Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I slutten av oktober i fjord fikk jeg fjernet eggstokk og eggleder på høyre side på grunn av en vanncyste. Den var stor, på størrelse med en håndball.

27. februar i år var jeg inne til rutinekontroll på RiT. Legen var litt usikker, men trodde at jeg også har cyster på venstre eggleder. Hans råd var å gå hjem, prøve å bli gravid, og søke ny hjelp dersom ikke noe var skjedd i løpet av 5 måneder. Ingen anntydning om inngrep som eventuelt kunne hindre at cystene utviklet slik at eggleder / eggstokk kunne berges.

9. februar var første dag i siste mens. Forventet ny mens skulle komme 9. mars. Da denne var uteblitt en uke tok jeg en test som viste at jeg var gravid, og befruktningen skjedde trolig bare noen dager før jeg var inne til rutinekontroll.

På grunn av disse omstendighetene kontaktet jeg legen som gjennomførte ultralyden og ba om ny ultralyd så snart som mulig og var inne til kontroll 2. april. Vi fikk se et lite foster på 14,9 mm med hjerteaktivitet og anlegg til 2 armer og 2 ben. Egglederen ble også sjekket på ny og legen fortalte at han hadde vært i tvil om mine muligheter for å bli gravid da jeg var inne 27. februar. Rådet hans nå var å glede seg over graviditeten og selv sørge for ny kontroll ca. 2 måneder etter fødselen.

Jeg begynner etterhvert å lure på hvorfor det ikke gjøres noen utredning for å se på muligheten for å redde min gjenværende eggstokk og eggleder. Jeg har ingen garanti for at svangerskapet skal gå bra. Ikke vet jeg hvordan svangerskapet påvirker veksten av cystene heller. Vil de nå slutte å vokse slik at jeg trygt kan vente til etter fødselen med å gjøre noe, eller vil de fortsette å vokse slik at det blir for sent da.

For en dengang barnløs kvinne på 29 år var det ganske nedslående å måtte fjerne halvparten av forplantningsorganene. Jeg slo meg likevel til ro med at gjenværende "utstyr" ville overta hele funksjonen. Værre synes jeg det er å tenke på at jeg i en alder av 31 (som jeg vil være 2 måneder etter fødselen) kanskje må fjerne resten. Enda værre er det hvis jeg da oppdager at aksjon nå kunne forhindret dette. Jeg vil foretrekke å få gjort noe nå fremfor å måtte satse på prøverør senere.

Jeg skal til ny kontroll hos min fastlege i begynnelsen av mai og kommer til å ta dette opp med ham. Det hadde vært flott dersom kvalifisert personell i dette forum også kan gi meg iformasjon og råd. Jeg føler at jeg har fått veldig lite informasjon, og derfor blir jeg også i tvil om de som har gitt meg råd har de rette kvalifikasjoner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24201-vanncyster-p%C3%A5-eggleder-eggstokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er klart du har krav på skikkelig informasjon ang. utsiktene for å redde din gjenværende eggstokk. Jeg er imidlertid usikker på hvordan man vurderer din situasjon, og strengt tatt hører dette inn under gynekologi. Anbefaler derfor at du kontakter forum for gynekologi. Jeg vil imidlertid oppmuntre deg til å prøve å glede deg over det faktum at du faktisk er gravid. Har man kun en eggstokk, er det vanlig å ha litt problemer med å bli gravid, så det faktum at du ble det såpass raskt, bør du glede deg over. Det er klart det er sårt å se at fremtiden er noe usikker med tanke på flere barn, men slik jeg ser det, er det ikke gitt at cysten på den gjenværende eggstokken skal vokse enormt. Jeg tviler på at man gjør noen inngrep i svangerskapet, ihvertfall ikke hvis man risikerer noe i forhold til fosteret du bærer på. Såvidt jeg forstår er du innstilt på en evt. behandling nå, som kanskje kan redde eggstokken din permanent, men dette må du altså spørre en gynekolog om for å få skikkelig svar.

Lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...