet hvis det passer bedre.

Dere må gjøre det slik dere blir enige om at det passer best.

Ser han ut som et spørsmålstegn ???

Han burde vel heller være glad for at han får ha barna SINE så mye som mulig !

I min vennekrets er det helt vanlig at barnet overnatter hos pappa den kvelden de er hos han i uka.

De fleste har "pappadagen" sin på torsdag, slik at den helgen de skal være hos han blir langhelg med pappa, fra torsdagsettermiddag til mandagmorgen, altså er det pappa som henter på torsdag og leverer i barnehage / evt. på skolen.

Jeg har en sånn ordning at pappaen har annenhver helg og onsdag med overnatting til torsdag.

Flere jeg kjenner har den samme ordninga og i barnehagen hvor jeg jobber har flere av barna det sånn,men ved de fleste samlivsbrudd i barnehagen hvor jeg jobber fordeler de barna annenhver uke, altså delt omsorg.

Slik loven er formulert, vil jeg tro at det er ment kun ettermiddagen, uten overnatting.

Veldig mange praktiserer overnatting likevel. Selv synes jeg det fungerte dårlig for barnet, det blir for mye frem og tilbake. Langhelger var bedre.

Og det er litt av poenget. Selv om loven sier at "hvis man avtaler vanlig samvær, vil det vanligvis si en ettermiddag i uken", står man helt fritt til å avtale noe annet hvis det passer bedre.

Dere må gjøre det slik dere blir enige om at det passer best.

...det er det med å bli enige da.....det er sabla mye vanskeligere når man er skilt....hehe

Annonse

Gjest her fungerer det greit

Når jeg var småbarnsmor og vi delte lag så het det seg "annenhver helg (med overnatting) og en efta/kveld i uka (normalt onsdag)"

Da var det altså ikke "meningen" at barnet skulle overnatte.

Om reglene har forandret seg kan du forhøre deg på trygdekontoret om.

At en far "himler med øynene" og ikke bare helt enkelt er fornøyd med å ha barna sine er nesten for dumt for å gidde å kommentere ;)

Reglene er satt for rettledning, det aller beste er jo om foreldrene kan enes slik at alt blir til det beste for dem begge, og ikke aller minst barna.

(at det kan være vanskelig å enes som skilt er jeg fullt klar over)

Lykke til da iallefall. Godt du har vett på å ta vare på deg selv og kose deg på barnefrie dager, det er det desverre ikke alle som gjør :)

Gjest papirtiger

Det er ikke vanlig -annenhver helg og en kveld i uka er vanlig.

Hvorfor er det vanlig? Vil ikke pappaer ha barna sine? Virker som det har blitt sånn at når folk skiller seg så er bonusen å slippe å ha barna, burde det ikke heller være sånn at man _ønsker_ å se barna sine?

Trodde det mest vanlige å ha barna likt jeg, dvs en uke her og en uke er, noe annet virker utrolig sært...

Hvorfor er det vanlig? Vil ikke pappaer ha barna sine? Virker som det har blitt sånn at når folk skiller seg så er bonusen å slippe å ha barna, burde det ikke heller være sånn at man _ønsker_ å se barna sine?

Trodde det mest vanlige å ha barna likt jeg, dvs en uke her og en uke er, noe annet virker utrolig sært...

Jeg mente at det står slik i vanlig samvær.

Vi har annenhver uke selv.

Gjest Persille

Det er ikke sært å ikke ha annenhver uke - men det er trist om noen ikke _vil_ ha barna sine når de får tilbudet.

Annonse

Mine barn er hos faren annenhver helg + èn ettermiddag i uka. Han både henter og bringer på ukedagen, så det gir meg jo litt bedre tid da.

En sjelden gang overnatter de fra onsdag til torsdag, men det er hvis jeg har noe "spesielt" på gang, spør pent og får ja. Som regel kommer de hjem til kvelds.

Kan du ikke spørre ham om han kan stå for henting og bringing, hvis han ikke ønsker å ha dem på overnatting? Evt. avtale en eller to overnattinger i måneden?

Dette er den gamle, vanlige ordningen som har vært i uminnelige tider. Antagelig derfor den kalles "vanlig", og er ment som et eksempel/forslag på hvordan det kan gjøres.

Da vi skilte lag, ble det sterkt poengtert at dette var et forslag, men at vi sto helt fritt i å lage andre ordninger som passet oss og barna bedre.

Gubben hadde guttungen en ettermiddag i uka. Henta han i barnehage eller SFO, og kjørte han hjem etterpå.

Etter en tid endret vi på det slik at han overnattet. Synes det ble roligere av det uten mye kjøring/henting. (Nå har vi delt samvær)

trenger hjelp nå!

Jeg mente at det står slik i vanlig samvær.

Vi har annenhver uke selv.

Barnelovens §43 sier hva "vanlig samvær" er. Det er en ettermiddag i uken ( står ikke nevnt i loven om overnatting. Det er noe dere må avtale og sette ned i en samværsavtale), annenhver helg, 14 dagers sommerferie og jul eller påske. De fleste jeg kjenner har da delt julen og påsken slik at barna får være litt hos mor og litt hos far.

Annenhver uke er ikke sært, men andre ordninger er mest vanlig fremdeles. Og det vil det alltids fortsette å være, av mange årsaker. F.eks. at ikke alle barn trives med å bo to steder på denne måten og at ikke alle foreldre har jobber som gjør det mulig med en slik ordning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...