Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 21, og hadde ubeskyttet sex for 3 uker siden, var for tiden i utlandet sa hadde ikke tilgang til noe angrepille. Har nå gått 1 uke over tiden, så regner me jeg er blitt gravid, har i tillegg litt ubehag å smerter i underlivet. Har gått me konstant angst nå de siste 3 ukene for både sykdommer og graviditet, å vil bare få dette overstått. Har fått legetime om 2 dager, for å sjekke div. sykdommer og envt. gradivitet og for hendvisning til å ta abort om nødvendig. Dette er ekstra vanskelig da jeg ikke har fortalt det til noen, dette er noe jeg skjems over, og sliter generelt å snakke om personlige saker, selv til mine nærmeste. Vil helst ikke fortelle det til noen heller, men regner med jeg må si det til dem jeg bor, da de nok vil merke at jeg flyr avgårde til legen titt og ofte. Så dette er jo en forfærdelig situasjon jeg har klart å sette meg oppi. Studerer i en liten by, så regner med jeg på vekk for å ta abort. Å vil jo helst bli fortest mulig ferdig me dette, da jeg nå er i gang me studiestarten min, å det begynner å bli tungt å holde på smilet. Hvordan er det man egentlig går fram i en slik situasjon? Er det lang vente tid? Vil helst ta medisinsk abort, så vil heller ikke vente alt for lenge!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241817-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første er det ikke sikkert at du er gravid, et utenlandsopphold kan forsinke eggløsning og dermed menstruasjon. Men tilsynelatende har du hatt ubeskyttet samleie akkurat på eggløsningsdagen hvor det er størst risiko for å bli gravid. Du har ikke testet deg med hjemmetest? Den vil gi utslag nå om du er gravid, men du foretrekker kanskje å vete til du skal til legen.

Hvis du er mindre enn 9 uker etter siste menstruasjon kan du ta medisinsk abort hvor man får en medisin som stopper hormonproduksjonen og så en stikkpille som setter rier i gang så man fremkaller en abort. Det lyder kanskje nifst, men det blir som en kraftigere menstruasjon og det er i de aller fleste (97%) tilfeller ikke nødvendig med utskrapning eller opphold på sykehus ut over noen timer.

Din lege vil henvise deg til nærmeste gynekologiske avdeling, det er selvsagt ikke lang ventetid. Du vil få time der for undersøkelse og et par kontroller. Legen foretar en klamydiatest på deg før aborten.

Jeg forstår at du synes det er en lei situasjon, men det er en situasjon du deler med ca 15.000 andre kvinner i Norge som årlig får utført abort. Et abortinngrep vil ikke påvirke din senere mulighet for å bli gravid.

Jeg håper det hele kommer til å forløpe uten for store problemer for deg. Det vil nok være lurt å snakke med en venn eller venninne, ev slektning som du har tillit til. Det hjelper.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241817-abort/#findComment-1872851
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...