Gå til innhold

Primolut og uteblitt - forskyvet mens, hjelp noen

Anbefalte innlegg

Noen som kjenner litt til Primolut for å forskyve mensen?

Vel, jeg reiste på ferie til syden og fikk primolut av min lege for å slippe å få mensen i ferien.

Imidlertid så kom mensen to dager før jeg rakk å begynne på primolut men jeg begynte allikavel for å stoppe den. Det klarte jeg og etter 10 dagers bruk og jeg sluttet å ta dem fikk jeg "mensen" eller en bortfallsblødning som det kalles på pakningsvedlegget.

Nå burde jeg hatt mensen igjen og den er ikke kommet ennå. Har gått ca en uke over tiden i forhold til den opprinnelige mensen, men hvis den bortfallsblødningen regnes som mensen så er det ennå noen dager til jeg skal ha den.

Ble dette forvirrende og usammenhengende? Jeg får litt panikk, er redd for å ha blitt gravid i ferien, men er i tillegg på hormonspiral, men har aldri hatt blødningsforstyrrelser pga hormonspiralen da.

Så spørsmålet mitt er egentlig om jeg skal regne mensen ut i fra siste mensturasjon startet eller fra første dag av bortfallsblødningen?

Please hjelp snarest.

Fortsetter under...

Noen ganger kan du få litt kluss i systemet når du har brukt Primolut. Noen ganger går det helt greit og andre ganger funker det ikke i det hele tatt.

Jeg har også sett at det er forskjellig fra lege til lege hvor mange dager i før forventet mens, de anbefaler å begynne på pillene. Det har jo også betydning for om du klarer å forhindre og få mensen.

Jeg tror du kan slå deg til ro med at det er Primoluten som er årsaken til uregelmessigheten, hvertfall hvis du har regelmessig mens til vanlig.

Og hvis du nå skulle hatt mensen er det beste å ta en graviditetstest, da får du et sikkert svar.

Ser nå at jeg ikke leste hele innlegget ditt ordentlig.

Jeg tror jeg hadde regnet etter den siste blødningen.

Hvis du har ordentlig panikk for å ha blitt gravid, ville jeg tatt en test nå. Er den negativ ville jeg tatt en ny test hvis ikke du får mensen når du beregner etter den siste blødningen.

Jeg tror det er usannsynlig at du har blitt gravid, men jeg vet at det ikke hjelper mye.

Jeg er snart 40 år, har fem barn (innenfor ekteskap), er nylig separert. Satte inn hormonspiral etter minste barn ble født (3 år siden) håpet å miste mensturasjonen med hormonspiral men var ikke så heldig og har hatt normal menstruasjon hver mnd. Spiralen sitter ennå på plass, har kjent etter og kjenner trådene. Kan en 10 dagers kur med Primolut forstyrre hele mensturasjons syklusen?

Hvis du har tatt primolut i 10 dager er syklus forskjøvet med tilsvarende tid, ev litt mer. Du skal altså regne den nye syklus fra bortfallsblødningens første dag.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar men vet ikke om du leste innlegget mitt godt nok.

Selv om jeg allerede hadde fått mensen og stoppet den med Primolut så skal jeg regne neste mensturasjon fra bortfallsblødningen?

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Takk for svar men vet ikke om du leste innlegget mitt godt nok.

Selv om jeg allerede hadde fått mensen og stoppet den med Primolut så skal jeg regne neste mensturasjon fra bortfallsblødningen?

Ja, du skal regne fra bortfallsblødningen. Hvis du har hormonspiral kan du nesten være 100% sikker på at du ikke kan bli gravid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...