Gå til innhold

Hepatitt

Gjest Også en tannlege

Anbefalte innlegg

Gjest Også en tannlege

Hei!

Tannlegesekretæren min misliker mest av alt å være med på behandling av hepatittsmittede pasienter. I dag hadde vi en ny pasient som hun tok rtg av FØR helseskjemaet var utfylt. Hun brukte ikke hansker og hendene hennes har noen sprekker (tørr hud).

Så viste det seg at pas var hep B smittet, og min sekretær ble veldig fortvilet.

Pas har svært god munnhygiene og ikke tegn på gingivitt/andre blødninger i munnen. Kan det da være mulig å bli smittet?? (hvis man ikke er vaksinert da, som min sekretær jo er...)

Et lite tilleggsspørsmål: jeg jobber offentlig og vi har regel om å ikke bruke turbin ved behandling av hep-pasienter. Hva synes du om det?? (jeg misliker det sterkt - blir jo aldri ferdig med behandlingen....)

Hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24263-hepatitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Av og til blir vi, på en ubehagelig måte minnet om at vi skal ha anamnesen på plass før vi i det hele tatt tar i våre pasienter.

Når det skjedde på den måten du beskriver og hun i tillegg er vaksinert, tror jeg ikke faren for å ha blitt smittet er tilstede.

På klinikk for almen behandling av voksne pasienter ved odontologisk klikk på UiO behandler studentene pasienter selv om de er smittebærere av hepatitt.

Det gjøres under nøye beskyttelse og det følges et strengt hygieneregime. Jeg synes du skal ta en telefon til avdelingen. De vil kunne sette deg inn i hvordan dette gjøres, tanker vi har om det og fremgansgsmåten i henhold til de regler som er laget for slik behandling.

Lykke til og trøst sekretæren.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24263-hepatitt/#findComment-101897
Del på andre sider

"Et lite tilleggsspørsmål: jeg jobber offentlig og vi har regel om å ikke bruke turbin ved behandling av hep-pasienter. Hva synes du om det?? (jeg misliker det sterkt - blir jo aldri ferdig med behandlingen....)"

Du som er tannlege vet vel selv hvorfor turbin ikke skal brukes på disse pasientene, og da forstår du nok også at visse ting går foran tidsbruken! Unødvendig at du skal bli fortalt dette...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24263-hepatitt/#findComment-102180
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...