Lenel86 Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 hei! jeg lurer på om jeg har PCO..leste om d i et ukeblad, og det stemmer med mine plager.. cyster på eggstokkene, økt hårvekst i ansikt, bakpå lår. overvekt- spesielt rundt magen, uregelmessig mens, blir ikke gravid.. kan d stemme? fins d noe imot d? jeg har slitt med overvekt, og trenger hjelp. gikk opp 20 kg på to år, men er nå stabil. håper på svar! har vært hos lege,men de finner jo aldri ut noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241941-pco/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enfermera Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Hei Lene. Jeg har også PCO,og det høres ut som du også har det,ja. Du har ihvertfall mange av de "vanligste" symptomene. Du bør bestille deg en time hos lege - da får du en gynekologisk undersøkelse,og evnt. en henvisning videre - så de kan scanne eggstokkene dine for å se nærmere. Videre vil du kanskje få en resept på noen p-piller som vil regulere hormonproduksjonen din, sånn at du får regelmessige blødninger. Det handler litt om livvstil også mhp. denne tilstanden, fordi det foreligger dokumentasjon på at det er mange som har PCO som er overvektige. Det er viktig med trening, og sunt kosthold. Det har også noe med insulinproduksjonen din å gjøre - det stoffet i kroppen, som hjelper det sukkeret du trenger inn i cellene dine. Spør endelig igjen hvis du lurer på noe! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241941-pco/#findComment-1874886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenel86 Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Hei Lene. Jeg har også PCO,og det høres ut som du også har det,ja. Du har ihvertfall mange av de "vanligste" symptomene. Du bør bestille deg en time hos lege - da får du en gynekologisk undersøkelse,og evnt. en henvisning videre - så de kan scanne eggstokkene dine for å se nærmere. Videre vil du kanskje få en resept på noen p-piller som vil regulere hormonproduksjonen din, sånn at du får regelmessige blødninger. Det handler litt om livvstil også mhp. denne tilstanden, fordi det foreligger dokumentasjon på at det er mange som har PCO som er overvektige. Det er viktig med trening, og sunt kosthold. Det har også noe med insulinproduksjonen din å gjøre - det stoffet i kroppen, som hjelper det sukkeret du trenger inn i cellene dine. Spør endelig igjen hvis du lurer på noe! hei igjen.. hva har du måttet gjøre for å stabilisere d? har d hjulpet på deg? d med økt hårvekst er veldig sjenerende! har du d og? er så mange spørsmål rundt dette fra meg..hehe.. jeg er bare 20 år, og syns ikke jeg "fortjener" dette allerede. jeg har hatt ultralyd av eggstokkene, men d er kanskje ekstra nøye hvis man skal finne ut om d er PCO.. må nok prate mer med legen min igjen. for må til bunns i dette, og få gjort noe med det! =) hilsen meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241941-pco/#findComment-1876599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enfermera Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 hei igjen.. hva har du måttet gjøre for å stabilisere d? har d hjulpet på deg? d med økt hårvekst er veldig sjenerende! har du d og? er så mange spørsmål rundt dette fra meg..hehe.. jeg er bare 20 år, og syns ikke jeg "fortjener" dette allerede. jeg har hatt ultralyd av eggstokkene, men d er kanskje ekstra nøye hvis man skal finne ut om d er PCO.. må nok prate mer med legen min igjen. for må til bunns i dette, og få gjort noe med det! =) hilsen meg Hehe, ja det er klrrt det dukker opp mange spørsmål når man finner ut man har noe sånt som PCO..Ja, jeg har også endel hårvekst - det er kjempe sjenerende - jeg har dog alltid hatt mye på bena, men fikk ekstra mye på haka når jeg var ca 23 år. Nå er jeg 26. Jeg har på en måte lært meg å leve med det - jeg napper de vekk,og prøver å ikke tenke så mye på det.Men jeg må nappe ofte desverre - ellers føler jeg meg veldig "mann" - det er ikke særlig fett... Jeg fikk p-piller når jeg gikk til legen, for å stabilisere hormonbalansen, men jeg sluttet ganske fort på de, fordi jeg følte humøret mitt ble så svingende. Jeg har ikke riktig fulgt det så mye opp det siste året pga studier i utlandet osv, men bør gå til lege igjen nå snart, fordi nå har jeg ikke hatt mensen på nesten et helt år! Egentlig er det jo ganske deilig å slippe mensen, og siden jeg ikke planlegger å bli gravid nå uansett - så har jeg på en måte utsatt det litt.. Men bør som sagt gå å få sjekket det hele nå snart. P-piller inneholder jo østrogen som videreutvikler egget i eggstokken, og fører det videre til livmorhalsveggen, og dermed eggløsning(eller i det minste videre fra eggstokken) Derfor bør man jo få ekstra tilskudd av østrogen. Oogså nettopp for å harmonere balansen med testosteronet, som jo ofte er forhøyet hos oss med PCO - som igjen fører til økt hårvekst på kroppen. Anbefaler deg å lese litt om hva de forskjellige hormonene gjør i kroppen, hvis du ikke allerede vet det. En blodprøve hos legen vil vise de forskjellige nivåene. Spør gjerne igjen. :) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241941-pco/#findComment-1876743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.