Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Naa er jeg paa reise og er frustrert over at jeg muligens er blitt gravid. Haaper du kan svare meg saa godt som mulig paa mine spm.

saken er: jeg bruker trionetta p-piller 28 pillers brett. Disse har jeg brukt med hell i 4 aar- alltid tatt til korrekt tid osv...)Da jeg reiste paa ferie oensket jeg aa unngaa mensen, og dermed maatte jeg utsette ved aa hoppe over de hvite sukkerpillene , og heller begynne paa nytt brett med de gule pillene. (haaper du har kjennskap til brettet)

Naar jeg da var ferdig med brett 1, og skulle begynt paa de gule paa neste brett, gjorde jeg en feil og begynte direkte paa toppen av det nye brettet-altsaa de roede pillene. Dette ble oppdaget etter fem dager, og jeg har i dette tidsrommet hatt samleie tre ganger, foerste gang ca 80 timer foer jeg oppdaget min feil med p-pillebruk. Jeg gikk da med en gang til apoteket og fikk postinor levonorgestrel angrepille (er denne godkjent/bra??kjopt i asia...), samt jeg tok 3 gule piller paa brettet med en gang jeg oppdaget det....(noen har sagt til meg dette kunne virke som noedprevensjon).

Mitt spm er altsaa: i utg.pkt kan jeg jo ikke bli gravid (selvfoelgelig alltid ca 1% sjans...) mens jeg gaar paa sukkerpillene....men i ogmed at jeg tok de roede pillene...kan dette ha gjort at jeg kan ha blitt gravid?????

Naar kan jeg faa et sikkert svar paa om jeg er gravid??Naar kan jeg ta en test som jeg kan stole paa???

Hvor stor e sjansen for at jeg kan vaere gravid??

Funker de roed pillene som prevensjon alene eller vil denne klussingen forverre saken???

Haaper paa snarlig og fyldig svar!!!!

Hilsen frustrert backpacker i asia:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241095-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvor sannsynlig det er at du er blitt gravid, men jeg tviler sterkt på at du kan ha blitt gravid i den uken du egentlig skulle hatt pillefri (=sukkerpille). Det tidligste du evt. kan teste postitivt er rundt 14 dager etter det første usikre samleiet. Hvis du tester negativt 14 dager etter det SISTE av de tre usikre samleiene, er du ikke gravid.

Prøv å nyte ferien og ta en gravitest hvis mensen uteblir de neste par ukene. Lykke til!

(vet ikke om du har bedt om fagsvar, men det kan kanskje ta et par dager å få svar)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241095-gravid/#findComment-1864546
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre er Trionetta ikke velegnet til å utsette menstruasjon med fordi de inneholder ulike mengder hormon, og når man går til lavere dose kan det utløse blødning, men IKKE eggløsning og ikke risiko for graviditet. Alle farger av piller (med unntak av sukkerpillene) gir samme beskyttelse mot graviditet (altså 99,5 %). Så du kan være trygg og det hadde ikke vært nødvendig med angrepillen, men heller en gang for meget enn for lite. Hvis du tar Trionetta etter planen og får blødning i pauseuken er du sikker på at du ikke er gravid.

Jeg foreslår at du prøver å få tak i en monofasisk pille (samme styrke på alle tabletter og samme farge). I Norge heter de Microgynon, men andre navn i utlandet. I mange land kan man få p-pille uten resept. Spør om de inneholder både ’estrogen and progestin in the same dose, monophasic’. Den amerikanske Seasonale inneholder fire brett med pille og det gir bare blødning fire ganger i året. Noen får litt småblødning etter tre måneder, men da kan man bare holde en ukes pause. Det er ikke farlig å hoppe over mensen flere måneder, er faktisk godt for kroppen og gir større sikkerhet.

God reise, hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241095-gravid/#findComment-1867042
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...