Gå til innhold

Opphold i utlandet ved sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg skal operere kneet for jumpers knee og fjerning av brusk. Jeg har tatt tilsvarende operasjon tidligere i det andre kneet som ble veldig bra. Jeg oppholdt meg 1 uke på Gran Canaria etter operasjonen. Jeg er en person som er svært glad i å sole meg og er helt overbevist over at resultatet av operasjonen ble så bra fordi jeg klarte å holde meg i ro over så lang tid pga at jeg oppholdt meg i solen mange timer hver dag. Når jeg nå skal operere det andre kneet mitt lurer jeg på om det er mulig å få en godkjenning av en lege om at jeg kan oppholde meg i utlandet en uke av sykmeldingsperioden. Forrige gang var jeg sykmeldt i 6 uker, men ble friskmeldt 2 uker før tiden. Jeg er helt sikker på at mitt opphold i syden spilte en stor rolle for dette. Så mitt spørsmål er om en lege kan skrive ut en slik rekvisasjon til meg.

Jeg takker for hjelper på forhånd og ser frem til å høre fra dere.

Takk

Skrevet

Du må ha leges godkjenning for å kunne reise utenlands i sykemeldingsperioden ja.

Skrevet

Du må ha leges godkjenning for å kunne reise utenlands i sykemeldingsperioden ja.

Hei igjen!

Hvordan stiller du deg som lege til ett slikt opphold? Og er dette noe du for eksempel kan skrive ut eller må jeg bestille time hos en lege for å få godkjennelsen?

Skrevet

Hei igjen!

Hvordan stiller du deg som lege til ett slikt opphold? Og er dette noe du for eksempel kan skrive ut eller må jeg bestille time hos en lege for å få godkjennelsen?

Beklager, jeg er ingen lege, bare en bruker her. Har bare hørt at man må ha leges godkjenning for å reise utenlands under sykemelding. Tror ikke det er noe skjema, bare en attest han/hun må skrive. Så du må nok bestille en time, og legge fram saken din for legen, som så skriver en slik godkjenning dersom h*n er enig i at det er gunstig for din rekonvalsens.

Skrevet

Beklager, jeg er ingen lege, bare en bruker her. Har bare hørt at man må ha leges godkjenning for å reise utenlands under sykemelding. Tror ikke det er noe skjema, bare en attest han/hun må skrive. Så du må nok bestille en time, og legge fram saken din for legen, som så skriver en slik godkjenning dersom h*n er enig i at det er gunstig for din rekonvalsens.

Ok, trodde det var leger som svarte på spørsmål på denne siden jeg. Er det mulig å få ett svar fra en lege på nettet her da? Vil gjerne vere helt sikker på hvordan ting fungerer og synspunkt fra en lege om mitt spørsmål.

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

Jeg vet at i prinsippet skal man ikke oppholde seg utenlands under sykmeldningsperioden. Men hvis du kan argumentere godt nok for at varmen og roen under varmere hmmelstrøk er gunstig for din postoperative rekonvalesens tror jeg at du kan få det til Jeg vil i alle fall anbefale at du legger frem for din lege og bruker dine gode argumenter. Jeg tror det går.

• 3 uker senere...
Skrevet

Ikke sin noe til trygdekontoret om at du reiser utenlands!

Jeg var mye sykemeldt i vårhalvåret og mye i syden. Det hjalp betydelig å komme seg vekk og oppleve lys og varme og et annent miljø. Legen min sa til meg at jeg ikke trengte å gi trygdekontoret beskjed om at jeg var utenlands! Så enkelt var det for meg da. Jeg bare krysset ut "nei" på spørsmål om jeg var utenlands i løpet av sykemeldingsperioden...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...