Gå til innhold

Underlivsoperasjon - hva må jeg huske å spørre om?

Anbefalte innlegg

Nå er det bare halvannen uke til jeg skal opereres. Skal lappe sammen en muskel i bakre skjedevegg som ble revet over under første fødsel for over 7 år siden... Gruer meg, mest fordi jeg jo vet at operasjoner i enkelte tilfeller kan mislykkes eller føre til komplikasjoner. Men de fleste går jo bra da!

Jeg skal legges inn dagen før og bli undersøkt og ha samtale med enten anestesilegen eller gynekologen, mulig begge.

Noe jeg jo lurer på, er hvordan følsomheten i den delen av skjeden blir etterpå. Blir det hardt arrvev? Det er jo ikke noe særlig...

Skal være sykemeldt i ca 5 uker. Er ikke sikker på om jeg skal ha narkose eller spinal. Noen som kan si noe om fordeler/ulemper ved det? Har forsåvidt vært gjennom begge deler i de to siste fødslene, syntes spinalen var VOND :-(

Hva skal jeg spørre om??? Blir en fullstendig utslått etter en slik operasjon (fysisk, psykisk) - orker en opp og gå, lese, ha besøk? Hvor lenge vil jeg har smerter? Dette er selvfølgelig individuelt, men har dere noen erfaringer? Jeg tenker mye på sex-livet vårt - tenk om alt blir ødelagt..... :-( Litt vanskelig å spørre legen om dette....

Fortsetter under...

Lykke til prust ! Kan ikke komme med noen råd, men lurer selv på om jeg trenger operasjon pga av jeg ikke finner muskelen for å trene på bekkenbunnen. Håper legene kan gi deg svar på flesteparten av spørsmålene. Så krysser jeg fingrene for at sexlivet blir slik det var før ....

Lykke til prust ! Kan ikke komme med noen råd, men lurer selv på om jeg trenger operasjon pga av jeg ikke finner muskelen for å trene på bekkenbunnen. Håper legene kan gi deg svar på flesteparten av spørsmålene. Så krysser jeg fingrene for at sexlivet blir slik det var før ....

Takk for det! Gruer meg når jeg tenker på operasjonen og tiden rett etterpå. Ser imidlertid frem til noen rolige uker hjemme :-)

Det er litt rart å selv VELGE å bli operert... Jeg mener, jeg er jo ikke syk, og jeg har ikke et barn som skal ut... og jeg har bare vært på sykehuset i forbindelse med fødsler før...

Klarer ikke helt å snakke med mannen min om dette heller... Vi har det veldig fint for tiden, også på sex-området, og jeg håper virkelig ikke noe blir ødelagt!

Takk for det! Gruer meg når jeg tenker på operasjonen og tiden rett etterpå. Ser imidlertid frem til noen rolige uker hjemme :-)

Det er litt rart å selv VELGE å bli operert... Jeg mener, jeg er jo ikke syk, og jeg har ikke et barn som skal ut... og jeg har bare vært på sykehuset i forbindelse med fødsler før...

Klarer ikke helt å snakke med mannen min om dette heller... Vi har det veldig fint for tiden, også på sex-området, og jeg håper virkelig ikke noe blir ødelagt!

Hei du:-)

Uansett om du får full narkose eller spinal er du oppe på beina igjen samme dagen tenker jeg.

Det du må huske på er;

morgenkåpe slippers toalettsaker (husk lebepomaden! Man blir dødstørr på leppene pga fasting og tørr luft) ipod og lesestoff:-)

Det du må huske på når du våkner etter operasjonen er at ingen kan se på deg hvor vondt du har det, så ring på og si fra hvis du har smerter. Det er ok med ubehag, men smerter skal du ikke ha - så heng i bjella;-) Intravenøs smertestillende virker fort, men tabletter virker lengre.

Og selv om du ikke har lyst - opp og stå så fort de sier du er klar. Det er smertefullt og ekkelt å stå opp fra senga etter å ha blitt herja med, men det er veldig godt etterpå og du forebygger f.eks infeksjon og blodpropp ved å mobilisere seg selv fort.

Første gang du skal tisse (du får kanskje kateter i starten) kan det lønne seg å tisse i dusjen, altså under rennende vann. Dette fordi det kan svi ganske grundig der nede:-) Drikk mye væske så blir urinen mindre sviende.

Tror ikke du skal være bekymret for arrdannelse, vi jenter har godt grovev i underlivet:-) Men du kan jo be dem sy pent, hehe.

Ønsker deg masse lykke til, du får sende oss en melding etterpå så vi får høre at det går bra med deg!

Uansett om du får full narkose eller spinal er du oppe på beina igjen samme dagen tenker jeg.

Det du må huske på er;

morgenkåpe slippers toalettsaker (husk lebepomaden! Man blir dødstørr på leppene pga fasting og tørr luft) ipod og lesestoff:-)

Det du må huske på når du våkner etter operasjonen er at ingen kan se på deg hvor vondt du har det, så ring på og si fra hvis du har smerter. Det er ok med ubehag, men smerter skal du ikke ha - så heng i bjella;-) Intravenøs smertestillende virker fort, men tabletter virker lengre.

Og selv om du ikke har lyst - opp og stå så fort de sier du er klar. Det er smertefullt og ekkelt å stå opp fra senga etter å ha blitt herja med, men det er veldig godt etterpå og du forebygger f.eks infeksjon og blodpropp ved å mobilisere seg selv fort.

Første gang du skal tisse (du får kanskje kateter i starten) kan det lønne seg å tisse i dusjen, altså under rennende vann. Dette fordi det kan svi ganske grundig der nede:-) Drikk mye væske så blir urinen mindre sviende.

Tror ikke du skal være bekymret for arrdannelse, vi jenter har godt grovev i underlivet:-) Men du kan jo be dem sy pent, hehe.

Ønsker deg masse lykke til, du får sende oss en melding etterpå så vi får høre at det går bra med deg!

Tusen takk for gode råd! Du har nok rett i at det er lurt å stå opp så fort som mulig. Jeg har hatt to keisersnitt, og jeg var vel oppe samme dagen på begge to, tror jeg (ett med narkose og ett med spinal) - men det var jo ømt da...

Husker ennå den deilige virkningen av et eller annet morfinstoff jeg fikk mot smerter...Utrolig deilig følelse.... :-) Så det kan jeg jo se frem til! *galgenhumor*

Joda, jeg skal nok fortelle dere hvordan det gikk. Grøss...!

Gjest Shira12

Tusen takk for gode råd! Du har nok rett i at det er lurt å stå opp så fort som mulig. Jeg har hatt to keisersnitt, og jeg var vel oppe samme dagen på begge to, tror jeg (ett med narkose og ett med spinal) - men det var jo ømt da...

Husker ennå den deilige virkningen av et eller annet morfinstoff jeg fikk mot smerter...Utrolig deilig følelse.... :-) Så det kan jeg jo se frem til! *galgenhumor*

Hei Prust!

Ville bare ønske deg lykke til!

Det går nok bra skal du se :o)

Og jeg må si meg enig i Citygirl, ring med bjella om du har smerter! Etter at jeg ble flinkere til og si ifra, ble sykehusbesøkene så mye greier.

Og oppdater oss etterpå :-)

Annonse

Hei Prust!

Ville bare ønske deg lykke til!

Det går nok bra skal du se :o)

Og jeg må si meg enig i Citygirl, ring med bjella om du har smerter! Etter at jeg ble flinkere til og si ifra, ble sykehusbesøkene så mye greier.

Og oppdater oss etterpå :-)

Takk for det, Shira12 :-)

Kom med flere tips til sykehuslesning da!!!!

Eremittkrepsene står vel som nr en når jeg blir ferdig med Berlinerpoplene... :-)

Gjest Shira12

Takk for det, Shira12 :-)

Kom med flere tips til sykehuslesning da!!!!

Eremittkrepsene står vel som nr en når jeg blir ferdig med Berlinerpoplene... :-)

Har du lest denne:

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=hurtig&tittel=orkestergraven&p=1&r=2&cid=163375

Hvis du liker krim da, det gjør nemlig jeg :o)

Har du lest denne:

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=hurtig&tittel=orkestergraven&p=1&r=2&cid=163375

Hvis du liker krim da, det gjør nemlig jeg :o)

Nei, den har jeg ikke lest. Skriver den opp! Vet ikke om jeg har lest noe av Unni Lundell i det hele tatt... Likte veldig godt de to jeg har lest av Jo Nesbø (Rødstrupe og Frelseren), har også lest et par av Mankell, ellers lite krim (jo forresten noen Anne Holt bøker også...)

Har du lest Den siste tempelridderen? Synes den ser litt spennende ut, men har ikke hørt noe direkte fra noen som har lest den.

Gjest Shira12

Nei, den har jeg ikke lest. Skriver den opp! Vet ikke om jeg har lest noe av Unni Lundell i det hele tatt... Likte veldig godt de to jeg har lest av Jo Nesbø (Rødstrupe og Frelseren), har også lest et par av Mankell, ellers lite krim (jo forresten noen Anne Holt bøker også...)

Har du lest Den siste tempelridderen? Synes den ser litt spennende ut, men har ikke hørt noe direkte fra noen som har lest den.

Jeg sitter akkurat nå og bestiller Frelseren :o) Jeg har lest det meste av Unni Lindell og liker henne, men igjen, jeg er ihuga krimfan.

Jeg har ikke lest den boka nei, sitter og ser og myser litt nå om jeg finner flere bøker jeg kunne tenke meg og lese.

Det du må huske på er;

En ting jeg kom på nå på morraen: Bør mannen min være med? På tirsdagen blir det jo samtaler og undersøkelser (inkludert mye venting) - og på onsdagen vil det kanskje være godt å ha noen å prate med etter operasjonen?

Hva synes du?

Jeg er jo, som du sikkert har fått med deg, lappet sammen på kryss og tvers i skjeden og jeg har i alle fall ikke fått noen negative men av det! :o)

Du får helt sikkert så mye smertestillende at du ikke vil få særlig smerter i etterkant, det fikk jeg i alle fall. Anbefaler deg også å be om å få ta en titt på underlivet ditt etter operasjonen før du drar hjem. Hvis jeg ikke hadde gjort det så hadde jeg blitt vettaskremt da jeg kom hjem! :o) Mørke blålilla er en passelig betegnelse, men det var helt vanlig.

Jeg hadde besøk fra dagen etter såvidt jeg husker, barn og mann og foreldrene mine. Ikke noe problem. Du får nok løfteforbud noen uker etter så belag deg på det.

Lykke til! Det går så bra så!

En ting jeg kom på nå på morraen: Bør mannen min være med? På tirsdagen blir det jo samtaler og undersøkelser (inkludert mye venting) - og på onsdagen vil det kanskje være godt å ha noen å prate med etter operasjonen?

Hva synes du?

Ikke nødvendig synes jeg, du blir nok lagt i narkose og da tar det jo en god stund før du er våken og orker besøk. Selv liker jeg å ha ro og fred etter et sånt inngrep i alle fall.

Annonse

Kan være greit å ha gubben der innleggelsesdagen for den dagen er BARE venting, men personlig ville jeg vært aleine selve operasjonsdagen. Evt kan du jo gi lyd fra deg utpå kvelden hvis du er i form til å prate. Kan hende du bare vil sove og slappe av:-) Det er en deilig bieffekt av smertestillende:-)

Krysser fingrene for deg!

Hva synes du?

Jeg hadde tatt med mannen min hvis det er mulig. Det er ingen steder man føler seg så alene som på et sykehus og hvis man att på til er redd så er det godt å ha noen med seg.

Lykke til :o)

Jeg hadde tatt med mannen min hvis det er mulig. Det er ingen steder man føler seg så alene som på et sykehus og hvis man att på til er redd så er det godt å ha noen med seg.

Lykke til :o)

Ja, når du skriver det på den måten, har jeg veldig lyst til at han skal være der... Må få snakket med ham om det.

Ikke så lett når han kom hjem fra går klokka ett i natt mens jeg sov, jeg gikk på jobb i morges mens han sov, vi traff hverandre en time nå i ettermiddag før jeg måtte tilbake på jobb - og så reiser jeg til Oslo i morgen tidlig og kommer hjem seint i morgen kveld....og torsdag skal han tidlig av gårde...

Skal vi se - kanskje vi skal avtale et møte torsdag kveld klokka 22 med tema: "Sykehus"??!!!

*s*

Kan være greit å ha gubben der innleggelsesdagen for den dagen er BARE venting, men personlig ville jeg vært aleine selve operasjonsdagen. Evt kan du jo gi lyd fra deg utpå kvelden hvis du er i form til å prate. Kan hende du bare vil sove og slappe av:-) Det er en deilig bieffekt av smertestillende:-)

Krysser fingrene for deg!

Ja - jeg tenker også at det kanskje hadde vært greit å vente sammen med noen + ha noen å minne en på viktige ting å huske på!

Ellers - se svaret mitt til Dorthe!

Ja, når du skriver det på den måten, har jeg veldig lyst til at han skal være der... Må få snakket med ham om det.

Ikke så lett når han kom hjem fra går klokka ett i natt mens jeg sov, jeg gikk på jobb i morges mens han sov, vi traff hverandre en time nå i ettermiddag før jeg måtte tilbake på jobb - og så reiser jeg til Oslo i morgen tidlig og kommer hjem seint i morgen kveld....og torsdag skal han tidlig av gårde...

Skal vi se - kanskje vi skal avtale et møte torsdag kveld klokka 22 med tema: "Sykehus"??!!!

*s*

Hehe, jeg kjenner til den der. Jeg har også hatt det slik tidligere.

Kanskje du skulle ta en telefon til ham ;o)

*s*

Hehe. Er ikke så lett å ta på sms den der:-) Du får ringe ham.

Uansett narkosemetode og alt; ønsker deg et godt opphold:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...