Gå til innhold

Når ungen allerede kan lese og skrive


Anbefalte innlegg

Gutten min lærte seg å lese da han var 4,5 år. Nå er han 7 og andreklassing. Det siste året har han lest ganske mange bøker sjøl, av typen leseløve og lett-les.

Nå fikk de en oppgavebok på skolen som heter "Leseboka mi" der de gjennomgår bokstavene (igjen!), skal finne ord med f.eks a inni, lese ord på to bokstaver, og etterhvert tre bokstaver, og til sist ord på to stavelser med bindestrek gjennom f.eks ka-ke. De lærer også å skrive de store bokstavene (og _det_ ser jeg nytten av, han skriver nemlig ikke alle bokstavene "riktig")

Det er mange oppgaver til hver bokstav, flere sider, og de bruker bare 8-10 bokstaver...

Er det virkelig noe poeng i at han gjør en hel masse "slaveoppgaver" og raser igjennom en sånn oppgavebok uten å tenke? Har det en "skjult hensikt" som ikke jeg ser? Bør han gjøre ferdig denne boka for å få gå videre enda det er altfor lett?

Jeg er bare så redd for at han ikke skal lære seg å jobbe med lærestoffet, og så få seg en smell når det kommer noe som han må sette seg ned å streve med for å skjønne...

Fortsetter under...

Gjest venter tredjemann

Forstår deg godt!

Min eldstemann - også ny annenklassing - er nesten der din her. Hun leser og skriver store/små bokstaver. Og i 1. klasse hadde de bare kommet til bokstav 6.

Er veldig spent på hvordan de griper det ann nå. Men ifl. kunnskapsløftet skal man jo kunne kreve tilpasset opplæring. Jeg mener jo at min har godt av å øve på å skrive "pent" - men samtidig trenger hun å bryne seg på litt vanskeligere ord/tekst.

Sålangt har vi tatt den delen hjemme.

Skjønner godt hva du mener!

Lillejenta mi begynte 1 i klasse nå.

Hun har også lest lenge og har nesten ingen skrivefeil.

Tok dette opp med læreren i går og hun sa at de skulle tilrettelegge undervisningen i forhold til modenheten.

Hun sa at jeg ikke skulle beskymre meg for at "ting" skulle bli kjedelig...

Så får vi se ;o)

Hilsner fra

Annonse

Forstår deg godt!

Min eldstemann - også ny annenklassing - er nesten der din her. Hun leser og skriver store/små bokstaver. Og i 1. klasse hadde de bare kommet til bokstav 6.

Er veldig spent på hvordan de griper det ann nå. Men ifl. kunnskapsløftet skal man jo kunne kreve tilpasset opplæring. Jeg mener jo at min har godt av å øve på å skrive "pent" - men samtidig trenger hun å bryne seg på litt vanskeligere ord/tekst.

Sålangt har vi tatt den delen hjemme.

Sønnen min var der ifjor da han startet i 2. klasse. Han leste flytende og bare slurvet gjennom skriveoppgavende fordi det var så lett.

Tok det opp med kontaktlærer flere ganger uten særlig respons. Junior fikk en litt vanskeligere bok og ble sendt ut på gangen for å lese selv.

Dette var ikke akkurat med på å fremme nøyaktighet og konsentrasjon. Han vente seg til at ting skulle være gjort på 5 min og ble sur hvis han måtte sitte ned og gjøre ting nøyaktig.

Jeg merker allerede nå etter 1. dag på skolen at han må holdes i ørene for å gjøre ting ordentlig og ikke bare slurve i vei.

Men nå skal alt blis å meget bedre ifølge kontaktlærer, kunnskapsløftet er vistnok et vidundermiddel.

Da jeg gikk på barneskolen var jeg mye flinkere enn de andre i klassen i norsk.

Lærerinnen min lot meg da få gjøre meg ferdig med pensum i mitt eget tempo (det gikk fort!!!), og så fikk jeg andre, og vanskeligere oppgaver. Oppgaver laget for høyere klassetrinn, men fra bøker som ikke ville bli pensum for oss når vi kom dit.

Dette fungerte veldig greit. Ja, det var kjedelig å gjøre de vanlige oppgavene, men så gledet jeg meg til å få nye og vanskeligere.

Så, var jeg deg ville jeg tatt en prat med læreren. Fortelle om din bekymring og be om oppgaver tilpasset kunnskapsnivået hans.

Jeg skjønner problemet ditt/barnets!

Det er utrolig masse terping på bokstaver i 1. og 2. klasse, og selv en som _ikke_ kan å lese, blir dritlei det...

Som lærer ville jeg latt din pode få andre oppgaver, andre bøker, og lov til å lese selvvalgte bøker fra tid til annen.

Evt. tatt en test, for å være sikker på at leseferdigheten er så god som det ser ut til. Dette for at skolen og læreren kan ha sitt på det tørre, slik at foreldre ikke kommer seinere med klager på leseferdighetene.¨

Foreldre kan tro at ting er mye bedre enn det faktisk er, også, så jeg ville eanbefalt en test fra PPT, og deretter vurdert tiltak for denne eleven.

Men slik ved 1.blikk ser løsningen innlysende ut: Gi ham andre oppgaver!

Ta det opp med læreren, og be om oppgaver med litt større utfordringer.

Alle elever har krav på tilpasset undervisning, uansett nivå.

Det er ikke bar eå "kreve andre oppgaver", det er faktisk noe som heter automatisering av lesing, og der er det mange foreldre som feiler!

Jeg skjønner problemet ditt/barnets!

Det er utrolig masse terping på bokstaver i 1. og 2. klasse, og selv en som _ikke_ kan å lese, blir dritlei det...

Som lærer ville jeg latt din pode få andre oppgaver, andre bøker, og lov til å lese selvvalgte bøker fra tid til annen.

Evt. tatt en test, for å være sikker på at leseferdigheten er så god som det ser ut til. Dette for at skolen og læreren kan ha sitt på det tørre, slik at foreldre ikke kommer seinere med klager på leseferdighetene.¨

Foreldre kan tro at ting er mye bedre enn det faktisk er, også, så jeg ville eanbefalt en test fra PPT, og deretter vurdert tiltak for denne eleven.

Men slik ved 1.blikk ser løsningen innlysende ut: Gi ham andre oppgaver!

Sikkert mye idet at foreldre ofte tror at barna er bedre enn de er! Tror ofte mange barn kan bokstaver og lese men forstår de det de leser? har de "kompetanse" ifht å ta inn stoffet?

jeg vet ikke jeg bare spør!

Det er ikke bar eå "kreve andre oppgaver", det er faktisk noe som heter automatisering av lesing, og der er det mange foreldre som feiler!

Automatisering?? Hva er det? :o) Det hadde jeg faktisk ikke anelse om, til tross for at jeg har grunn- og videreutdanning i norsk for lærere.

Dessuten er det en relativt kraftig nyanseforskjell (også språkmessig) på å "be om" og å "kreve" noe. Slik moren beskriver det, vil jeg tro at automatisering av lesingen langt på vei er til stede. Gutten knakk lesekoden for 2-3 år siden, leser bøker sjøl, og hadde neppe giddet å holde på med det i særlig grad hvis han hadde et avkodingsproblem. Vil tro at han er rimelig stø på å kjenne igjen stavelser og ordbilder, og har neppe behov for å lydere hvert enkelt ord.

Dette kan selvsagt hverken jeg eller andre her på DOL uttale seg om, og derfor syntes jeg det var en god idè å ta det opp med læreren.

Dette mener jeg fremdeles, og er det en god lærer, vil h*n sette pris på foreldrenes initiativ og ta dem på alvor. Dette kan innebære å forklare hvorfor gutten evt. bør følge det felles opplegget - eller velge å tilrettelegge læringssituasjonen for gutten.

(Tilrettelegging behøver selvsagt ikke å bety et helt eget opplegg, det kan ofte gjøres med enkle midler.)

Det er ikke bar eå "kreve andre oppgaver", det er faktisk noe som heter automatisering av lesing, og der er det mange foreldre som feiler!

Joda, men poden min leste flytende da han fyllte 4! Sjekket selvsagt jevnlig at han skjønte det han leste, ikke bare "avkodet" bokstavene, og det gjorde han.

Så vi strevde den første høsten på skolen for å få lærnerne til å gi ham noe annet enn bøker med "Per ser en sol" på hver side! Omsider fikk han noe som fenget og som ga ham leselyst igjen.

Men et stykke ut i 2. klasse (eller var det i første?) var det en lærer som mente at han burde lese første siden i hver leseøkt 3 ganger før han gikk videre. Og vips! så syntes guttungen det var et ork å lese igjen... Vi tok det opp med lærer og kuttet fort ut det da. Men som sagt - vi har vært aktive på å følge med, spørre ham hva som skjedde i teksten og slik, for å være sikre på at han skjønner hva han leser.

Annonse

Sikkert mye idet at foreldre ofte tror at barna er bedre enn de er! Tror ofte mange barn kan bokstaver og lese men forstår de det de leser? har de "kompetanse" ifht å ta inn stoffet?

jeg vet ikke jeg bare spør!

Det er jo bl.a derfor det er en del tester opp igjennom barne-/grunnskolen! Nettopp for å sjekke at det som er forventet er til stede. Derfor er det også sørgelig at mange foreldre med barn som har et problem, motsetter seg å la barnet bli testet... Her i mi bygd er dette faktisk blitt et stort problem; Vi ser at enkelte unger skulle hatt bedre og tettere oppfølging, og for å få til dette, må elevene bli testet, slik at vi har noe "på papiret" fra ppt. Da kan vi sette opp flere lærere på klassa, lage iop'er til eleven, kanskje det kan bli sankk om b-timer (timer alene med lærer) i enkelte fag. Men når foreldre motsetter seg å la eleven bli testet av ppt, da kommer vi ikke langt!

Og selvfølgelig gjelder dette også når enkelte elever utpeker seg i en positiv retning; Da må man også testes for å kunne gå videre. Men dette gjelder i helt spesielle tilfeller, ellers får ungene bare litt mer krevende oppgaver/bøker enn resten av klassa, og sitter inne med de andre.

Det er jo bl.a derfor det er en del tester opp igjennom barne-/grunnskolen! Nettopp for å sjekke at det som er forventet er til stede. Derfor er det også sørgelig at mange foreldre med barn som har et problem, motsetter seg å la barnet bli testet... Her i mi bygd er dette faktisk blitt et stort problem; Vi ser at enkelte unger skulle hatt bedre og tettere oppfølging, og for å få til dette, må elevene bli testet, slik at vi har noe "på papiret" fra ppt. Da kan vi sette opp flere lærere på klassa, lage iop'er til eleven, kanskje det kan bli sankk om b-timer (timer alene med lærer) i enkelte fag. Men når foreldre motsetter seg å la eleven bli testet av ppt, da kommer vi ikke langt!

Og selvfølgelig gjelder dette også når enkelte elever utpeker seg i en positiv retning; Da må man også testes for å kunne gå videre. Men dette gjelder i helt spesielle tilfeller, ellers får ungene bare litt mer krevende oppgaver/bøker enn resten av klassa, og sitter inne med de andre.

Har skrevet mail til læreren, og vi skal snakkes på telefon i morgen, så da får vi lage en plan.

De tok en sånn test ( som jeg ikke husker hva heter) i 1. klasse, da fikk han alt riktig. Aner ikke hva slags nivå den testen lå på, men?

Men skal man hoppe over boka, rase igjennom boka eller følge klassens tempo? Det er igrunnen det jeg lurer på?

Automatisering?? Hva er det? :o) Det hadde jeg faktisk ikke anelse om, til tross for at jeg har grunn- og videreutdanning i norsk for lærere.

Dessuten er det en relativt kraftig nyanseforskjell (også språkmessig) på å "be om" og å "kreve" noe. Slik moren beskriver det, vil jeg tro at automatisering av lesingen langt på vei er til stede. Gutten knakk lesekoden for 2-3 år siden, leser bøker sjøl, og hadde neppe giddet å holde på med det i særlig grad hvis han hadde et avkodingsproblem. Vil tro at han er rimelig stø på å kjenne igjen stavelser og ordbilder, og har neppe behov for å lydere hvert enkelt ord.

Dette kan selvsagt hverken jeg eller andre her på DOL uttale seg om, og derfor syntes jeg det var en god idè å ta det opp med læreren.

Dette mener jeg fremdeles, og er det en god lærer, vil h*n sette pris på foreldrenes initiativ og ta dem på alvor. Dette kan innebære å forklare hvorfor gutten evt. bør følge det felles opplegget - eller velge å tilrettelegge læringssituasjonen for gutten.

(Tilrettelegging behøver selvsagt ikke å bety et helt eget opplegg, det kan ofte gjøres med enkle midler.)

Stemmer, det er sjelden han trenger å bokstavere et helt ord. Det hender innimellom, men det er ikke oftere en ett av ordene i hvert kapittel ca.

han leser også ord som meg, deg, seg, det, er, med, riktig, og ord med stum h helt riktig.

De skulle skrive ord på i i kladdeboka i går. Da skrev han bl.a. BIBLIOTEK, EXIT, SPIDERMAN og ISBJØRNSAFARI, (hvor han nå har det fra?)

-men det kan jo hende at han trenger å automatisere enda mer, det vet vel læreren mer om enn meg håper jeg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...