Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Har nå lest en del om PCOS på deres nettside, og lurer på om jeg kanskje kan ha det. Jeg er 28 år og har brukt p-pillen synfase i 12 år med kun et par små opphold. Sluttet helt med dem i september 2005 da jeg ønsker å bli gravid noe som ikke har skjedd ennå. Var hos gynekolog i november 2005, men alt var normalt var svaret. Tok en del blodprøver hos fastlegen i juli 2006, men ikke fått noe svar, noe som visstnok skulle tolkes som at alt var normalt. Har siden jeg sluttet med p-pillen økt mye i vekt (nesten 10 kg) uten å ha lagt om kosthold eller trent mye mindre, fått mye kviser og en del mer hårvekst, i tillegg til å hatt mens kun hver åttende uke. Har fremdeles ikke blitt gravid selv etter regelmessige hyppige samleier hele det siste året. Kan det tyde på at jeg har PCOS eller noe annet?? HVa bør jeg gjøre? Bør jeg gå ned i vekt (er 1,72 m høy og veier 86 kilo, grov beinbygning)og vil det i tilfelle gjøre det lettere å kunne bli gravid?? Håper du kan gi meg et svar, da jeg og min samboer ønsker oss barn (han har 1 barn fra før).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241122-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har regelmessige menstruasjoner er det ikke PCOS som er årsak til din barnløshet. Har du eggløsning (det har vel blodprøven kunnet vise) betyr det neppe noe at du er ca 10 kg overvektig, men det er godt å være i normal vekt før man blir gravid. Jeg synes du skal be din fastlege om henvisning til spesialist i gynekologi, helst en poliklinikk hvor man ev kan utføre laparoskopi (kikkhullsundersøkelse i narkose) og få sjekket din manns sædprøve. Husk at den periode hvor man kan bli gravid er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen, som igjen er ca 14 dager før menstruasjon. Samleie 2-3 ganger per uke er optimalt. Husk å bruke folat forebyggende. Slutt å røke om du har den lasten.

Forhåpentlig lykkes det å bli gravid, lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241122-pcos/#findComment-1865176
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...