Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er faktisk ikke uvanlig. Morkaka er ofte litt langt nede i starten av sv.skapet. Fordi det er alvorlig om den fortsatt ligger der når du skal føde blir alle som har morkaka for langt nede ved rutine-UL kalt inn til ekstra UL ca ved 32 uker. (Plasseringen av morkaka er jo en av hovedgrunnene til at det er viktig med UL)

For de aller, aller fleste forflytter morkaka seg oppover samtidig med at livmora vokser slik at den ikke lenger ligger for langt nede når de kommer til ny UL ved 32 uker. Du har mest sannsynlig ingenting å bekymre deg over, så vent med bekymringene til etter neste UL. :-)

Jeg hadde det som deg ved to av mine sv.skap og begge gangene hadde morkaka trukket seg godt opp da jeg kom til ekstra UL. Lykke til. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24147-morkaka-langt-nede/#findComment-101314
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

At morkaken ligger langt nede, er noe som er relativt vanlig tidlig i svangerskapet. Vanligvis trekker den som oppover når magen begynner å vokse skikkelig. Da vil det ikke utgjøre noen fare for barnet. Det man imidlertid må være sikker på, er at den er godt ovenfor mormunnsåpningen når du går i fødsel. En fødsel kan ikke skje spontant hvis morkaken ligger i veien, og da man man planlegge keisersnitt en liten stund før termin. Det er årsaken til at du blir innkalt til ny kontroll i uke 32. Jeg tror ikke du har noen grunn til å bekymre deg nå, men du bør uansett være litt ekstra obs på blødninger. Får du det, må du kontakte lege/sykehus umiddelbart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24147-morkaka-langt-nede/#findComment-101553
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...