Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hei

Jeg har blitt invitert til en venninne som røyker (ganske mye). Det skal også komme en til som røyker. Ingen av disse har barn, og jeg regner med at de vil synes at jeg er nevrotisk hvis jeg ber dem om ikke å røyke når jeg er tilstede.

Jeg mistet et barn midt i mitt forrige svangerskap, og er nok ekstra nervøs for alt som kan være skadelig. Derfor lurer jeg på hvor farlig det er å bli utsatt for passiv røyking en hel kveld.

Jeg er i 11. svangerskapsuke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24138-passiv-r%C3%B8yking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Passiv røyking en kveld i ny og ne er ikke farlig. Det er den jevne påvirkningen som kan være skadelig for både mor og foster (og alle andre). Uansett synes jeg at det handler om normal høflighet å ikke røyke innendørs hvis noen i rommet ikke liker det. Folk flest er vant til å ta slike hensyn i dag. Kanskje spør disse jentene om det er greit at de tar en røyk. Hvis ikke du synes det er ubehagelig å be dem la være, kan du spørre om det er greit at de røyker i vindus-karmen e.l. Da får de et hint.

Du kan imidlertid være helt sikker på at litt passiv røyking ikke vil kunne forårsake en spontanabort. At du er engstelig er noe annet. Det er helt normalt og veldig forståelig etter å ha spontanabortert. Imidlertid er det ikke så mye du kan gjøre fra eller til enn å leve rimelig sunt og normalt, og regne med at din abort var en tilfeldighet, som veldig mange kvinner opplever før eller siden. Sansynlighetene for at det skal gå galt igjen, er ikke så veldig store. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24138-passiv-r%C3%B8yking/#findComment-101549
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...