Gå til innhold

Mamma og pappas hytte...(langt, men viktig)

Anbefalte innlegg

Gjest Aner ikke og dette er vondt.
Skrevet

Dette er røttene til mamma. Bestefar eide hele......og alle ungene fikk hver sin tomt. De andre solgte, men mamma beholdt sin og mamma og pappa bygde hytte der. Tomten er på 2,5 mål selveiertomt såklart og derfor ettertraktet.

Jeg har en storesøster som er veldig mye eldre enn meg, og stinn av penger pga.mannen sin bla.De er millionærer. Ikke misforstå meg her, jeg er ikke misunnelig, men hytta og tomta etter bestefar og bestemor er like mye mine røtter som hennes og min bror. Min bror har vært enig med meg før, men dette har ikke vært oppe på en stund så jeg vet ikke.

Min søster er ikke som oss andre i familien. Hun prater hele tiden og nåde den som sier henne imot. Vi andre holder munn og lar henne plapre i vei. Det nytter ikke å si noe, for hun hører ikke hva andre sier allikevel. Hun er alt for opptatt av hva hun skal si selv.Men vi andre holder munn av hensyn til våre gamle foreldre.

Hun er ikke riktig og kunne trengt medisinering. Jeg fikk meg en knytteneve i armen da jeg for første gang tok igjen med henne (verbalt).Hun er 60år, og blir bare verre og verre.

Penger har de nok av så det hun har mast om er å få kjøpt hytta, og det i mange år. Mamma og pappa har ikke hatt noe ønske om å selge, og er i tvil nå også.

Hun sier at de kan få en megler til å taksere den og at hun da kan kjøpe den for prisen han/hun sier.

Dette blir jo slettes ikke riktig for en takst er en takst. Hytta kommer til å gå for mye mer på et åpent marked.

Dette er min bror og mine røtter like mye som hennes og dette plager mamma.

Mamma vil selge nå, fordi det blir for mye for dem å ta hånd om alene. (Jeg vasker og holder huset deres i orden så sant jeg orker, og det er stort) Min søster gjør ingenting når hun er der, annet enn å pratet høl i hue på folk og løse kryssord. Prat,prat,prat,prat hele tiden(bare vås og dritt om andre) Er det noe på TV hun skal se, så må alle andre være stille.

Så endelig til poenget til dere som har giddet og lest. Ville det ikke vært mest rettferdig om hytta ble satt ut til salg for åpent marked, slik at mamma og pappa fikk mest mulig for hytta?

Det syntes jeg, for ingen av ungene til min søster er interresert i hytta, så de hadde bare solgt og tjent enda mer penger enn de allerede har.

Så har vi oss normale da. Min brors datter liker hytta og har mange gode minner derfra.

Min sønn og min datter liker også hytta og har mange gode minner fra mammas oppvekststed. De ville virkelig blitt lei seg om den ble solgt.

Men nå er mamma sliten og vil selgel. Det blir for mye å holde i orden for dem. Dette har hun sagt til meg mange ganger nå, men hun vet ikke hva hun skal gjøre.

Hun spør meg og jeg sier som så at. Selger dere så la det gå for høyeste pris. Legg den ut for salg og nyt pengene dere får for den selv.

Hva mener dere? Skal den ufyselig søsteren min få kjøpe den til en latterlig pris(som jo deres megler da vil sette) eller skal jeg råde mamma til å gjøre det som er mest riktig?

Jeg orker ikke dette stort lenger, og for å si det rett ut. Jeg er ikke ute etter å arve så mye som mulig, jeg får nok allikevel. Jeg vil bare at mamma og pappa skal ha det så godt som mulig og ikke slite seg ut. Jeg vet mamma er lei seg og oppgitt over min søster, men jeg kan desverre ikke få gjort noe med det annet enn å råde dem til å selge til høystbydende og bruke pengene på seg selv.

Hva sier dere mine gamle gode venner, som har hjulpet meg i så mangt?

Skrevet

Alternativet er kanskje å føre den over på dere tre søskenene og at du og din bror kjøper du søsteren deres? Slik vil du og broren eie den sammen, mens søsteren vil få en liten sum penger.

Ta kontakt med en advokat!

Gjest ta kontakt med advokat
Skrevet

Her bør dine foreldre ta kontakt med en advokat som vil være objektiv å finne den beste løsningen på problemet

Ved overføring av verdi på barn kommer vel også arveavgift inn i bildet. Så her bør dere være litt obs.

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med en advokat.

(som å høre ei tante, bare at hun skal ha alt uten å betale ei krone, selv om hun er stinn av penger)

Skrevet

JEg synes også dere bør ta kontakt med en advokat, gjerne en som er flink på arverett.

Skrevet

En takst skal som regel reflektere eiendommens reelle markedsverdi, og skal ikke være "latterlig lav".

Hvis dere får en uavhengig takstmann, og ikke en søsteren din skaffer, burde det ikke være umulig å la søsteren din kjøpe til den taksten.

Skrevet

Din mor trenger jo ikke nødvendigvis selge. Forskudd på arv, dere får arve felles hytte. Så får de som vil selge seg ut. Som de andre sier, snakk med advokat.

Gjest Humlepungen
Skrevet

Slike personer som din søster fins det i mange familier. Også min. Det er synd hvis slike mennesker skal med dominerende fremferd få sin vilje omtrent hver gang. Det er ikke bra.

Jeg syns absolutt at foreldrene deres skal selge denne hytten hvis de har lyst. Men selvsagt ikke til noe dårligere pris enn de fortjener. Ergo... jeg syns ikke din søster skal få kjøpe den. Det som er best er at de får mest mulig penger for den og får bruke dette på seg selv. Håper bare de bruker dette på seg selv også og at det ikke bare legger seg i "arve-potten".

Skrevet

Hva med å leie den ut (f.eks. via et hytteutleiebyrå), og bruke en del av inntekten på det til å holde den ved like? Hvis den er i et attraktivt område, kan man få gode penger for det.

Skrevet

En reell takst vil ikke være "latterlig lav", tvert i mot er den ment å reflektere hva man antar at hytta er verdt på det åpne markedet. Dette forutsetter selvfølgelig en uavhengig takstmann.

Dersom dine foreldre vil selge, så er ett alternativ at hytta annonseres for salg på ordinær måte, og da kan selvfølgelig din søster velge å være med på en evt. budrunde og by høyest slik at hytta blir hennes.

Det vil normalt være en del kostnader forbundet med et salg (meglerprovisjon mm), så en annen måte vil være å få to uavhengige takster (og betale for disse på ordinær måte), og dersom det ikke er altfor stort sprik mellom disse la middelverdien bli den sum din søster skal betale.

På det åpne markedet kan man ende opp med at hytta både går til over og under takst, så det er ikke gitt at dine foreldre ender opp med en høyere inntekt om hytta selges åpent.

Jeg kan ikke se noe galt i at din søster får kjøpe hytta når ingen av dere andre ønsker å kjøpe den, såfremt taksten er reell.

Skrevet

Hvis dere eier dette i et sameie, kan en av dere alene tvangsoppløse sameiet etter §15. Da blir det lagt ut på det åpne marked hos en megler.

Eierne kan så gå inn i det høyeste bud, eller la være.

Det fins regler for dette som er logiske, men ikke alltid rettferdige.

Det fins advokater og rettshelpere som er flinke til dette, ofte tilknyttet meglere.

Ved oppløsning av sameie så vil sameierne ha førsteretten til å få kjøpe. Hvis to eller flere legger inn bud av sameierne, så er den som legger inn høyest bud som får tilslaget. Hvilken andel en hadde i sameiet har ikke noen betydning. Hvis budene er like og de som her gitt like bud ikke ønsker å fortsette som sameiere så vil det være den som la inn bud først som er den som får kjøpe. Likevel vil eventuelt tingretten ha mulighet til loddtrekning ved tvangssalg.

Ellers gjelder lov om løysingsretter § 2, 8, 10 første til tredje ledd, 11 første andre, tredje og femte ledd, 12 første og andre ledd og 13 til 22 gjelder så langt det passer.

Lykke til.

Gjest mine tanker om dette
Skrevet

Alternativet er kanskje å føre den over på dere tre søskenene og at du og din bror kjøper du søsteren deres? Slik vil du og broren eie den sammen, mens søsteren vil få en liten sum penger.

Ta kontakt med en advokat!

Hei.

Tror det beste for alle parter hadde vært å fått en takstmann til å sette verdien på eiendomen.Da vet dere at ingen blir lurt eller får fordeler ved et evt.kjøp.Foreldrene dine vil føle på det vist det ikke blir gjort på en rettferdig måte,dessuten er det de som skal få fordelene ved et salg og ikke ungene.

At dere søskene kan ha et sameie i denne hytten, tror jeg ikke er lurt utifra det du forteller.Det kan bli en del bråk og uoverstemmelser som gjør at forholdet mellom dere søsken blir meget dårlig.

Skjønner at det er familierøtter koblet til denne hytten,og at dere har gode minner fra den tiden som den har vært i bruk

Det er bedre med gode minne og det å vite at foreldrene dere har det bra.

Ikke la søsteren din overkjøre dine foreldre,det er deres rett til å gjøre hva de vil med hytten sin.

Ønsker deg alt godt, å ikke vær redd for å si din mening i denne saken...syns det virker som at din søster er en egoistisk person.

Gjest mine tanker om dette
Skrevet

Hei. Tror det beste for alle parter hadde vært å fått en takstmann til å sette verdien på eiendomen.Da vet dere at ingen blir lurt eller får fordeler ved et evt.kjøp.Foreldrene dine vil føle på det vist det ikke blir gjort på en rettferdig måte,dessuten er det de som skal få fordelene ved et salg og ikke ungene. At dere søskene kan ha et sameie i denne hytten, tror jeg ikke er lurt utifra det du forteller.Det kan bli en del bråk og uoverstemmelser som gjør at forholdet mellom dere søsken blir meget dårlig. Skjønner at det er familierøtter koblet til denne hytten,og at dere har gode minner fra den tiden som den har vært i bruk Det er bedre med gode minne og det å vite at foreldrene dere har det bra. Ikke la søsteren din overkjøre dine foreldre,det er deres rett til å gjøre hva de vil med hytten sin. Ønsker deg alt godt, å ikke vær redd for å si din mening i denne saken...syns det virker som at din søster er en egoistisk person.

Skrevet

En reell takst vil ikke være "latterlig lav", tvert i mot er den ment å reflektere hva man antar at hytta er verdt på det åpne markedet. Dette forutsetter selvfølgelig en uavhengig takstmann.

Dersom dine foreldre vil selge, så er ett alternativ at hytta annonseres for salg på ordinær måte, og da kan selvfølgelig din søster velge å være med på en evt. budrunde og by høyest slik at hytta blir hennes.

Det vil normalt være en del kostnader forbundet med et salg (meglerprovisjon mm), så en annen måte vil være å få to uavhengige takster (og betale for disse på ordinær måte), og dersom det ikke er altfor stort sprik mellom disse la middelverdien bli den sum din søster skal betale.

På det åpne markedet kan man ende opp med at hytta både går til over og under takst, så det er ikke gitt at dine foreldre ender opp med en høyere inntekt om hytta selges åpent.

Jeg kan ikke se noe galt i at din søster får kjøpe hytta når ingen av dere andre ønsker å kjøpe den, såfremt taksten er reell.

Tro meg. Hytta vil bli solgt til en langt høyere pris enn hva deres takstmann vil vurdere den til.

Jeg vet hva en knøttliten hytte i nærheten gikk for, og det var 100 seere på visningen bare den lille stunden vi var innom.

Dette var en hytte jeg vurderte å kjøpe, men som mamma sa. Nei, dette er ikke noe å ha. Pappa gikk ut igjen med en gang, fordi det luktet vondt, ja råte og gammelt.

Nei!

Men jeg er enig med deg i en ting. Og det er at hytta burde legges ut for åpent salg. En megler som sier en pris, har like liten peiling som alle oss andre. Det kommer akkurat ann på hvem som er interresert.

Et såkalt sommersted som jeg også var og så på gikk for 2,5 mil. Jeg trodde ikke det var sant. Langt fra folk og en vei som ikke lignet grisen. Men, dette var antagelig folk som skulle ha det som sommersted.

Vår hytte er, ja hva skal man si, en perle. Vi kunne nok ha hatt den sammen min bror og jeg, men ikke min søster og jeg og heller ikke min søster og bror. Hun er så dominerende at det hadde ikke latt seg gjøre.

Men det viktigste her er mine foreldre, for hvis noen tror at jeg er ute etter arven, så tror de feil. Det er lett å tenke sånn i slike tilfeller.

Jeg har vurdert å si til mamma at. "selg den til min søster, så får både dere og alle fred. Ihvertfall dem.

Vet ikke hva jeg skal gjøre igrunn, men som sagt, min søster er stinn av penger og prøvde for flere år siden og kjøpe hytta. Da var jeg liten og ble bare lei meg. Mamma hadde ikke sagt noe om at hun ønsket å selge den gangen, og jeg så det på ansiktet hennes at hun ble lei seg. Akkurat som om de ikke skulle ha noe å si lenger.

Mamma orker omtrent ikke å snakke med henne, men som hun sier. Det er datteren min, så hva skal jeg gjøre.

Jeg føler at dette er et press som ikke går ann, men hva skal man gjøre for å ikke gjøre det verre.

Stakkars mamma.

Skrevet

Slike personer som din søster fins det i mange familier. Også min. Det er synd hvis slike mennesker skal med dominerende fremferd få sin vilje omtrent hver gang. Det er ikke bra.

Jeg syns absolutt at foreldrene deres skal selge denne hytten hvis de har lyst. Men selvsagt ikke til noe dårligere pris enn de fortjener. Ergo... jeg syns ikke din søster skal få kjøpe den. Det som er best er at de får mest mulig penger for den og får bruke dette på seg selv. Håper bare de bruker dette på seg selv også og at det ikke bare legger seg i "arve-potten".

Mamma vil pusse opp huset. Det er stort, men hun begynner å bli såpass gammel at hun ikke greier det alene lenger.

Hvem tror du hjelper henne. Jo det er meg, så sant jeg orker. Da er det mildt sagt ille å ha ei hytte i tillegg, som bare min søster dominerer og skal bygge på og, ja jeg sier ikke mer.

Hun gjør aldri noe hun, og har aldri gjort det heller. Bare vært ei bortskjemt pyntedokke for mannen sin.

Jeg aner ikke jeg altså, men jeg orker ikke å se på at mamma blir så nedfor av dette. Så jeg gir vel etter for dette som jeg ikke lenger kaller min søster.

Heldigvis har jeg min bror, han vet hva han vil han også, men er rettferdig og hjelpsom. Heldigvis en helt annen type.

Skrevet

Tusen takk til dere som var villige til å lese igjennom det jeg skrev.

Det varmer å se at noen der ute er villige til å lese og gi råd til en "dråpe i havet"

Takk.

Skrevet

Tro meg. Hytta vil bli solgt til en langt høyere pris enn hva deres takstmann vil vurdere den til.

Jeg vet hva en knøttliten hytte i nærheten gikk for, og det var 100 seere på visningen bare den lille stunden vi var innom.

Dette var en hytte jeg vurderte å kjøpe, men som mamma sa. Nei, dette er ikke noe å ha. Pappa gikk ut igjen med en gang, fordi det luktet vondt, ja råte og gammelt.

Nei!

Men jeg er enig med deg i en ting. Og det er at hytta burde legges ut for åpent salg. En megler som sier en pris, har like liten peiling som alle oss andre. Det kommer akkurat ann på hvem som er interresert.

Et såkalt sommersted som jeg også var og så på gikk for 2,5 mil. Jeg trodde ikke det var sant. Langt fra folk og en vei som ikke lignet grisen. Men, dette var antagelig folk som skulle ha det som sommersted.

Vår hytte er, ja hva skal man si, en perle. Vi kunne nok ha hatt den sammen min bror og jeg, men ikke min søster og jeg og heller ikke min søster og bror. Hun er så dominerende at det hadde ikke latt seg gjøre.

Men det viktigste her er mine foreldre, for hvis noen tror at jeg er ute etter arven, så tror de feil. Det er lett å tenke sånn i slike tilfeller.

Jeg har vurdert å si til mamma at. "selg den til min søster, så får både dere og alle fred. Ihvertfall dem.

Vet ikke hva jeg skal gjøre igrunn, men som sagt, min søster er stinn av penger og prøvde for flere år siden og kjøpe hytta. Da var jeg liten og ble bare lei meg. Mamma hadde ikke sagt noe om at hun ønsket å selge den gangen, og jeg så det på ansiktet hennes at hun ble lei seg. Akkurat som om de ikke skulle ha noe å si lenger.

Mamma orker omtrent ikke å snakke med henne, men som hun sier. Det er datteren min, så hva skal jeg gjøre.

Jeg føler at dette er et press som ikke går ann, men hva skal man gjøre for å ikke gjøre det verre.

Stakkars mamma.

Problemet her er virker til delvis å være at dere ikke stoler på den takstmann som er benyttet. Dette kan løses ved å få tak i en annen takstmann/eiendomsmegler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...