Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Uregelmessig fosterlyd

Skrev til deg for en uke siden ang. uregelmessig fosterlyd og fikk forsåvidt beroligende svar. Situasjonen da var at fosteret hadde "ekstrasystoler" av og til, som hørtes ut som om hjertet hoppet over et slag. Jeg roet meg med at dette var "normalt". Ved kontroll i dag var disse systolene svært hyppige og mellom dem og like etter var fosterlyden helt nede i 100 slag i minuttet. Jeg fikk komme til sykehuset for ny CTG og den viste stort sett normal fosterlyd (140-160), men med jevne, ganske hyppige mellomrom kom disse ekstraslagene, gjerne 3-4 i hver "serie". Fosterlyden gikk da noe ned, men stabiliserte seg igjen etter litt. Ultralyd viste at hjertet "stoppet opp" et øyeblikk før det begynte å slå igjen. Får hele tiden høre at det er normalt, men jeg klarer ikke å roe meg med dette. Det må vel stresse barnet? Har hørt med andre som har vært gravide, men ingen har opplevd dette. Jordmor på sykehuset hørte den uregelmessige rytmen, men legen fikk aldri høre dem, hun sa bare at alt var normalt på utskriften av CTG'en. For meg høres dette ikke normalt ut, og det virker som om "tilstanden" er blitt verre den siste uken. Da kom det bare et ekstraslag av og til, nå kom de oftere og i "serier" i tillegg til at fosterlyden gikk ned i forbindelse med dem. Håper du igjen kan si noe om dette.

NB: Vil i tillegg nevne at jeg også i dag har hatt endel ekstraslag og følt meg litt uvel og anpusten. Kan det ha noen sammenheng?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24101-ang-uregelmessig-fosterlyd-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

At fosteret har både ekstrasystoler og totalt en litt uregelmessig hjertefrekvens er i og for seg ikke så unormalt. Når du har tatt ctg og jordmor sa at det så greit ut, synes jeg du skal stole på det. Det er den grafiske fremstillingen av ctg-registreringen som er viktig å analysere før man sier at noe er normalt eller greit. Jordmødre kan gjerne tyde en slik grafisk fremstilling, men det er legen som sitter med det overordnede ansvaret. Jeg kan godt tenke meg at din ctg ble vist til en lege, som godkjente den, før du fikk dra hjem. Er du usikker, synes jeg du skal ta kontakt med den avdelingen som du var på, og fortelle om dine bekymringer, spes. siden du synes det stadig blir verre. Kanskje blir du kalt tilbake eller kanskje får du den informasjonen du trenger for å gå inn i påsken uten for mye bekymringer i bagasjen.

Hvis du føler deg dårlig selv, synes jeg du skal ta kontakt med din lege for en ekstra kontroll av blodtrykket ditt. Kanskje blir du uvel av å engste deg, det er ikke uvanlig, men man skal alltid ta slike form-endringer på alvor.

Lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...