Gå til innhold

Veps - har de egentlig noen nyttefunksjo

Anbefalte innlegg

Æsj, jeg hater veps, særlig når jeg forsøker å sitte ute i lunsjen og ikke får ha mat & drikke i fred. Nærgående veps er noe av det verste jeg vet, og jeg er panisk og idiotisk redd for de hersens plageåndene!

Men det jeg lurer på, har veps egentlig noen som helst funksjon, annet enn å være til pest og plage for mennesker og dyr?

Ble ikke så mye klokere av den wikipedia-artikkelen jeg leste om veps, så jeg håper noen kloke hoder her kan noe om dette... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243763-veps-har-de-egentlig-noen-nyttefunksjo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Da forslår jeg at vi utrydder vepsen, og lar biene få ta den jobben alene... :-)

*barnslig*

Da håper jeg vi kan ta et par slag edderkopper i samme slengen. Spesielt store husedderkopper som kryper frem mens jeg sitter på do og kommer løpende rett mot meg.

Nytteverdien av de da tro?

Det er veldig irriterende å sitte ute og kose seg med mat og drikke, så kommer vepsen og skremmer alle i hver sin retning.

En morgen våknet jeg av at gubben klapset mot meg med flat hånd. Jeg lurte på hva han holdt på med egentlig... Han klapset bort veps ;) Selv i drømme plager vepsen han, hehe.

Vepsen har vært fæl i år.

Selv nesten 20 meter over bakken kommer de små aggressive dævelskapene titt og ofte.

Vepseår i år har jeg hørt. Og ganske lenge siden de har vært så pågående og hissige - om min hukommelse ikke svikter meg totalt nå ;-)

Vepsen har vært fæl i år.

Selv nesten 20 meter over bakken kommer de små aggressive dævelskapene titt og ofte.

Vepseår i år har jeg hørt. Og ganske lenge siden de har vært så pågående og hissige - om min hukommelse ikke svikter meg totalt nå ;-)

Ja, det har virkelig vært mye veps i år, særlig siste halvdel av sommeren.

En mager trøst er at våre veps er mye mindre enn de gigant-vepsene som vi så på den greske øya Lesvos i fjor... De var 3-4 ganger så store som våre! Men våre veps er mer innpåslitne, så de er jo faktisk mer plagsomme, selv om de greske så mer fryktinngytende ut...

Ja, det har virkelig vært mye veps i år, særlig siste halvdel av sommeren.

En mager trøst er at våre veps er mye mindre enn de gigant-vepsene som vi så på den greske øya Lesvos i fjor... De var 3-4 ganger så store som våre! Men våre veps er mer innpåslitne, så de er jo faktisk mer plagsomme, selv om de greske så mer fryktinngytende ut...

Jaja, vi får være takknemlinge for alle skapningene vi tross alt ikke har her i landet.

Som alskens giftslanger.

Skolopendere.

Bier av Sør-Afrikansk herkomst (disse som ble så morsomme når de ble flyttet til Sør-Amerika...)

Giftige edderkopper

Store haier (rovdyrtypen)

--

Store deler av verdens befolkning hadde tross alt levd fint med de tingene som plager oss nordmenn mest av dyreliv på sommeren - fordi de har langt verre ting de plages med selv ;-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...