Gå til innhold

Brev til fødeavdelingen - noen vits i? (langt)

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt anbefalt å skrive et brev til fødeavdelingen om mine ønsker og tanker rundt fødselen som er på trappene. Opplevde forrige fødsel som temmelig traumatisk, og har masse angst for å føde igjen..

Men jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive? Hva står det vanligvis i slike brev?

Og viktigere: Er det noen i det hele tatt som gidder å lese det hvis jeg skriver?

Forrige fødsel hadde jeg først en jordmor som virket helt likegyldig. Vi så henne nesten ikke i det hele tatt. Da hun ble avløst om morgenen av en ny, var det flere småting som den nye jordmoren reagerte på siden de ikke var gjort i løpet av natta. Blant annet hadde jeg ikke tisset siden jeg kom dit 8 timer tidligere, og hadde ikke fått kateter heller. Er det noe rart med det, eller overreagerte jordmor nummer to? Jeg klarte av en eller annen grunn ikke å få ut så mye som en dråpe selv i timene før fødselen og dagene etterpå. Jeg ba også om å få klyster, men jordmoren fartet videre og glemte visst hele greia.

Som førstegangsfødende reagerte jeg ikke på noe spesielt selv mens det sto på, og hadde dessuten nok annet å tenke på til å henge meg opp i detaljer, men begynte jo å lure litt når jordmor nummer to tydelig ga uttrykk for at her var det mye som ikke var gjort..

Fødeavdelingen klarte også å rote bort papirene mine. Ikke bare en gang, men flere ganger! Jeg hadde et spørsmål og tok kontakt med dem da jeg var 1,5 uker over termin, og da hadde ingen der hørt om meg i det hele tatt?! Det enda jeg hadde fått beskjed om at jeg hadde fødeplass der og hadde vært der på ultralyd..

Vi fikk ordnet opp i det, og de satte meg opp for overtidskontroll 14 dager over termin. På kontrollen ble det konstatert rieaktivitet, så jeg dro hjem igjen og satt her og ventet i to dager før vi dro tilbake til fødeavdelingen. Da hadde de IGJEN mistet alle papirene mine og hadde ikke hørt om meg før..

Men de tok jo selvfølgelig imot meg fordet. Slike ting tar jeg ikke så tungt på til vanlig, men der og da gjorde det meg veldig utrygg. Tenk om de blandet meg med en annen og gjorde et eller annet fryktelig galt?

Helsekortet for gravide som jeg leverte inn ved ankomst klarte jordmoren å rote bort, slik at det ikke var å oppdrive etter vaktskiftet.. Det har visst ikke kommet til rette enda. Jeg spurte om å få det tilbake, men ingen kunne finne det.

Er det rart jeg lurer på vitsen med å skrive et brev til fødeavdelingen? Klarer de i det hele tatt å sørge for at riktig person leser brevet? Og gidder jordmoren å ta hensyn til det hun har lest?

Det var godt å skrive dette ned, for det er noen av tankene som har plaget meg i forkant av fødsel nummer to.

Fortsetter under...

Gjest ja, det er vits

Jeg hadde lignenede erfaringer ved første fødsel. Jeg skrev brev andre gang, og sendte dette til fødeavdelingen, med kopi til legen & jordmoren som jeg gikk til til kontroll (Det var de som oppfordret meg til å skrive brevet, da de var enig i at det hadde vært mye rot forrige gang).

Mannen min tok med seg journl/utskift av journal fra lege, jordmor og fra første gang jeg fødte, samt helsekort, brevet jeg skrev m.m, og laget flere bunker med kopier av dette.

I brevet skrev jeg hva jeg ønsket, hva jeg hadde opplevd som vanskelig sist, samt et par spørsmål som jeg sa at jeg ville ha svar på skriftlig. På den måten fikk jeg et skriftlig svar på at noen hadde lest brevet, samt en signatur fra noen som hadde lest det og svart.

Mannen min noterte også navn på de som var der under andre fødsel, slik at vi lettere kunne henvise til at "Lege Anne Eriksen som var her mellom klokken 11 og halv 12, sa at det skule gis xxx hvis ikke åpnngen var xxx om to timer, nå har det gått tre timer.." osv.

Det gjorde at vi hadde mer kontroll, og alt gikk mye bedre denne gangen, ikke minst fordi vi turte å spørre og si fra når noe var uklart.

Skriver du tydelig i brevet at du har angst for det du skal igjennom, synes ingen det er rart om du er nøyaktig og krever skikkelig tilbakemelding denne gangen.

Be om utskrift av journal / notater hver gang du er inne til kontroll, jeg brukte et par hundrelapper totalt på ette sisit gang, men hadde da mye bedre kontroll selv over paoirer og hvilke leger/jordmødre som har sagt hva. Det var vel anvendte hundrelapper, jeg ble svært mye roligere når jeg hadde alle papierne (i mange eksemplarer..)selv.

Dette høres utrolig dårlig ut.

At det går ann!!

Hadde selv en traumatisk fødsel som varte i 2 døgn hvor jeg også reagerte på endel av den behandlingen, (eller mangel på..)

jeg fikk.

Når jeg skal føde på nytt har jeg tenkt i god tid å gå gjennom alt med legen min, deretter forsøke en dialog med det stedet jeg skal føde

(som er et annet sykehus enn forrige gang) for å høre hva slags opplegg de kan tilby folk med tidligere komplisertet/dramatiske fødselsopplevelser.

Hvis du bor i Oslo kan du jo velge et annet sykehus men hvis ikke er jo du mer prisgitt.

Jeg ville ihvertfall tatt dette opp med sykehuset enten via samtale eller brev.

lykke til

Jeg hadde lignenede erfaringer ved første fødsel. Jeg skrev brev andre gang, og sendte dette til fødeavdelingen, med kopi til legen & jordmoren som jeg gikk til til kontroll (Det var de som oppfordret meg til å skrive brevet, da de var enig i at det hadde vært mye rot forrige gang).

Mannen min tok med seg journl/utskift av journal fra lege, jordmor og fra første gang jeg fødte, samt helsekort, brevet jeg skrev m.m, og laget flere bunker med kopier av dette.

I brevet skrev jeg hva jeg ønsket, hva jeg hadde opplevd som vanskelig sist, samt et par spørsmål som jeg sa at jeg ville ha svar på skriftlig. På den måten fikk jeg et skriftlig svar på at noen hadde lest brevet, samt en signatur fra noen som hadde lest det og svart.

Mannen min noterte også navn på de som var der under andre fødsel, slik at vi lettere kunne henvise til at "Lege Anne Eriksen som var her mellom klokken 11 og halv 12, sa at det skule gis xxx hvis ikke åpnngen var xxx om to timer, nå har det gått tre timer.." osv.

Det gjorde at vi hadde mer kontroll, og alt gikk mye bedre denne gangen, ikke minst fordi vi turte å spørre og si fra når noe var uklart.

Skriver du tydelig i brevet at du har angst for det du skal igjennom, synes ingen det er rart om du er nøyaktig og krever skikkelig tilbakemelding denne gangen.

Be om utskrift av journal / notater hver gang du er inne til kontroll, jeg brukte et par hundrelapper totalt på ette sisit gang, men hadde da mye bedre kontroll selv over paoirer og hvilke leger/jordmødre som har sagt hva. Det var vel anvendte hundrelapper, jeg ble svært mye roligere når jeg hadde alle papierne (i mange eksemplarer..)selv.

Takk for mange tips og råd! Det høres fornuftig ut å ta over litt mer av kontrollen selv denne gangen!

Dette høres utrolig dårlig ut.

At det går ann!!

Hadde selv en traumatisk fødsel som varte i 2 døgn hvor jeg også reagerte på endel av den behandlingen, (eller mangel på..)

jeg fikk.

Når jeg skal føde på nytt har jeg tenkt i god tid å gå gjennom alt med legen min, deretter forsøke en dialog med det stedet jeg skal føde

(som er et annet sykehus enn forrige gang) for å høre hva slags opplegg de kan tilby folk med tidligere komplisertet/dramatiske fødselsopplevelser.

Hvis du bor i Oslo kan du jo velge et annet sykehus men hvis ikke er jo du mer prisgitt.

Jeg ville ihvertfall tatt dette opp med sykehuset enten via samtale eller brev.

lykke til

Jeg bor i Oslo, og har faktisk valgt å føde på samme sted en gang til. Grunnen er at jeg var godt fornøyd med behandlingen vi fikk etter at selve fødselen var over. Ønsker meg familierom på Aker denne gangen også.. Det har vel noe med trygget å gjøre også, for siden jeg er så redd for selve fødselen, er det en trøst at jeg i det minste kjenner fødeavdelingen der litt - selv om jeg fikk med meg mange dårlige erfaringer derfra.

Har fått tilbud om å bli med på noe de kaller Gaia-prosjektet, som er for kvinner med fødselsangst, men dessverre har tiden løpt fra meg uten at jeg har gjort noe med det. Er nå i uke 34, og jeg prøver å tvinge meg litt til å tenke på fødselen som kommer, men har ikke vært klar til å snakke noe om det og ta tak i angsten. Dumt selvfølgelig, men jeg tør liksom ikke tenke skikkelig gjennom alt det der.

Men brev til dem skal jeg ta meg sammen og skrive nå, samt ta kopier og få mannen min til å sørge for at brevet blir lest av den/de som tar imot oss når vi kommer dit om noen uker..

Åsa Prebensen, Jordmor

Jg förstår att du inte kände dig trygg efter din förra förlosssning. Varför denna behandling kan jag tyvärr inte säga dig. Det höres ivarje fall inte ut som den verklighet jag arbetar i. Givetvis läser vi jordmödrar igenom alla gravida kvinnors önskemål, när de kommer in till förlossningen. För mig är detta alltså en självklarhet. Vi försöker sedan att tillmötesgå den födandes önskemål, så långt som det är möjligt. Jag tycker absolut att du skall skriva ned dina önskemål och även lite om din tidigare upplevelse. Då har den jordmor som du träffar sörre föståelse för vad du tidigare kännt och upplevt. Jag hoppas och tror att din nästa förlossning kommer att bli en mycket positivare upplevelse. lycka till vidare och god påsk!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...