Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var hos legen min, gynekolog, i juni for å ta celleprøve. I begynnelsen av juli fikk jeg følgende svarbrev fra legen: Prøven var litt usikker/muligens lette celleforandringer. Behøver ikke bli til noe problem, men vi må ta ny prøve om 6 mnd Mitt spørsmål er da: Er det vanlig å vente så lenge før ny prøve blir tatt, evt hvor fort bør en ta ny prøve? (Synes det er svært lenge å vente)I tillegg lurer jeg på om en slik prøve bør taes hos legen, i stede for å få tatt en utvidet prøve på sykehuset med det sammen for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241774-celleforandring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er laboratoriet som vurderer prøven som bestemmer når og hvordan det skal utføres kontroller. Var det risiko for noe alvorlig på gang ville man henvise deg umiddelbart til taking av vevsprøve på sykehus/gynekolog. Når det først er ønsket ny prøve om 6 måneder kan det være av flere grunner:

1. Det var for lite med celler i prøven til skikkelig vurdering

2. Det var usikkerhet med funnet og man ønsker kontroll

3. det kan ha vært betennelsesforandringer som ofte går over av seg selv

4. noe kan være på gang, og man ønsker ny vurdering for å se om det har vært utvikling.

Så du kan ta det helt med ro og følge det løpet som er lagt, og du behøver ikke å gå og engste deg i fire måneder mer.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241774-celleforandring/#findComment-1872162
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...