Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor tidlig kan man egentlig se hjertaktivitet hos foster ved vaginal ultralyd??

Var hos lege idag og er i uke 6+6 dager,(muligens et par dager lenger.)

Han kunne bare se fostersekken men mente det var litt tidlig og at men egentlig ikke ser det før uke 8 - 9.

Men jeg blir forvirret av å lese om at flere ser dette både i uke 6 og 7 og lurer derfor på om noe er galt med fosteret.

Er det utstyret hos legen som avgjør hvor tidlig man ser kanskje??

Han tok også en hcg prøve + skal ta en ny imorgen. Men kan ikke hcg fortsatt være høy en stund uten å synke selv om noe er feil???

Jeg har alle gravidsymptomer fremdeles. Ville ikke disse forsvinne hvis noe var galt??

Takker for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24118-tidlig-ultralyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg hadde mye komplikasjoner i mitt svangerskap for noen år siden, og av den grunn ofte ultralyd. Jeg mener bestemt at jeg var 3-4 uker på vei og da så de hjerteaktivitet.

5 uker på vei så gynekologen små loffer som han kalte som skulle bli armer og ben. Dette varierer sikkert fra sted til sted og hvor erfarne legene er. Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24118-tidlig-ultralyd/#findComment-101242
Del på andre sider

rosi1365379983

Hei

Jeg hadde mye komplikasjoner i mitt svangerskap for noen år siden, og av den grunn ofte ultralyd. Jeg mener bestemt at jeg var 3-4 uker på vei og da så de hjerteaktivitet.

5 uker på vei så gynekologen små loffer som han kalte som skulle bli armer og ben. Dette varierer sikkert fra sted til sted og hvor erfarne legene er. Lykke til

Heisann du!

Jeg tror nok det er litt forskjellig hvor tidlig man kan se hjerteaktivitet på ultralyd (UL), men jeg har aldri tidligere hørt om at noen har sett hjerteaktivitet i uke 3-4. Jeg er selv gravid i uke 11+3, og var til min første ultralyd i uke 5 (nøyaktig). Da så gynekologen kun en fostersekk, med antydning til noe inni. Jeg var på ny ultralyd da jeg var akkurat i uke 7. Da kunne vi se et lite hjerte som banket. Legen jeg går hos sa at det kom alt an på hvordan fostret lå om vi skulle kunne se hjerteaktivitet, og presiserte at det var tidligst i uke 7 at man kunne ha forhåpninger om å se noe som helst. Og det var først da jeg var på UL i uke 9 at vi så armer og bein som beveget seg derinne.

Du har rett når du sier at HCG`en kan fortsette å øke selv om det er noe galt med fosteret, men jeg vil tro at den da ikke stiger så mye som den skal. Jeg har selv hatt to missed abortion, den førtse ble ikke oppdaget før på UL i uke 16, mens den andre ble oppdaget i uke 9. Men selv om HCG`en var høy hadde jeg da ingen graviditetssymtomer (de forsvant i alle fall ganske tidlig). Så hvis du fremdeles har mange slike symtomer tror jeg du kan ta det med ro. Og husk på du er kun i uke 6+6.

Jeg ønsker deg masse lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24118-tidlig-ultralyd/#findComment-101379
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ved uke 7 kan man se hjerteaktivitet (evt litt før gså). Det burde kunne ses med alle apparater. I og med at det skal taes ny HCG og kontroll, er det vel mistanke om at noe kan være galt. Man må også tenke på graviditet utenfor livmoren.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24118-tidlig-ultralyd/#findComment-102010
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...