Gå til innhold

Engangs-stønad

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hei!

Jeg er gravid med tvillinger,og arbeidsledig.

Jeg får dag-penger(4400,- pr.mnd.).

Jeg vil få det samme beløpet etter fødselen,som fødsels penger.

Men nå har jeg hørt at hvis jeg slutter å mota dag-penger nå,vil jeg få engangs-stønad på 64000 kr.

Så kan jeg melde meg arbeids ledig

igjen 6 uker etter fødselen.

Dette virker jo som en god løsning.

For jeg trenger penger til stasjons-vogn!

Men hva vil dag-pengene etter fødselen bli beregnet fra?

Inntekten i 2000?

Hvor mye kan jeg tjene i år (og få engangs-stønaden)?

Jeg har termin i begynnelsen av oktober.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24153-engangs-st%C3%B8nad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Dersom din inntekt er lavere enn engangsstønaden så kan du velge denne selv om du har dagpenger. Hvis ikke må du la være å få dagpenger de siste 4 mndr før du skulle hatt permisjon.

Dette med dagpenger etter fødsel er litt "artig", for i sykepengebestemmelsene står det at sykepenger bortfaller etter fødsel i den grad man har fått engengsstønad ved fødsel. denne bestemmelsen finnes ikke for dagpenger, i § 4-25 er det kun spesifisert fødselspenger og adopsjonspenger. Men det er jo fremdeles et vilkår at du er reell arbeidssøker, selvsagt.

Når det gjelder inntekt så spørs det hvor langt tidsrom vi snakker om. Mindre enn 52 ukers opphøld betyr at du skal ha den samme grunnlaget som tidligere, men dersom du jobber i minst 12 uker kan du kreve å få grunnlaget beregnet på nytt. I ditt tilfellet betyr det altså at du beholder det samme grunnlaget i dagpengene som det du har nå. Men du skal ha barnetillegg for småen, dette bør du passe på å kreve selv, når barnet får fødselsnummer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24153-engangs-st%C3%B8nad/#findComment-101515
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...