Gjest pårørende Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Hei Jeg har tenkt litt på det du skrev tidligere, om risikoen for at en person med schizofreni er farlig for omgivelsene. Det er en ting jeg lurer på, kan man si "en gang farlig, alltid farlig"? Dette her blir rotete, men tenk deg denne situasjonen: En person med diagnosen schizofreni har ved en anledninge stått over en annen person med kniven hevet, og sagt veldig innbitt "Jeg hater deg. Jeg skal drepe deg." Av de rundt ble situasjonen oppfattet som såpass alvorlig at det var like før politiet ble tilkalt. Den det gjelder har også brukt vold, stort sett slag og spark, men uten at det har ført til alvorligere skader enn lettere forstuinger og store blåmerker. Dette skjedde jevnlig over flere år, i perioder hvor den schisofrene droppet medisiner på eget initiativ. Det er et par år siden siste episode, og det har ikke vært mer enn den ene gangen hvor vi virkelig har oppfattet at noens liv og helse var alvorlig truet. I den tiden som har gått, har også den det gjelder stort sett tatt medisinene som hun skal. Hvor stor risiko er det for at hun ved senere anledninger, når hun dropper medisiner, igjen vil ty til vold? Er det noe vi kan gjøre for ev. å hindre at hun tyr til vold? Det er også en annen ting jeg lurer på. Den det gjelder har også hatt hallusinasjoner om at hun har gått til angrep på fremmede mennesker på bussholdeplassen etc, visst at hun f.eks har stukket dem med en kniv. Er det risiko for at hun en dag virkelig gjør det hun hittil bare har "gjort" i sine hallusinasjoner? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24164-hvor-stor-risiko-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Jeg vil først understreke at de aller fleste schizofrene overhode ikke er farlige. Slike episoder som du nevner, skjer kun hos et lite fåtall av pasientene. Hos denne pasienten ville jeg vurdert faren for gjentagelse som svært høy dersom hun på nytt blir umedisinert. Det er bl.a. derfor det er så viktig at disse svært få, men farlige pasientene aldri får anledning til å slutte med medisiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24164-hvor-stor-risiko-nhd/#findComment-101417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.