Gjest ups Skrevet 6. april 2001 Del Skrevet 6. april 2001 Jeg fødte en datter for 4 år siden og er nå gravid igjen. Hun veide 4350 og kom omtrent på termin. Var 54 lang og 36 rundt hodet Det ble en meget tøff fødsel som varte i 2 døgn med en vanskelig skulderforløsning. Hun satt rett og slett fast og hadde pusteproblemer når de til slutt fikk henne ut. jeg hadde også dårlige rier og de måtte også bruke vakum. Jeg fikk en dyp vaginalrift og subtotal ruptur av sphincter ani. + infeksjon i såret noen dager senere. Det tok mange måneder før jeg kom til meg selv og opplevelsen sitter nok som en liten angst inni meg. Er det grunn til å tro at det neste barnet vil bli like stort og at jeg kan få en tilsvarende vanskelig fødsel? Hvordan blir man fulgt opp i forhold til problematiske fødsler tidligere. Er det noe jeg selv kan gjøre i den forbindelse??? Legen trodde en måned før fødsel at barnet kom til å bli ca. 3500 noe som jo var helt feil. Er det ikke mulig å fastslå størrelsen mer presis enn det??? Takker for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24222-store-babyer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SS Skrevet 6. april 2001 Del Skrevet 6. april 2001 Hei ups! Jeg har selv født en stor baby, 5100 og 38 rundt hodet.Den fødselen endte i hastesnitt. Nå er jeg gravid igjen og har termin den 18 april. Jeg har blitt fulgt greit opp av legene på sykehuset. Da jeg var på ul i uke 18 fikk jeg beskjed om at legen (den ordinære svangerskapslegen) måtte sende søknad om vektestimering av babyen når jeg var rundt uke 34.Var inne da jeg var i uke 33. Det var helt greit det, skulle komme tilbake 4 uke senere, for så å komme igjen en uke etter det igjen. Legen sa at jo større barnet er, jo vanskligere er det å estimere riktig vekt. De oppererer med 500g +/-. Men jo flere målinger de har jo sikkrere vil de være på vekten. Barnet i min mage ble estimert til å være 4750g to uker før termin, jeg ville se om jeg kunne gå i fødsel av meg selv frem til en uke før termin, har det ikke hendt noe til da blir det keisersnitt. Lykke til, og en påskehilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24222-store-babyer/#findComment-101616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 6. april 2001 Del Skrevet 6. april 2001 Det høres ut som en tøff opplevelse du hadde i forb. med første fødsel. Min erfaring er imidlertid at at slike opplevelser sjelden gjentar seg. Så langvarige fødsler ser man nesten bare hos førstegangsfødende, og det er faktisk ikke sjelden det tar så lang tid. Jeg tror trygt du kan stole på at neste fødsel går greiere. Du trenger helt sikkert god oppfølging med samtaler i tiden før fødsel. Det er viktig å bearbeide slike tøffe opplevelser, så du kan gå inn i neste fødsel med et åpent sinn. Jeg tror nok at mye av de komplikasjonene du hadde, kunne vært unngått hvis du hadde bedre rier. Dårlige rier får man etter et så langt forløp, og da er det ikke uvanlig at hele utdrivningstiden går tregt, barnet kommer ikke skikkelig ned og man må bruke vakum. Barnet ditt var ganske stort, og det er nok ikke umulig at nr. 2 blir like stor. Imidlertid er det ingen grunn til å tro at du ikke har et bekken som kan klare brasene. Man fikk barnet ut, og da er det mest nærliggende å legge skylden på riene og det lange forløpet. At de tok feil av vekten til barnet, er ikke så uvanlig sånn rett før termin. Å få helt nøyaktige mål er ikke like greit. Min erfaring er at jordmor som måler SF-mål og har mye erfaring, kan vel så bra estimere barnets vekt ved fødsel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24222-store-babyer/#findComment-101695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.