Gjest Sommernatt Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Jer har akkurat hatt laparoskopi og Hysteroskopi. Før dette hadde jeg en samtale med legen ang . inngrepet og det som var blitt gjort tidligere med meg. I 1999 tok jeg bilde med kontrast av livmor og eggledere, og fikk da svar at alt var tett. Kontrastvesken la seg i små hullrom i egglederen sa legen. Det var sansynlig flimmerhårene som hadde vokst sammen. Legen sa jeg var et interessant tilfelle og at de gjene skulle også taHysteroskopi, men at disse to undersøkelsene ikke var så bra å kombinere. De gjorde begge deler samtidig, først hysteroskopi, og deretter laparoskopi. legen som utførte disse inngrepene var ikke den samme som jeg hadde samtale med. Når han kom for å bringe meg resultatet sa han ang. Hysteroskopien at det var var vanskelig å se fordi det var så mye blod i livmoren(jeg hadde ikke mensen), og det jeg hadde lest tidligere var at det kunne komme blod fra skjeden pga instrumentene de brukte, ikke fra limoren. Jeg skjønner ikke noen verdens ting, og jeg er fortvilet. Han sa at det var greit, hvilket svar å få!!! Laparoskopien tok de etter Hysteroskopien, og da jeg spurte om egglederne sa han at de var greie, men jeg har jo tidligere fått beskjed om at de er tette sa jeg. Spurte om han hadde sprøytet blåveske inn(slik som jeg hadde blitt informert at de gjorde, han svarte nei, har du sett inn i dem da, nei sa han igjen. Han sa at det hadde komme veske gjennom dem - Hvordan kan han vite det?. Kan du forklare meg dette? Jeg er jo blitt fortalt at de blåser opp slik at de kan se de indre organene bedre, og at selv om egglederne er tette vi likevll veske renne gjennom dem siden alt e blåst opp. Er det slik jeg beskriver, eller har jeg misforstått noe? Hadde håpet at jeg skulle få noen konkrete svar etter en slik undersøkelse, men nå er jeg bar fortvilet. er det noen mulighet for at egglederne mine har blitt åpne? Håper du kan svare meg!!! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24143-til-gynekologen-er-fortvila/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 Det er alltid vanskelig å skulle tolke hva andre leger har sagt og ment, men jeg skal forsøke. Ved hysteroskopi fyller man livmorhulen med en væske for bedre å kunne se, den kan løpe ut gjennom egglederne, og det er vel det legen har sett ved laparoskopien. Det at de ikke var åpne ved røtgenundersøkelsen kan enten ha vært feiltolkning eller at de åpnet seg etter å være fylt med kontrast. Ta det som et positivt moment. Det er ikke egglederne man blåser opp ved laparoskopi, men bukhulen for bedre å kune se. Man kan ikke se inn i egglederne. Det blod som kan komme etter en hysteroskopi pga instrumenter på mormunnen kan ikke komme INN i livmoren, men hysteroskopien kan evt. fremkalle en blødning fra livmorveggen. Ble du noe klokere av mitt forsøk på forklaring? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24143-til-gynekologen-er-fortvila/#findComment-102016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommernatt Skrevet 17. april 2001 Del Skrevet 17. april 2001 Det er alltid vanskelig å skulle tolke hva andre leger har sagt og ment, men jeg skal forsøke. Ved hysteroskopi fyller man livmorhulen med en væske for bedre å kunne se, den kan løpe ut gjennom egglederne, og det er vel det legen har sett ved laparoskopien. Det at de ikke var åpne ved røtgenundersøkelsen kan enten ha vært feiltolkning eller at de åpnet seg etter å være fylt med kontrast. Ta det som et positivt moment. Det er ikke egglederne man blåser opp ved laparoskopi, men bukhulen for bedre å kune se. Man kan ikke se inn i egglederne. Det blod som kan komme etter en hysteroskopi pga instrumenter på mormunnen kan ikke komme INN i livmoren, men hysteroskopien kan evt. fremkalle en blødning fra livmorveggen. Ble du noe klokere av mitt forsøk på forklaring? Hei Mette Takk for svaret, og jeg skjønner mer nå. Det som jeg ikke skjønner, og som jeg ikke skrev i innlegget tidligere, er at jeg har vært gravid tre ganger, den siste gangen i 98. Etter det hadde jeg problemer med å bli gravid, ble da sendt for å ta HSG, og legen min sa da at dette så ganske tett ut. (at vesken la seg i små hullrom). Senere har jeg hatt 3 misslykkede prøverørsforsøk, siste i januar 2001. Er det slik at så lenge det kommer noe igjennom er de åpne, jeg blir så forvirret. Det jeg blir så fortvilet over er at den ene sier det er tett, mens den andre på laparoskopien sier de er i orden. Hvem skal jeg tro på? Er laparoskopi en sikrere undersøkelse enn HSG? Kan du Kombinere Hystroskopi og Laparoskopi for å finne ut om egglederne er tette eller åpne? De fant to små endomeditrioseflekker hos meg, kan det være årsaken på at jeg ikke blir gravid? Eller har det ingen betydning? Hva kan være årsaken til at jeg ikke blir gravid på valig måte og ved prøverør? Det ble mange spørsmål, håper du skjønner rotet mitt!! Håper du har anledning til å svare meg!!! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24143-til-gynekologen-er-fortvila/#findComment-104160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.