Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg lurer nå veldig på en del ting, jeg har ei lita tulle på 5 mnd, og har nå oppdaget at jeg er gravid ca 5 uker, den første ble tatt med keisersnitt etter 33 timer, er det noe "problem" for keisersnittet at jeg er gravid så snart igjen?

Det som gjør meg engstelig er at før jeg fikk den lille tulla vår hadde jeg hatt 6 sp.aborter uke 8-9, har jeg nå da stor risiko for å miste igjen? det er jo ikke akkurat så lett å ta det med ro med ei på 5 mnd i huset!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24104-litt-engstelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det var kanskje ikke helt som planlagt å bli gravid så raskt etter forrige fødsel, men jeg håper du kan ta det som en utfordring. Jeg har kjennskap til flere som har fått barna så tett, og de fleste synes det går ganske greit. Man kan jo lure på hva som er mest slitsomt, å gå gravid med en liten baby fra før, eller gå gravid med en vilter 1 eller 2-åring å løpe etter. Fordeler og ulemper med det meste. Jeg synes ikke du skal bekymre deg over det at du tok keisersnitt forrige gang og at livmoren din blir satt i strekk så raskt etter. Man opererer ikke med noen grense for hvor lang tid det bør gå før man blir gravid igjen etter et keisersnitt.

Når det gjelder din tidligere tendens til å abortere, får man anta at du nå har brutt en ond sirkel og at dette må gå bra. Det er selvfølgelig ikke så lett å ikke bekymre seg når det har gått galt så mange ganger før. Jeg vet jo ikke årsaken til at du aborterte så mange ganger. Er det en klar årsak som f.eks. har med din livmor eller livmorhals å gjøre, skal man selvfølgelig ikke se bort i fra at dette svangerskapet også innebærer en risiko. Uansett er det sansynligvis ikke noe du kan gjøre for å gardere deg. Det er kun i svært sjeldne tilfeller man vet at f.eks. sengeleie kan redusere abortfaren. Jeg synes du skal prøve å leve som vanlig, men vær litt ekstra snill med deg selv og prøv å få litt mer hvile enn du kanskje får per i dag. Jeg vil også minne deg på det faktum at du godt kan amme i lang tid selv om du er gravid igjen. Det er ingen grunn til å anta at du risikerer noe ved å amme så lenge som du selv orker. Selvfølgelig må du være påpasselig med å få i deg nok næring og tilstrekkelig med vitaminer etc.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24104-litt-engstelig/#findComment-101385
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...