Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har litt uregelmessig mens (mellom 30 og 40 dg) Gynekolog mener jeg ikke har eggløsning så nå skal jeg forsøke meg på Pergo. I forkant av dette har han satt meg på primolut for å sette i gang mensen. Jeg tar 3 tab. til dagen og det skal jeg gjøre i en uke. Gyn. sa at mensen villle komme et par dager etter Primolut slutt. Pga reise planer osv så kunne jeg veldig gjerne tenke meg mensen et par dager før, kan jeg slutte på primoluten etter 5 dg i steden for 7? Blir det samme effekten av det? Jeg ønsker jo for all del ikke å ødelegge noe av opplegget han har satt meg på.

Ellers med tanke på pergo: finnes det noe statistikk over hvor mange pergotime hjelper for? Hvor mange kurer går vanligvis folk på? Jeg liker tall og fakta for liksom å mentalt forberede meg (samtidig som jeg vet at alt er individuelt). Men det hjelper meg liksom å få roen over det som skal skje videre. Kan du skrive litt om pergo, evnt henvise meg til nettsider eller lignende?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242409-primolut-og-pergo-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan gjerne stoppe med primolut etter fem dager (hvor mye tar du daglig?). De har bare den funksjon at de gir en blødning så du vet når du kan starte med pergotime. Hvis du ikke får blødning må du sjekke at du ikke er gravid!

Du opplyser dessverre ikke om din alder som er noe av det viktigste for å lykkes med å bli gravid.

Pergotime (clomifen) brukes for å sette eggløsning i gang hos de uten eggløsning og får man det til, oppnår de omtrent samme fruktbarhet som ’normale kvinner’. Litt annerledes stiller det seg hvis det er eggløsning, men noe usikkert som i ditt tilfelle. En nylig egyptisk undersøkelse viste at ca 25% ble gravide etter en måneds forsøk med pergotime. Jeg vedlegger resultat av en Cochran granskning (http://www.cochrane.org/reviews/) som er det beste mål for vitenskapelig vurdering, og her var det 2.37 eller 2.5 ganger så mange som ble gravide med pergotime som de som ikke ble behandlet når det forelå ’uforklarlig infertilitet’, hvor man altså ikke hadde kjent årsak til barnløshet.

Hvis du selv vil søke på nettet så bruk ordet clomiphene.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Main results

Clomiphene appeared to be superior to no treatment or placebo. The common odds ratios for clinical pregnancy per patient and per treatment cycle were 2.37 (1.22-4.62) and 2.5 (1.35-4.62) respectively. Although there was some clinical heterogeneity between studies, the results were statistically homogeneous (p>0.1). These data suggest statistically and clinically significant improvement in pregnancy rate following clomiphene citrate in women with unexplained infertility.

Authors' conclusions

Although the absolute treatment effect is small, given the low cost and ease of administration, clomiphene citrate appears to be a sensible first choice treatment for women with unexplained infertility.

However, in making this treatment choice, concerns of long-term use and ovarian cancer risk, multiple pregnancy risk and minor symptoms should be discussed. Given the extensive use of clomiphene in ovulatory women and recent concerns associated with long term use, a definitive trial with adequate power is warranted to establish effectiveness in women with unexplained subfertility.

Plain language summary

Clomiphene helps increase chances of pregnancy in women who ovulate regularly but still do not conceive for no known reason, but has serious risks

Clomiphene citrate is a fertility drug that can increase the number of eggs released for possible fertilisation. It is used by women who do not ovulate regularly, and by some who do, but still do not become pregnant for unknown reasons. The review of trials found that clomiphene increases chances of pregnancy in women who ovulate regularly, and is inexpensive. However, the chance of multiple pregnancy and associated risks is increased. When clomiphene is used for more than 12 cycles, women have an increased risk of ovarian cancer. It is unclear whether this is because of infertility or the drug.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...