Gå til innhold

Kan noen forklare noe for meg ang fødselspenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Helledussen

Hei,

jeg har fått tilbud om et ett-års vikariat fra og med januar. Det er også da mannen og jeg har lyst å begynne prøve bli gravide.

Men så er vi litt usikre....på om det er dumt å ta et vikariat, for hva da med fødselspenger? Får man fødselspenger selvom det kun er vikariat, eller må jobben være fast?

Er det sånn at jeg må ha jobbet i 6 måneder under graviditeten, eller er det de SISTE 6 måneder av graviditeten jeg må jobbe?

Og hva hvis vi ikke klarer bli gravide med det første, men blir det de siste tre mndr av vikariatet....da får jeg kanskje ikke fødselspenger da eller?

Håper noen vet dette...

Klem

Fortsetter under...

Du må ha jobbet 6 av de siste 10 månedene før du føder for å få betalt svangerskapspermisjon og ikke bare engangsbeløpet. Sykemelding teller som at man har "jobbet", hvis altså det skulle bli nødvendig.

Vikariat eller fast stilling har ingen betydning.

Du finner nok mer om reglene rundt dette på trygdeetaten.no

Det er det samme om du har vikariat eller fast jobb. Har du jobbet i 6 av de siste 10 mnd før termin, så får du fødselspenger. De 6 mnd kan være i begynnelsen eller mot slutten - samma det.

Som opptjening til fødselspenger gjelder også sykepenger, fødselspenger og arbeidsledighetstrygd.

Du må ha jobbet 6 av de siste 10 månedene før du føder for å få betalt svangerskapspermisjon og ikke bare engangsbeløpet. Sykemelding teller som at man har "jobbet", hvis altså det skulle bli nødvendig.

Vikariat eller fast stilling har ingen betydning.

Du finner nok mer om reglene rundt dette på trygdeetaten.no

Engansbeløpet, får man det kun når man ikke har rett på fødselspenger, eller får alle dette?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...