Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Han ødelegger inventar når han blir sint, jeg hever stemmen og mer og mer jo sintere jeg blir. Hvis han ikke respekterer når jeg prøver å stoppe opp for at sinnet mitt ikke skal eskalere, så gjør det nettopp det og jeg begynner å skrike til han. Han mener at det han gjør og det jeg gjør er samme sak. Det er AKKURAT det samme sier han når jeg sier at det ikke akseptabelt at han ødelegger dyre ting som JEG, VI eller han eier.

Hva mener dere? Er dette akkurat det samme?

Jeg mener at det er greit å bli sint, det er LOV å bli sint, men det er IKKE lov å gå løs på ting rundt seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243186-er-dette-samme-sak-syns-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg.

Kjøp en punchingball til han.

Tenker du noe mer rundt det enn at du bare er enig? For jeg VET bare at jeg mener det, men klarer ikke sette ord på det. Klarer ikke forklare han hvorfor det ikke er det samme... Jeg skjønner jo hva han mener også, men jeg er ikke enig og jeg klarer bare ikke forsvare mitt syn... Klarer ikke argumentere for hvorfor jeg mener det, og da har jeg jo tapt.

Det er ikke det samme, men det handler om samme sak. Begge to har problemer med å tøyle sinnet sitt, og det eksalerer som du sier. Han blir utagerende og fysisk i sinnet sitt, du blir høylytt og brøler mer og mer.

Det er IKKE greit å ødelegge ting rundt seg fordi man er sint (men tross alt bedre enn om han denger løs på mennesker).

Det beste hadde vært om dere lærte dere til å kontrollere sinnet, til det kan man få god hjelp hos div. terapeuter/psykolog/kurs.

Jeg synes dere begge to skal søke hjelp for å mestre sinnet deres. Finnes det ikke noe som heter kurs i sinnemestring eller noe sånt tro?

Du har kanskje rett i det... Bare at jeg (for å forsvare meg selv...) føler jeg klarer å mestre sinnet mitt. Jeg kjenner når jeg er "lovlig" sint og når det tipper over (og begynner å mer eller mindre rope i steden for å snakke behersket) og jeg klarer selv å si fra når det holder på å tippe over. Da tipper det kun over hvis han fortsetter å provosere meg. Jeg har lært en teknikk der jeg klarer å bare puste ut og si fra at nå må vi stoppe. Og da klarer jeg fint å mestre sinnet mitt. Men, jeg er avhengig av at han da ikke trykker på de knappene han VET han må trykke på for å få meg sint.

Han blir sjeldnere sint, han går og holder det inne og til slutt sprekker han og da går det en PC, en radio e.l... Han er da ute av kontroll slik jeg ser det. Han klarer ikke kontrollere det lenger fordi han ikke har sluppet ut sinnet mens det fremdeles var "sundt" sinne...

Det er LOV å bli/være sint! Mener jeg :-)

Men, jeg ser jo at jeg er veldig subjektiv her, jeg forsvarer mitt eget handlingsmønster... Derfor takker jeg for alle innspill. Også de som ikke syns det er greit å vise at man er sint.

Man da lurer jeg egentlig på, hvor sint har man lov til å bli da? Hvor går grensen? Og gjelder det samme når man er lei seg? Kan man ikke vise det heller? Jeg kan bli dypt fortvilet og gråte mye og lenge når jeg er langt nede- er det lov? Er det lov å vise slike følelser?

Vil gjerne at du skriver litt mer om det, hvis du har mulighet og lyst.. Jeg er nysgjerrig på hva andre mener, tenker osv..

Annonse

Det er ikke det samme, men det handler om samme sak. Begge to har problemer med å tøyle sinnet sitt, og det eksalerer som du sier. Han blir utagerende og fysisk i sinnet sitt, du blir høylytt og brøler mer og mer.

Det er IKKE greit å ødelegge ting rundt seg fordi man er sint (men tross alt bedre enn om han denger løs på mennesker).

Det beste hadde vært om dere lærte dere til å kontrollere sinnet, til det kan man få god hjelp hos div. terapeuter/psykolog/kurs.

Har du noen eksempler på hvor man kan gå for å få hjelp med dette? Vil gjerne lese mer om hvor og hvordan hjelp man KAN få...

Takk for innspill! Jeg hadde noen oppfølgingsspørsmål til de to som svarte først, hvis du vil kan jo du også lese dem og se om du har noen tanker rundt det?

Tenker du noe mer rundt det enn at du bare er enig? For jeg VET bare at jeg mener det, men klarer ikke sette ord på det. Klarer ikke forklare han hvorfor det ikke er det samme... Jeg skjønner jo hva han mener også, men jeg er ikke enig og jeg klarer bare ikke forsvare mitt syn... Klarer ikke argumentere for hvorfor jeg mener det, og da har jeg jo tapt.

Ikke snakk om at noen vinner og taper. Alt dere trenger å bli enig om er at det ikke er ønskelig at noen ødelegger inventaret når de er sinte. Dere uttrykker sinnet på forskjellige måter og det er greit, men ødelagt inventar er ikke det.

Så snart dere er enig om det, så må dere finne en løsning. Jeg foreslår da en punchingball eller lignende.

Du har kanskje rett i det... Bare at jeg (for å forsvare meg selv...) føler jeg klarer å mestre sinnet mitt. Jeg kjenner når jeg er "lovlig" sint og når det tipper over (og begynner å mer eller mindre rope i steden for å snakke behersket) og jeg klarer selv å si fra når det holder på å tippe over. Da tipper det kun over hvis han fortsetter å provosere meg. Jeg har lært en teknikk der jeg klarer å bare puste ut og si fra at nå må vi stoppe. Og da klarer jeg fint å mestre sinnet mitt. Men, jeg er avhengig av at han da ikke trykker på de knappene han VET han må trykke på for å få meg sint.

Han blir sjeldnere sint, han går og holder det inne og til slutt sprekker han og da går det en PC, en radio e.l... Han er da ute av kontroll slik jeg ser det. Han klarer ikke kontrollere det lenger fordi han ikke har sluppet ut sinnet mens det fremdeles var "sundt" sinne...

Det er LOV å bli/være sint! Mener jeg :-)

Men, jeg ser jo at jeg er veldig subjektiv her, jeg forsvarer mitt eget handlingsmønster... Derfor takker jeg for alle innspill. Også de som ikke syns det er greit å vise at man er sint.

Man da lurer jeg egentlig på, hvor sint har man lov til å bli da? Hvor går grensen? Og gjelder det samme når man er lei seg? Kan man ikke vise det heller? Jeg kan bli dypt fortvilet og gråte mye og lenge når jeg er langt nede- er det lov? Er det lov å vise slike følelser?

Vil gjerne at du skriver litt mer om det, hvis du har mulighet og lyst.. Jeg er nysgjerrig på hva andre mener, tenker osv..

Selvfølgelig har man lov til å bli sint! Men for meg er det å gå litt over streken når man blir så sint at man står og hyler og skriker til hverandre og/eller kaster ting veggimellom.

Det må da gå an å snakke om saken på ordentlig vis?!

Ikke snakk om at noen vinner og taper. Alt dere trenger å bli enig om er at det ikke er ønskelig at noen ødelegger inventaret når de er sinte. Dere uttrykker sinnet på forskjellige måter og det er greit, men ødelagt inventar er ikke det.

Så snart dere er enig om det, så må dere finne en løsning. Jeg foreslår da en punchingball eller lignende.

Nei, det handler jo ikke om hvem som vinner eller taper... Jeg så at det kunne bli misforstått når jeg skrev det. Det jeg mente var at han sier en ting og kan argumentere for det. Jeg er uenig, men kan ikke si noe om hvorfor. Det holder ikke å si "jeg bare vet det". For min egen del også, føler jeg det er nødvendig å kunne forstå forskjellen og hvorfor det ikke er samme sak.

Punchingball er notert :-) Hva ER det egentlig? Sånn som står på gulvet på en sånn stang eller sånn sekk som henger fra taket? Eller noe helt annet... Har du prøvd det? :-)

Har du noen eksempler på hvor man kan gå for å få hjelp med dette? Vil gjerne lese mer om hvor og hvordan hjelp man KAN få...

Takk for innspill! Jeg hadde noen oppfølgingsspørsmål til de to som svarte først, hvis du vil kan jo du også lese dem og se om du har noen tanker rundt det?

Jeg vet ikke så mye om hvor man kan få hjelp, men tok et kjapt søk på google;

http://www.google.no/search?hl=no&q=kurs+sinnemestring+2006&meta=

Jeg ser at du skriver til Lillemus at du tolker det slik at man ikke skal få vise at man er sint? Det må da være en misforståelse. Det er sunt å vise følelser - ALLE følelser. Men slik du beskrev det i første innlegg, så hørtes det hele veldig voldsomt og destruktivt ut. Når du beskriver nærmere at han feks. blir sjeldnere sint, men sparer opp til han sprekker - så stiller saken seg litt annerledes.

Kanskje dere kan trenge å sette dere ned og snakke om ting før frustrasjonene blir så store at det må sprekke? Kanskje det å ta opp ting mens de fremdeles er ufarlige kan løsne på en del ting? Tror at man får det hundre ganger bedre ved å kommunisere!!

Selv kan jeg prestere å bli så sint at det "svartner" for meg - særlig om noen da står og provoserer det frem. Jeg har masse temperament, men jeg har ennå tilgode å ødelegge noe. Jeg har kastet _en_ ting og slått _en_ gang - begge i veldig tilspissede situasjoner (ung og følelsesmessig ustabil). Lenge siden nå.. Men så lenge man er villig til å forandre seg, kan man lære..

Kanskje sinnemestringskurs ikke er noe for dere, men kanskje å lære seg å kommunisere? Kanskje en samlivsterapeut kan være noe? :)

Nei, det handler jo ikke om hvem som vinner eller taper... Jeg så at det kunne bli misforstått når jeg skrev det. Det jeg mente var at han sier en ting og kan argumentere for det. Jeg er uenig, men kan ikke si noe om hvorfor. Det holder ikke å si "jeg bare vet det". For min egen del også, føler jeg det er nødvendig å kunne forstå forskjellen og hvorfor det ikke er samme sak.

Punchingball er notert :-) Hva ER det egentlig? Sånn som står på gulvet på en sånn stang eller sånn sekk som henger fra taket? Eller noe helt annet... Har du prøvd det? :-)

Hm. Dere kommuniserer litt merkelig, det må jeg si ;)

En punchingball er en ball på en stang som man kan slå på. Alt man skal slå på vil ha samme effekt, så ser hva dere har plass til. Jeg har ikke prøvd det selv, men det var det som falt meg inn som kunne hjelpe.

Vær obs på at de aller fleste uttrykk for sinne vil faktisk eskalere aggresjonen, ikke dempe den. Så man burde også lære seg å roe seg ned når den tid kommer.

Jeg hadde en boksesekk i kjelleren en gang, VELDIG effektivt!!! Anbefales!! "Bli sint", eller tenk på noe/noen du er sint på, og boks i vei... Det funker!! :)

Annonse

Jeg hadde en boksesekk i kjelleren en gang, VELDIG effektivt!!! Anbefales!! "Bli sint", eller tenk på noe/noen du er sint på, og boks i vei... Det funker!! :)

ps.. jeg bokset ikke fordi jeg var sint da, vel og merke. Men for å trene.. Men boksingen og sinnet jeg fikk ut der, virket veldig "avvæpnende" for resten av meg.. :)

Dere kunne sikkert ha hatt nytte av å lære noen "kranglestrategier". Du sier det er lov til å bli sint, men så sint at det er destruktivt er ikke bra (og hadde ikke vært "lov" i mitt hjem). Det er ok å være litt sint av og til, men ikke aggresiv. Å knuse inventar er overhodet ikke bra, men høylytt skriking er heller ikke konstruktivt. Gammel gode teknikker som tell til ti, gå til et annet rom til man har roet seg såpass at man kan snakke om det el. kan kanskje funke. Det virker som om dere trigger dette sinnet hos hverandre, kanskje familie/parterapi kunne hjulpet? Kanskje dere ikke bør være et par siden dere får det verste ut hos hverandre? Blir dere så sinte i andre situasjoner med andre mennesker? Har dere mye å være sint for?

Man burde faktisk ikke trenge å argumentere i det hele tatt, for det å være sint og det å ødelgge noe er jo uansett ikke det samme.

Dere er uvanlig sinte begge to joda, men å gå løs på inventaret er jo noe helt annet da, likevel.

Begge trenger kanskje hjelp til å mestre sinnet? Og hvis han mener at det å heve stemmen og det å ødelegge noe er det samme så trenger han kanskje mer skolegang også...

Om du har tapt har dere begge tapt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...