kvinne, snart 30 Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 For snart ett år siden sluttet jeg på p-pillen Trinordiol og min samboer og jeg har etter det prøvd veldig aktivt å få barn uten å lykkes. Nylig var jeg hos legen og tok blodprøve på dag 21 i syklusen for å sjekke om jeg hadde hatt eggløsning. Jeg har vært ganske regelmessig de fire siste syklusene med 28 dager mellom hver menstruasjon (en gang 29). Jeg hadde også positivt utslag på en digital eggløsningstest på dag 14 i denne syklusen (hadde da sex på dag 14 og 15). Resultatene på blodprøven hos legen var FSH: 4 M: LH: 6 M: Progesteron: 73 M: Prolaktin: 238: TSH: 2,2: Østradiol: 580 M. Det stod ikke noe om måleenhet på Prolaktin og TSH sa de hos legen. Jeg har fått time hos legen om to uker for å drøfte prøveresultatene, men jeg syns det er for lenge å vente på å vite hva dette innebærer. Håper du kan svare meg på spørsmålene nedenfor. Jeg er svært takknemlig for utfyllende svar. 1)Hva betyr disse resultatene? Er de normale eller avviker de fra det som er optimalt i forhold til fruktbarhet? 2)Har jeg hatt eggløsning? 3)Er det mulig at jeg er gravid nå med de utslagene jeg har hatt på blodprøvene? 4)Hva kan jeg eventuelt gjøre selv for å bedre resultatene mine dersom jeg har lave/høye verdier på noen av områdene? Kvinne, 29 år 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243452-verdier-i-blodpr%C3%B8ve-for-%C3%A5-p%C3%A5vise-eggl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 1. Alle prøver er fine innen normalområde 2. Ja, du har sikkert hatt eggløsning (og det har man faktisk alltid med regelmessig menstruasjon) 3. Man kan ikke så tidlig se om du er gravid, men det kan ikke utelukkes da progesteron er i øvre normalområde (den øker hvis man er gravid) 4. Man kan ikke selv forbedre sine hormonverdier, men utnytte eggløsningen ved å ha samleie i den fruktbare tid som er en periode på seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Samleie 2-3 ganger i denne periode er optimalt. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243452-verdier-i-blodpr%C3%B8ve-for-%C3%A5-p%C3%A5vise-eggl%C3%B8sning/#findComment-1891090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.