ekef Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Hei. Jeg er en jente som har ønsket meg barn lenge, og så blir jeg faktisk gravid. Småblødde (brun utflod) nesten en uke før det tidspunktet jeg skulle være gravid, men fikk aldri skikkelig mensen. Fikk så positiv graviditetstest og stoppet etterhvet å blø. Så i helgen (uke fem) begynte jeg å blø litt igjen med denne samme brune utfloden, bare nå litt tynnere i konsistens. Følelsen nesten av å ha tisset på meg når det kommer. Dette har vedvart i 5 dager - og det renner litt av meg mer eller mindre kontstant. Opp til for få dager siden hadde jeg svært brystspreng og litt mensplager i magen, men følte meg ellers fin. Nå har jeg ikke brystspeng lenger, men er svært trett og ukonsentrert. Mandag dro jeg til kontroll hos gynokolog som jeg opplevde som svært lite empatisk og som gjorde meg enda mer utrygg. Han tok ultralyd som viste en normal fostersekk, men han mente det var for tidlig å se fosteret. Jeg tok CHG-blodprøve, skal ta en ny neste mandag og siden til ultralyd-sjekk hos ham igjen om ca. 10 dager. Jeg må understreke at jeg har en lettblødende slimhinne og har hatt det med å blø både etter samleie og mellom mensen i flere år både på og uten prevensjon. Det er kun to ganger jeg har hatt frisk blod i blødningen disse dagene, og det var søndag med så vidt litt i utfloden og mandag med litt mer i utfloden en gang og så stoppet det. "Blødningen" ellers har som sagt vært mer eller mindre regelmessig de siste dagene og er ser ut som svært tynn brun utflod med litt koagulert blod i. (Beklager detaljene). Spørsmålet mitt er: 1. Jeg drakk litt vin og noen drinker (ble ikke full) på ferie to av dagene før jeg oppdaget at jeg var gravid. Kan dette være årsaken til alle problemene? 2. Er det noe sjanse for at jeg er gravid lenger i det hele tatt når brystsprengen har forsvunnet og jeg ikke føler meg gravid på annen måte? 3. Kan jeg ha abortert en tvilling? Hvordan går det da med sistemann? (Vi så bare en forstersekk på skjermen.) 4. Hvis jeg har abortert, bør jeg da få en utskrapning - og haster da dette? Jeg er så redd for at denne evt. mislykkede graviditeten skal ødelegge for evt. senere befruktninger. Synes du jeg skal drøye det helt til neste blodprøveresulatat med å finne ut hva som har skjedd? Det er kanskje ikke noe annet jeg kan gjøre? Jeg setter pris på om du svarer meg raskt. Jeg er svært ulykkelig over dette og er så redd for at jeg ikke er gravid lenger, eller at barnet jeg bærer rett og slett ikke er friskt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242036-abort-trenger-svar-fort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kontakt snarest din lege Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242036-abort-trenger-svar-fort/#findComment-1874828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 1. Jeg drakk litt vin og noen drinker (ble ikke full) på ferie to av dagene før jeg oppdaget at jeg var gravid. Kan dette være årsaken til alle problemene? Det er svært vanlig at man drikker litt alkohol før man blir gravid. Spontanaborter er dessverre også svært vanlig. Ikke tenk på at det er noen sammenheng - det er haugevis av eksempler på det motsatte. Jeg har selv vært gravid tre ganger og drakk litt før jeg visste om det første og det siste svangerskapet - men det var det midterste som endte med spontanabort. 2. Er det noe sjanse for at jeg er gravid lenger i det hele tatt når brystsprengen har forsvunnet og jeg ikke føler meg gravid på annen måte? Du kan godt være gravid med et levende foster selv om du ikke har så mange symptomer. Det er tidlig ennå, og det er ikke sånn at fosteret er friskere jo dårligere du er (eller omvendt). 3. Kan jeg ha abortert en tvilling? Hvordan går det da med sistemann? (Vi så bare en fostersekk på skjermen.) Det hender jo at man aborterer en tvilling og at det går bra med den andre. Men jeg synes ikke de blødningene du beskriver, tyder på at det nødvendigvis har skjedd noe sånt. Det er mange som blør i begynnelsen uten at det skjer noe mer. Det er også mange som spontanaborterer uten å ha fått noe annet forvarsel enn småblødninger som så øker på. Du skal selvsagt følges opp, slik at du slipper uvissheten. 4. Hvis jeg har abortert, bør jeg da få en utskrapning - og haster da dette? Jeg er så redd for at denne evt. mislykkede graviditeten skal ødelegge for evt. senere befruktninger. Synes du jeg skal drøye det helt til neste blodprøveresulatat med å finne ut hva som har skjedd? Det er kanskje ikke noe annet jeg kan gjøre? Vent til neste UL, da er det kanskje mulig å se hjerteslag. I så fall er det statistik sett store sjanser for at alt vil gå bra. Hvis du fortsatt bare har småblødninger (jeg tror nok du vil merke det dersom fostersekken etc. støtes ut) og det viser seg at fosteret er dødt, vil du få utskrapning. Du trenger ikke få problemer med å bli gravid senere selv om du bærer på fostersekken litt lenger. På dette tidspunktet vet de fleste ingenting om fosterets tilstand uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242036-abort-trenger-svar-fort/#findComment-1874898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Jeg har hatt spontanabort to ganger, og begge gangene var det som en kraftig mens, både smertemessig og ang. blødninger. Småblødninger kan ofte skyldes at slimhinnene blør mye lettre når man er gravid. Det går an å abortere en tvilling og beholde den andre, men, som sagt, man blør som oftes betydelig. Noen vinglass før du oppdaget at du var gravid, det har neppe noen betydning. Du skriver at du er trøtt, det er jo et veldig typisk graviditetstegn. Neste blodprøve vil vise om HCG stiger eller synker. Da vil også UL vise om du trenger utskraping eller om du er gravid. Man trenger ofte ikke utskraping hvis man mister tidlig i svangerskapet, kroppen ordner opp selv. En spontanabort ødelegger ikke for å bli gravid senere. Snarere tvert i mot, har jeg lest. Det kan være lettere å bli gravid de første månedene etter en spontanabort. Men, ut fra det du sier, det er store muligheter for at du fortsatt er gravid! Lykke til, å prøv å smøre deg med tålmodighet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242036-abort-trenger-svar-fort/#findComment-1874918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekef Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Jeg har hatt spontanabort to ganger, og begge gangene var det som en kraftig mens, både smertemessig og ang. blødninger. Småblødninger kan ofte skyldes at slimhinnene blør mye lettre når man er gravid. Det går an å abortere en tvilling og beholde den andre, men, som sagt, man blør som oftes betydelig. Noen vinglass før du oppdaget at du var gravid, det har neppe noen betydning. Du skriver at du er trøtt, det er jo et veldig typisk graviditetstegn. Neste blodprøve vil vise om HCG stiger eller synker. Da vil også UL vise om du trenger utskraping eller om du er gravid. Man trenger ofte ikke utskraping hvis man mister tidlig i svangerskapet, kroppen ordner opp selv. En spontanabort ødelegger ikke for å bli gravid senere. Snarere tvert i mot, har jeg lest. Det kan være lettere å bli gravid de første månedene etter en spontanabort. Men, ut fra det du sier, det er store muligheter for at du fortsatt er gravid! Lykke til, å prøv å smøre deg med tålmodighet! Takk! Det gjorde godt med litt ekte empati og beroligende ord! Jeg fortsetter å krysse fingrene. Men hva tror du om dette at jeg ikke har brystspreng lenger? Er ikke det litt rart? Trodde det bare skulle bli verre og verre jeg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242036-abort-trenger-svar-fort/#findComment-1874950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Takk! Det gjorde godt med litt ekte empati og beroligende ord! Jeg fortsetter å krysse fingrene. Men hva tror du om dette at jeg ikke har brystspreng lenger? Er ikke det litt rart? Trodde det bare skulle bli verre og verre jeg? Det er mange som beskriver at symptomer kommer og går. Det med ømme bryster husker jeg ikke helt, det blir i hvert fall ikke verre og verre utover hele svangerskapet, men du er jo veldig tidlig ennå. Ømme bryster er ettter min mening et "upålitelig" symptom, hvis du skjønner hva jeg mener. For meg økte vel symptomene frem til 6-8 uker (trøtthet, kvalme og sult), og etter ca. uke 10-11 dabbet det av. (dvs., sulten var jeg i hele svangerskapet, begge gangene!) De to gangene jeg spontanaborterte (uke 5-6) forsvant trøttheten som dugg for solen da jeg begynte å blø. Så tidlig som du er i svangerskapet, er det ingen ting du eller legen kan gjøre, det er dessverre bare å vente og se. *trøsteklem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242036-abort-trenger-svar-fort/#findComment-1875071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Forstår bekymringene dine Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Jeg fortsår veldige godt bekymringene dine. Det er vondt å gå rundt å ikke vite. Jeg hadde blødninger (brun og tynn utflod) fra ca 1 uke etter befruktning til uke 5 (altså i 3 uker). Tok hcg-prøver og disse var stigende. Legen sa alt så bra ut, og at han ikke kunne si hva blødningene kom fra. Men graviditeten forløp ihvertfall normalt sa han. Jeg har også lenge hatt lett blødende slimhinner både med blødninger mellom menstruasjonene og etter samleie, så jeg skylder på at det er grunnen til blødningene. Jeg har ikke hatt blødninger etter uke 5. Noen dager har jeg veldig streke garviditetstegn der jeg så vidt klarer å stå opp og komme meg igjennom en dag på jobb. Andre dager kjenner jeg ingenting, og føler meg ikke gravid i det hele tatt. Er visst normalt at det svinger fra dag til dag. Jeg bekymrer meg litt enda for at det ikke skal gå bra, men det hjelper jo ikke å bekymre seg. Lykke til! Håper at hcg-prøven din viser stigende nivå! Det var veldig godt for meg å høre at den gjorde det! Nå er det bare å vente, og håpe at alt går bra framover også. Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242036-abort-trenger-svar-fort/#findComment-1875390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekef Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Jeg fortsår veldige godt bekymringene dine. Det er vondt å gå rundt å ikke vite. Jeg hadde blødninger (brun og tynn utflod) fra ca 1 uke etter befruktning til uke 5 (altså i 3 uker). Tok hcg-prøver og disse var stigende. Legen sa alt så bra ut, og at han ikke kunne si hva blødningene kom fra. Men graviditeten forløp ihvertfall normalt sa han. Jeg har også lenge hatt lett blødende slimhinner både med blødninger mellom menstruasjonene og etter samleie, så jeg skylder på at det er grunnen til blødningene. Jeg har ikke hatt blødninger etter uke 5. Noen dager har jeg veldig streke garviditetstegn der jeg så vidt klarer å stå opp og komme meg igjennom en dag på jobb. Andre dager kjenner jeg ingenting, og føler meg ikke gravid i det hele tatt. Er visst normalt at det svinger fra dag til dag. Jeg bekymrer meg litt enda for at det ikke skal gå bra, men det hjelper jo ikke å bekymre seg. Lykke til! Håper at hcg-prøven din viser stigende nivå! Det var veldig godt for meg å høre at den gjorde det! Nå er det bare å vente, og håpe at alt går bra framover også. Klem Takk! Så snilt av deg! Jeg blir litt roligere for hvert svar. Jeg er vel i uke seks nå - og "blør" fortsatt, men lite. Lykke til til deg også! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242036-abort-trenger-svar-fort/#findComment-1875434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 2. Er det noe sjanse for at jeg er gravid lenger i det hele tatt når brystsprengen har forsvunnet og jeg ikke føler meg gravid på annen måte? Ja, mange gravide føler seg ikke gravide. Symptomer kan komme og gå og noen får dem ikke i det hele tatt. "Jeg er så redd for at denne evt. mislykkede graviditeten skal ødelegge for evt. senere befruktninger. Synes du jeg skal drøye det helt til neste blodprøveresulatat med å finne ut hva som har skjedd? Det er kanskje ikke noe annet jeg kan gjøre?" Det er ingen fare å vente til neste blodprøveresultat. Det er heller ingen fare for å bli steril etter en spontanabort. Jeg legger til at det er normalt med småblødninger i starten av svangerskapet. Det behøver ikke bety at noen er galt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242036-abort-trenger-svar-fort/#findComment-1875939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Jeg forstår godt at du er engstelig når du går rundt og småblør som du gjør. Det er ikke uvanlig det du beskriver og det behøver ikke bety at du er i ferd med å abortere. Noen ganger starter en spontanabort med småblødninger og menssmerter, andre opplever at de småblør hele svangerskapet igjennom. Altså kan jeg ikke på bakgrunn av det du forteller si noe i den ene eller den andre retning. Jeg kan imidlertid svare deg på de konkrete spørsmålene dine. 1.Når det gjelder alkohol tidlig i svangerskapet, tror jeg du deler skjebne med omtrent alle som ennå ikke ha testet positivt på gravitest; de lever som vanlig og må leve med vissheten om at de kanskje gjorde noe dumt de første ukene. Gjort er gjort! Jeg tror uansett at dette ikke hadde noen betydning. Det viktigste er å kutte tvert både alkohol og tobakk når man vet at man er gravid. 2. At symptomene som ømme bryster, kvalme m.m. plutselig fosvinner, kan iblant bety at man ikke lenger produserer så mye svangerskapshormoner, men mange vil fortelle at de kun hadde disse symptomene helt i begynnelsen og at de så forsvant. Altså, her blir man heller ikke helt klok. 3. Hvis man aborterer en tvilling, ligger alt til rette for at det går bra med den som blir igjen. 4.Hvis du aborterer så tidlig som du har kommet nå, er det ingen grunn til utskrapning. Du behøver heller ikke vente med å prøve å bli gravid igjen. Når det gjelder blodprøven du skal ta hos legen, er det vanligvis ikke nødvendig å vente en uke med prøve nr.2. Vanligvis holder det med 2 dager. Da kan man likevel se om den forventete stigningen av hormonet hCG er til stede, altså at verdien er ca fordoblet på 2 døgn. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242036-abort-trenger-svar-fort/#findComment-1876366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.