Gå til innhold

Lysglimt i synsfeltet

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva kan kraftige lysglimt i synsfeltet av ett sekunds varighet komme av? Jeg har hatt noen slike "episoder" i løpet av det siste året (kan minne om et lyn!), og er litt småbekymret for om dette kan være tegn på sykdom (jeg har ikke vært plaget av dette tidligere!). Er det noen her som har vært borti noe lignende? Bør jeg oppsøke lege? Jeg er for øvrig 28 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244088-lysglimt-i-synsfeltet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Princess Peach

http://tinyurl.com/kocel

Ta deg en tur til legen og få henvisning til øyespesialist. Da blir du undersøkt med en linse på øyet for å se på netthinna, det er litt ubehagelig, men du overlever. Det er ikke særlig lurt å gamble med synet, så bestill time i dag! Lykke til. :)

Da jeg fikk migrene for første gang var det nettopp dette som skjedde med meg, ikke fikk jeg hodeverk eller noe.

Andregangen fikk jeg dette lynet i synsfeltet, kvalme og kastet opp, samt at jeg ble nummen og mistet følelsen i fingrene, uten hodeverk.

Så fikk jeg alle desse symptonene + at jeg ikke klarer å se ansiktene på folk, og etter en liten stund kommer det en dundrende hodepine som kan vare opp til en dag, og også over til neste dag.

Har fått vite av legene at dette er migrene, får også sterke medisiner mot dette.

http://tinyurl.com/kocel

Ta deg en tur til legen og få henvisning til øyespesialist. Da blir du undersøkt med en linse på øyet for å se på netthinna, det er litt ubehagelig, men du overlever. Det er ikke særlig lurt å gamble med synet, så bestill time i dag! Lykke til. :)

Hei!

Tusen takk for svar - og informativ link! :-) Jeg søkte på glasslegemeløsning i google nå, og på en svensk side jeg fikk opp står det følgende:

"Om man börjar se fler "prickar", upplever ljusblixtfenomen, synnedsättning eller inskränkningar i synsfältet bör man låta undersöka sina ögon så snart som möjligt".

Dette høres jo litt skummelt ut, så på mandag blir det å ringe fastlegen og få henvisning til øyespesialist. Som du sier, det er ikke lurt å gamble med synet.

Stress?

Øyet og dens mekanismer er følsomme. De kan spille deg stygge pek om du er sliten og trøtt.

Jeg har sett noe som ligner krystallpigger og lyse glimt med forvrengning av bildet. Stress. Borte på noen timer.

Hei!

Takk for svar! Jo, kanskje du har rett i at det bare dreier seg om helt alminnelig stress. Etter å ha lest linken i innlegget til Princess Peach, tror jeg likevel at jeg koster på meg en tur til legen for å være på den sikre siden :-)

Annonse

Da jeg fikk migrene for første gang var det nettopp dette som skjedde med meg, ikke fikk jeg hodeverk eller noe.

Andregangen fikk jeg dette lynet i synsfeltet, kvalme og kastet opp, samt at jeg ble nummen og mistet følelsen i fingrene, uten hodeverk.

Så fikk jeg alle desse symptonene + at jeg ikke klarer å se ansiktene på folk, og etter en liten stund kommer det en dundrende hodepine som kan vare opp til en dag, og også over til neste dag.

Har fått vite av legene at dette er migrene, får også sterke medisiner mot dette.

Hei!

Tusen takk for svar! :-) Så migrene kan også være en mulighet altså. Jeg får nevne det for fastlegen.

Hei!

Takk for svar! Jo, kanskje du har rett i at det bare dreier seg om helt alminnelig stress. Etter å ha lest linken i innlegget til Princess Peach, tror jeg likevel at jeg koster på meg en tur til legen for å være på den sikre siden :-)

Det er sikkert lurt, men da kan du i hvert fall ha et håp om at det bare er stress så lenge.

Problemer med synet skal du alltid ta alvorlig. Det er det viktigste vi har av informasjonskilde, en del av livet.

Gjest SheScorpio

Hadde en del migreneanfall for mange år siden, og de startet alltid med et "lyn" midt i synsfeltet. Men dette varte noen minutter da... Og etterpå fikk jeg vanvittig vondt i hodet. Men det kan jo være et tidlig stadie av migrene, hvis det er noe som heter det?!

Gjest Princess Peach

Hei!

Tusen takk for svar - og informativ link! :-) Jeg søkte på glasslegemeløsning i google nå, og på en svensk side jeg fikk opp står det følgende:

"Om man börjar se fler "prickar", upplever ljusblixtfenomen, synnedsättning eller inskränkningar i synsfältet bör man låta undersöka sina ögon så snart som möjligt".

Dette høres jo litt skummelt ut, så på mandag blir det å ringe fastlegen og få henvisning til øyespesialist. Som du sier, det er ikke lurt å gamble med synet.

Bra! Jeg hadde en prikk som danset foran øynene mine, så jeg måtte inn til en sånn undersøkelse for å se om prikken satt på netthinnen eller i glasslegemet. Heldigvis var det bare urenheter i glasslegemet, såkalt "myggdansing". Ikke særlig koselig med den undersøkelsen, men det er bedre enn å bli blind (i verste fall).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...