Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.Eg er en jente på 22 år som sliter med små blødninger.Det heile starta i feb 05 etter en stresende periode med mye trening.Min mens starta gradevis å bli mindre og mindre i mengde.Slutta å trene grunna dette.Legen tok hormonprøver som var heilt ok,fikk besjed om å vente å sjå.Da min nens ikkje var blitt betre i aug 05 var eg til gynokolog.Ho fant ingen ting galt og sa det kom av stress.Fikk pillen synfase for å ikkje tenke meir på det.Etter 8 månder slutta eg på p pillen og har no vert pille fri i 4 månder.Fikk mensen en måned etter pille slutt.Har no hatt 4 mens og dei minker gradevis og blir mindre og mindre.Er redd eg snart mister mensen heilt.Har vert til gynokolog etter at eg slutta på pillen grunna smerter i underliv/magen.Legen fant ingen ting galt og sa at slikt kunne forekomme etter pille slutt....stemmer dette og har det sammenheng med blødningene mine?Det vart og tatt hormonprøver og dei var ok(ca 3 månder etter slutt)Min mens har altid hatt litt lange og varierende sykluser(32-42 dager)Før var blødningen helt ok i størelse.

ER det noe galt med meg eller skal eg berre vente å sjå sånn som legane seier...ingen ting dei kan gjøre seie dei.Dette sliter veldi på meg i hverdagen siden eg ønsker å bli gravid..er mine sjanser mindre?Er vedig redd for å miste den heilt.Har og mista så og seie alle pms symtomer.Håper du kan gje meg eit svar. på forhånd takk.

Hilsen sheep 84

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241603-liten-bl%C3%B8dning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis dine blødninger kommer regelmessig (21-35 dagers intervall) er det tegn på at ditt hormonsystem er i orden. Dine intervaller er altså noe lange, det kan bety at din eggløsning er ujevn, evt borte i periode. Bortfall av PMS tyder på at eggløsning kan være borte. Hvis legen har tatt hormonprøver, så er det kanskje fastslått at du har eggløsning (progesteron over et visst nivå)? Vanligvis legger vi ikke stor vekt på mengden av menstruasjonsblod, og det er uhyre sjelden relatert til barnløshet.

Mengden av menstruasjonsblod er delvis relatert til utviklingen av livmorslimhinnen. Hvis gynekologen har gjort ultralyd er livmoren og livmorslimhinnen vurdert. Det beste ville være å undersøke ca en uke før ventet menstruasjon og sammenlikne med progesteronverdien, ev ta en prøve av slimhinnen for å se om den er normalt utviklet. Slikt setter man imidlertid ikke i gang før det er vist at du ikke kan bli gravid, dvs etter ett års forgjeves forsøk. Jeg er enig i at det ikke er noe du behøver å tenke på nå. Hvis du ikke ønsker å bli gravid, synes jeg absolutt du skal bruke p-pille.

Hvis du har smerter i magen må man overveie om du kan ha utviklet endometriose, en godartet tilstand hvor livmorslimhinnen er kommet på avveier, ut i bukhulen. Hos alle kvinner løper noe av blodet denne veien, men ikke mye. I all teoretisk kan man forestille seg at mye løper ’feil vei’ hos deg og du derfor observerer mindre blod. Endometriose i bukhulen kan bare påvises ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon i narkose). Noen kvinner med endometriose har problemer med å bli gravid, kanskje 30-40%.

Det ble mange tanker om din tilstand, men jeg synes ikke du behøver å bekymre deg nå. Behandling av barnløshet hvor det foreligger svikt i eggløsning er ganske enkel, for de som ikke blir gravide når endometriose er årsak, er prøverør en mulighet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241603-liten-bl%C3%B8dning/#findComment-1870647
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...