Gå til innhold

Familiegjenforening endte i drap.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra human right service

Familiegjenforening endte i drap - myndighetene svikter

02.09.06: Jenta som har tilstått å tatt livet av sin egen mor, har levd adskilt fra moren mesteparten av sitt liv. I ni år bodde moren (31) i Norge, mens datteren (15) bodde hos bestemoren og en tante i Somalia. For tre år siden ble de gjenforent, og bodde nå i Telemark. Men familiegjenforeningen gikk dårlig, blant annet fordi jenta opplevde at søsknene ble satt mer pris på enn henne, skriver VG Nett. Den 15-årige datteren er gravid i syvende måned med en somalisk tre år eldre gutt.

Forløpet til denne tragiske historien er ikke ukjent for HRS. Vi har vært i kontakt med flere jenter der foreldrene, som gjerne er skilt eller der en av dem er død, har sendt dem tilbake til Somalia for å tilbringe barne- og/eller ungdomstiden der. Ingen av disse har vært i Somalia frivillig, og flere forteller om et forestående eller gjennomført tvangsekteskap. Vi har også fulgt saker på nært hold der flere unge jenter har fått komme tilbake til Norge, ikke minst knyttet til at privatpersoner i Norge har betalt for deres billett. Myndighetene har nemlig ingen penger til "slikt arbeid". Likevel er det verste at mange av jentene etter tilbakekomst til Norge må leve i skjul for egen familie og miljø. Andre gjenforenes med familien her, men som i historien over, føler de seg særdeles sviktet og/eller forskjellsbehandlet av egen familie. Hvilket liv er dette for unge jenter?

Nå må myndighetene ta et ansvar. Vi må få slutt på praksisen med at unge mennesker ukontrollert sendes på lange opphold i familiens opprinnelsesland. Dette er unge mennesker som staten svikter på det groveste, i tillegg til at Norge lite eller ingenting kan gjøre når den unge er ute av landet - til tross for at familien er i Norge. Det må også bli slutt på at familien kan bo i årevis i Norge, men først søker om familiegjenforening med barn når barnet nærmer seg voksen alder. På toppen av det hele, hvis den unge klarer å retunere til Norge på tross av sviket fra foreldrene, eksisterer det ikke noe fullverdig hjelpeapparat. Hvor mange flere tragiske skjebner er det myndighetene må ha?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

49

• keinstein

20

• amerikafareren

15

• Hawkwind

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Prinsippet er at barna ikke skal være integrert, spesielt ikke jentene. Dette sikrer at de holder seg til familien og nettverket. Slik er det, mer eller mindre, med alle primitive kulturer i vestlige land. Mange spekulerer i giftermål og vil ikke risikere at de mister kontrollen over "stammekapitalen", dvs barna.

Til og med romanifolket tviholder på kulturen, så sterkt at de tar barna ut av skolen tidlig og sørger for at jentene blir gravide så de blir bundet til familien med svake bindinger og nettverk i samfunnet.

Det er ufattbart for oss som er vant til frihet og brede nettverk, partnerbytte og nye venner gjennom flere skolebytter og aktiviteter utenfor nettverket.

Skrevet

Prinsippet er at barna ikke skal være integrert, spesielt ikke jentene. Dette sikrer at de holder seg til familien og nettverket. Slik er det, mer eller mindre, med alle primitive kulturer i vestlige land. Mange spekulerer i giftermål og vil ikke risikere at de mister kontrollen over "stammekapitalen", dvs barna.

Til og med romanifolket tviholder på kulturen, så sterkt at de tar barna ut av skolen tidlig og sørger for at jentene blir gravide så de blir bundet til familien med svake bindinger og nettverk i samfunnet.

Det er ufattbart for oss som er vant til frihet og brede nettverk, partnerbytte og nye venner gjennom flere skolebytter og aktiviteter utenfor nettverket.

Du gjør ditt ytterste for å forhindre integrasjon med ditt fremmedfientlige vrøvl.

Side opp og side ned med preik som gjør det umulig for en normal muslimsk jente.

Skrevet

Er du for at "de" skal bo her eller der?

Det forekommer meg som "merkelig" at du vil ha "dem" ut i det ene innlegget, mens i neste tråd gråter du krokodilletårer over de som faktisk blir sendt ut.

Drap og tvangsekteskap er alt for alvorlig til å "leke" med på den måten.

Skrevet

Er du for at "de" skal bo her eller der?

Det forekommer meg som "merkelig" at du vil ha "dem" ut i det ene innlegget, mens i neste tråd gråter du krokodilletårer over de som faktisk blir sendt ut.

Drap og tvangsekteskap er alt for alvorlig til å "leke" med på den måten.

Kriminelle innvandrere skal ut.Og de som ikke klarer å tilpasse seg i d et norske samfunnet kan gjerne forlate landet for min del også.

Du vet ayah Hirsi Ali. Hun har faktisk rost Hege storhaug og human right service for å ta på alvor hvor dårlig mange kvinner blir behandlet i Islams navn. Har du hørt utrykket bjørnetjeneste.

Bør vel være et poeng å ha et system som fremmer integregrasjon. Ikke et system som gjør at det motsatte skjer.

Hele familiegjenforeningssystemet , kontantstøtte , og i tillegg til praksisen med å sende barn tilbake til opprinnelseslandet er med på å gjøre at integreringen blir vanskelig.

Og jeg går på skole i oslo og møter mange integrerte vellykkede norske muslimske jenter og gutter. Men det er neppe noen som har bodd barne o0g ungdomstiden sin i pakistan/somalia etc.

Skrevet

Kriminelle innvandrere skal ut.Og de som ikke klarer å tilpasse seg i d et norske samfunnet kan gjerne forlate landet for min del også.

Du vet ayah Hirsi Ali. Hun har faktisk rost Hege storhaug og human right service for å ta på alvor hvor dårlig mange kvinner blir behandlet i Islams navn. Har du hørt utrykket bjørnetjeneste.

Bør vel være et poeng å ha et system som fremmer integregrasjon. Ikke et system som gjør at det motsatte skjer.

Hele familiegjenforeningssystemet , kontantstøtte , og i tillegg til praksisen med å sende barn tilbake til opprinnelseslandet er med på å gjøre at integreringen blir vanskelig.

Og jeg går på skole i oslo og møter mange integrerte vellykkede norske muslimske jenter og gutter. Men det er neppe noen som har bodd barne o0g ungdomstiden sin i pakistan/somalia etc.

Poenget er at du misbruker personene i eksemplene dine, akkurat som Keinstein gjør.

Først er du innvandrerfiendtlig så det holder, og så finner dere plutselig noen "søte" innvandrere, og bruker dem som alibi.

Det er, "dessverre", ikke veldig overbevisende.

For hva er løsningen som høyresiden forfekter for disse: de skal jo ut av landet, og de som ikke har kommet hit enda, skal i hvert fall ikke kommme.

Og det avslører jo hva dere egentlig mener.

Skrevet

Poenget er at du misbruker personene i eksemplene dine, akkurat som Keinstein gjør.

Først er du innvandrerfiendtlig så det holder, og så finner dere plutselig noen "søte" innvandrere, og bruker dem som alibi.

Det er, "dessverre", ikke veldig overbevisende.

For hva er løsningen som høyresiden forfekter for disse: de skal jo ut av landet, og de som ikke har kommet hit enda, skal i hvert fall ikke kommme.

Og det avslører jo hva dere egentlig mener.

Er det ulovlig å være innvandrerfientlig?

Skrevet

"Og de som ikke klarer å tilpasse seg i det norske samfunnet kan gjerne forlate landet for min del også. "

Av ren nysgjerrighet: Hva legger du i å tilpasse seg det norske samfunnet? Hvilke kriterier går det på?

Skrevet

Pistolero staves uten é, og i hvert fall uten è.

Jeg har ikke sagt noe om hvorvidt det er ulovlig å være innvandrerfientlig.

Det jeg har påpekt er at det er åpenbar dobbelmoral å være innvandrerfiendtlig ett øyeblikk, for så å gråte krokodilletårer over de samme innvandrerene rett etterpå.

Skrevet

Det jeg har påpekt er at det er åpenbar dobbelmoral å være innvandrerfiendtlig ett øyeblikk, for så å gråte krokodilletårer over de samme innvandrerene rett etterpå.

"Pistolero staves uten é, og i hvert fall uten è"

Skal vi gidde å bry oss noe om det?

Skrevet

"Og de som ikke klarer å tilpasse seg i det norske samfunnet kan gjerne forlate landet for min del også. "

Av ren nysgjerrighet: Hva legger du i å tilpasse seg det norske samfunnet? Hvilke kriterier går det på?

Å mestre språk og delta i arbeidsliv eller studier blant annet.Å følge lover og regler er en selvfølge

At man tar til seg vestlige verdier som yttringsfrihet,likestilling, menneskerettigheter etc.

Synes også det ville være fint om man har norske venner og arbeidskollegaer og er endel av et felleskap og deltar.

Som sagt i studiesammenheng har jeg blitt kjent med endel muslimske jenter spessielt. Vi bidrar alle til å bryte ned forestsillingen om hvordan "nordmenn" og hvordan "muslimer" er.

det ytterste tegn på ultimat integrering må vel være med giftemål.

omtrent alle 2 generasjons innvandrere henter ektefelle fra hjemlalndet. Og man resirkulerer 1 generasjons innvandrere igjen. Ja det er et problem at de blir brukt som levende visum . Godeste abid Raja skulle også egentlig gifte seg med en jente fra hjemlandet. Men greide å stå imot presset .Burde vel ikke være så vanskelig å finne en ektefelle her i landet.

Og det er litt merkerlig at 95% av norske 2 generasjonsinnvandrere "tilfeldig" finner seg ektefelle i opprinnelseslandet.

Skrevet

"Pistolero staves uten é, og i hvert fall uten è"

Skal vi gidde å bry oss noe om det?

Ja, på samme måte som vi bryr oss hvis noen synger falsk. Stavefeil er som sure noter - de kan ødelegge et innlegg/sang.

Skrevet

Ja, på samme måte som vi bryr oss hvis noen synger falsk. Stavefeil er som sure noter - de kan ødelegge et innlegg/sang.

Nitt nick skal staves nånn, basta;)

Skrevet

Å mestre språk og delta i arbeidsliv eller studier blant annet.Å følge lover og regler er en selvfølge

At man tar til seg vestlige verdier som yttringsfrihet,likestilling, menneskerettigheter etc.

Synes også det ville være fint om man har norske venner og arbeidskollegaer og er endel av et felleskap og deltar.

Som sagt i studiesammenheng har jeg blitt kjent med endel muslimske jenter spessielt. Vi bidrar alle til å bryte ned forestsillingen om hvordan "nordmenn" og hvordan "muslimer" er.

omtrent alle 2 generasjons innvandrere henter ektefelle fra hjemlalndet. Og man resirkulerer 1 generasjons innvandrere igjen. Ja det er et problem at de blir brukt som levende visum . Godeste abid Raja skulle også egentlig gifte seg med en jente fra hjemlandet. Men greide å stå imot presset .Burde vel ikke være så vanskelig å finne en ektefelle her i landet.

Og det er litt merkerlig at 95% av norske 2 generasjonsinnvandrere "tilfeldig" finner seg ektefelle i opprinnelseslandet.

Du skriver: "At man tar til seg vestlige verdier som yttringsfrihet,likestilling, menneskerettigheter etc."

Stiller du disse kravene til alle nordmenn også?

Skrevet

Du skriver: "At man tar til seg vestlige verdier som yttringsfrihet,likestilling, menneskerettigheter etc."

Stiller du disse kravene til alle nordmenn også?

Vi har jo lovverk som til en viss grad regulerer at de verdiene blir opprettholdt.jeg kan ikke påvirke hvilke verdier andre har annet enn de i min nærmeste omgangskrets. Og er ikke sikkert jeg klarer det engang.: )

Forøvrig er det koselig at du er tilbake så du kan fortelle oss på dol hvem som er fremmedfiendtlige og rasistiske etc

Skrevet

Vi har jo lovverk som til en viss grad regulerer at de verdiene blir opprettholdt.jeg kan ikke påvirke hvilke verdier andre har annet enn de i min nærmeste omgangskrets. Og er ikke sikkert jeg klarer det engang.: )

Forøvrig er det koselig at du er tilbake så du kan fortelle oss på dol hvem som er fremmedfiendtlige og rasistiske etc

Ja, vi har et lovverk.

Mener du innvandrere har større "plikt til likestilling" enn andre?

Hva med menneskerettighetene? Må innvandrere forfekte dem? Hva med deg?

amerikafareren
Skrevet

Ja det er ulovlig å diskriminiere mennesker på grunn av kjønn, etnisitet etc.

Skrevet

Det er selvsagt fullt mulig å være kritisk til at landet oversvømmes av fremmedkulturell innvandring, og samtidig være opptatt at folk som er kommet hit, skal ha det bra.

amerikafareren
Skrevet

For hvem er det et problem at innvandrere gifter seg med noen fra opprinnelseslandet (jeg antar at Norge er hjemlandet for dem)? Tvangsgifte er forbudt ifølge norsk lov, men det er ikke forbudt å finne seg ektefelle i andre land. Det er stor forskjell på tvangsekteskap og arrangert ekteskap.

Hvis det er et minimum krav å ha "norske" venner for dem som har en annen hudfarge (mange av dem er født i Norge), er ikke det da også krav om at de må ha både mannlige og kvinnelige venner? Er jeg nødt til å ha venner av begge kjønn og med alle typer hudfarge?

Skrevet

For hvem er det et problem at innvandrere gifter seg med noen fra opprinnelseslandet (jeg antar at Norge er hjemlandet for dem)? Tvangsgifte er forbudt ifølge norsk lov, men det er ikke forbudt å finne seg ektefelle i andre land. Det er stor forskjell på tvangsekteskap og arrangert ekteskap.

Hvis det er et minimum krav å ha "norske" venner for dem som har en annen hudfarge (mange av dem er født i Norge), er ikke det da også krav om at de må ha både mannlige og kvinnelige venner? Er jeg nødt til å ha venner av begge kjønn og med alle typer hudfarge?

"For hvem er det et problem at innvandrere gifter seg med noen fra opprinnelseslandet"

Problemet er at de blir sosialklienter. Det importeres sosialklienter, og "importørene" gjør big bisniss av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...