Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på Yasmin p-pille for vel 14 dager siden. I noen dager var jeg kvalm,etter fire dagers bruk. Men det gikk over etter fem dager. Jeg har noen spørsmål ang. pillen. Det står at den ikke kan oppbevares over 25 grader celsius, hvorfor? Jeg har det gjerne 25 grader hjemme, spesielt på badet. Vil det si at pillene kan ha mistet sin prevensjonsikkerhet? Det står også i bruksanvisningen at pillen skal hindre et befruktet egg å feste seg, vil det si at pillen tillater befruktning, og egentlig kan forårsake en tidlig abort, slik som spiralen gjør? En ting til: Jeg begynte på Yasmin 1.mensdag, men mensen stoppet opp nesten før den var begynt, og for et par dager siden kom den igjen i like små mengder som da den begynte og blodet er brunt, ikke rødt. Det har forresten mensen min vært i noen måneder. Hvorfor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24259-erfaringer-med-yasmin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Pillene har muligens kortere 'levetid' ved høyere temperatur, men tenk på at p-piller også brukes i land hvor det jevnt over er mer enn 25 grader med stor sikkerhet. Så jeg synes du skal glemme den opplysning.

Den viktigste og avgjørende funksjon av p-pillen er å hindre eggløsning. Hvis det går galt kan effekten som vi kjenner for minipille tre i kraft: at slimet i mormunnen hindrer sædceller å komme fram. Skulle denne effekt også slå feil kan befruktning inntre, men da er slimhinnen i livmoren så svakt utviklet at egget ikke fester seg. Jeg vil ikke kalle det abort (da skulle alle mislykkede prøverørsforsøk også betegnes aborter)., men det er som man ser på det. Altså den siste effekt er som et dobbelt sikkerhetsnett om alt skulle gå galt og er ved til å gi stor sikkerhet som for Yasmin er 99.9%.

Yasmin i første syklus vil ikke kunne påvirke den mens som var på gang, den vil være som tidligere har vært. Når blodet er brunt så er det fordi det er gammelt og har vært påvirket av luft.

Lykke til med p-pillebruk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24259-erfaringer-med-yasmin/#findComment-102049
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...