Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

vi planlegger å få barn nr 3. De andre svangerskapene har vært fri for komplikasjoner. Barna er 4 og 10. Jeg (mor) er 37 og har god helse. Det har vært en lang og fin sommer, og jeg mener at vårt alkoholinntak har vært langt høyere enn ellers. Jeg har hatt 7 ukers ferie. Kan tenke meg at jeg kan ha (omtrent)drukket 4 flasker vin i uka. Jeg har tidligere har lett for å bli gravid, og ser ikke bort fra at vi kan lykeks med dette i løpet av kort tid dersom vi prøver nå. Mitt spørsmål er dermed om det er lurt å vente en stund først, og avstå fra alkohol før vi prøver på nytt.

Fortsetter under...

Gjest kos dere

For deg har det svært lite å si, eggene dine er der allerede, og inntill en eventuell befruktning påvirkes vel ikke disse nevneverdig av en ferie med mye god vin.

Sæden derimot, produseres jo hele tiden. Du kan jo søke og lese litt om hvor lang tid det tar før all sæden er ny ogjen, men jeg ville prøvd å bli gravid ved neste eggløsning, jeg.

Trine Endsjø, jordmor

Det gleder meg alltid å høre fra kvinner som er såpass reflektert rundt dette med helse og graviditet. Jeg kan imidlertid ikke se noe stort poeng i å vente med å prøve å bli gravid p.g.a. rel.store mengder vin i ferien. Alkohol er så fort ute av systemet at det skal ikke ha noen innvirkning. De eggene du har liggende lar seg ikke påvirke så lett. Hvis dere seriøst prøver å bli gravid nå, kan det være en fordel å ihvertfall kutte veldig ned på alkoholinntaket. Om du tar et glass vin eller to i helgen og koser det med deg, skal ikke det ha noen betydning, men jeg vet at dette er omdiskutert. Å være helt avholdende i perioden man prøver å bli gravid, er kanskje det aller beste, men man vet også at stress og for mye fokus på prosjektet, å bli gravid, også kan innvirke på fertiliteten. Det viktigste er at du kutter ut helt når du vet at du er gravid.

Jeg ønsker dere lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...