Gå til innhold

Vanskelig boligsituasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Finn Eiendom
Skrevet

Student, nylig gjennomgått samlivsbrudd. Har husdyr. Inntekt: 6000 (lånekassa) i måneden. Kan ikke bo i studentbolig.

Hvilke muligheter har jeg? ER det umulig for en student å ta opp huslån? Hvilke betingelser i såfall? Kjenner ingen jeg kan bo sammen med, og ønsker ikke å bo i bofelleskap med fremmede.

Oslo-området.

Videoannonse
Annonse
Gjest noe fra meg
Skrevet

Vi har litt over en inntekt og får ikke lån..... Kan du leie et sted?

Skrevet

Broren min er student og har boliglån på ca en mill, så det er tydeligvis mulig. Man kan vel velge å ikke betale avdrag en stund (f.eks. til man er ferdig med utdannelsen) tror jeg. Nå bør jeg kanskje legge til at broren min jobber litt ved siden av studiene, og i ferier, det er nok ikke noen ulempe..

Gjest Finn Eiendom
Skrevet

Vi har litt over en inntekt og får ikke lån..... Kan du leie et sted?

Ja, jeg prøver å finne, men det er ikke mange steder man kan bo i området når man har en inntekt på 6000 kr i måneden. De fleste godtar ikke dyr, og jeg føler at en liten hybel er for lite med flere katter. Ønsker stue, soverom, kjøkken og bad.

Gjest Finn Eiendom
Skrevet

Broren min er student og har boliglån på ca en mill, så det er tydeligvis mulig. Man kan vel velge å ikke betale avdrag en stund (f.eks. til man er ferdig med utdannelsen) tror jeg. Nå bør jeg kanskje legge til at broren min jobber litt ved siden av studiene, og i ferier, det er nok ikke noen ulempe..

Jeg har også jobbet jevnt gjennom hele studiet, har hatt inntekt på ca 100 000 kr i året, men hadde nå planlagt å ikke jobbe mens jeg gjør ferdig min mastergrad, da det er stor arbeidsbelastning.

Skrevet

Dattera mi leier en liten leilighet på 21 kvm til 4000 i mnd. Kjøkken, bad og oppholdsrom. Det er en studentleilighet.

Jeg tror Ankertorget har billigere leiligheter, de hadde i vært fall fra 3200 i fjor.

Skrevet

Dattera mi leier en liten leilighet på 21 kvm til 4000 i mnd. Kjøkken, bad og oppholdsrom. Det er en studentleilighet.

Jeg tror Ankertorget har billigere leiligheter, de hadde i vært fall fra 3200 i fjor.

Denne her har husdyr og sier at han ikke kan bo i studentbolig.

Skrevet

Denne her har husdyr og sier at han ikke kan bo i studentbolig.

Dattera mi har kaninen sin der. Nå har jeg sovet en stund så hvorfor kan han ikke bo i studenthybel.

Skrevet

Jeg tror nok dessverre at du blir nødt til å jenke krav/forventninger noen hakk.

Med inntekt på kun 6000 i mnd har du for det første ikke råd til annet enn studenthybel/bofellesskap. Og der kan du sannsynligvis ikke ha husdyr.

Dermed tror jeg det letteste for deg ville være å begynne å jobbe ved siden av studiene igjen, og bite tenna sammen i den perioden hvor arbeidsbelastningen er stor. Da vil du kanskje få råd til å leie noe større, som du har større bestemmelsesrett over mht kattene dine.

Jeg tviler på at du får lån så lenge du er alene og fortsatt student, og med mindre du jobber ved siden av kan du nok i alle fall bare glemme det.

It's a hard life!

Lykke til :o)

Gjest Finn Eiendom
Skrevet

Har han hatt dette lånet fra før han ble student?

Gjest Finn Eiendom
Skrevet

Ja, men de tillater ikke dyr

Skrevet

Ja, men de tillater ikke dyr

Dattera mi bor ikke på Anker da men har kanin der hun bor.

Kanskje hun ikke har spurt ;o)

Skrevet

Har han hatt dette lånet fra før han ble student?

Nei, det ble tatt opp etter at han hadde studert i nesten et år. Han er bare 21, så han har ikke jobba opp noen formue eller noe sånt, og vi er ikke en "rik" familie:)

Skrevet

Du kan få lån når du er student ja. Jeg kjenner mange som har fått lån som student. 700 000kr uten kausjonist og evnt beløp over det (noe du trenger om du vil kjøpe i Oslo) forutsetter kausjonist.

Skrevet

Du får omplassere dyrene dine eller skaffe deg jobb. Verre er det ikke.

Skrevet

Du kan få lån når du er student ja. Jeg kjenner mange som har fått lån som student. 700 000kr uten kausjonist og evnt beløp over det (noe du trenger om du vil kjøpe i Oslo) forutsetter kausjonist.

Da er det vel egenkapital eller sikkerhet involvert?

Skrevet

Ja, jeg prøver å finne, men det er ikke mange steder man kan bo i området når man har en inntekt på 6000 kr i måneden. De fleste godtar ikke dyr, og jeg føler at en liten hybel er for lite med flere katter. Ønsker stue, soverom, kjøkken og bad.

"stue, soverom, kjøkken og bad" koster mer enn 6000 i de fleste studentbyer, skulle jeg tro. Enten får du skaffe deg en jobb slik at du får mer inntekt, eller så får du (midlertidig) kvitte deg med dyrene. Jeg kan ikke tenke meg at du får lån til leilighet. That's life.

Skrevet

Da er det vel egenkapital eller sikkerhet involvert?

For hva da? De jeg kjenner som fikk låne 700 000 hadde ikke store greiene i EK

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...