Gå til innhold

Familiegjenforening endte i drap.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er dog -noen- snev av sannhet her.

En viss andel av dem som får importert ektemake, er mennesker som av religiøse, ideologiske eller sosiale grunner ikke er passende eksteskapsobjekter for de av samme kulturelle bakgrunn som allerede har flyttet ut fra det opprinnelige opphavslandet til kulturen.

Blant disse har man blant annet enkelte mennesker som ikke er i stand til å tilpasse seg levereglene i et nytt samfunn - mennesker som faller utenfor normene i land som eksempelvis Norge.

Og disse menneskene vil fort kunne ende opp som sosialklienter. Likeså ektefelle som importeres hit.

I følge den norske ambassaden i Pakistan som registrerer de som kommer til Norge på familiegjenforening, har bare 7% av de nyankomne skolegang ut over grunnskole, og med sterkt varierende kvalitet. Der sprakk myten med de velutdannede innvandrere. De VAR velutdannede de få som kom på 1980-tallet, men ikke nå.

Bare litt over 1000 av de nyankomne i fjor var flyktninger, de andre 13 000 kom på familiegjenforening.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

49

• keinstein

20

• amerikafareren

15

• Hawkwind

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Samtidig må jeg innrømme at en del av denne type synspunkter har begynt å bli noe mer spiselige for egen del i det siste.

En del samtaler med en pakistansk dame med ikke-muslimsk bakgrunn (men med en del muslimer i familien) har vært...interessante...i forhold til ymse synspunkter om hva slags holdninger som er rådende i innvandrerkulturen.

"En del samtaler med en pakistansk dame med ikke-muslimsk bakgrunn (men med en del muslimer i familien) har vært...interessante...i forhold til ymse synspunkter om hva slags holdninger som er rådende i innvandrerkulturen."

Det er slik det begynner å demre for mange. Vi har ikke innsikt, og blir etterhvert kjent med holdninger og adferd som alltid har vært der, men som vi ikke får se eller høre.

F eks at ungjenter blir innelåst, tvangsgiftet, ofte mishandlet og truet i Norge, det har jeg forstått i snart 20 år. Men en ung bekjent som nettopp forrige uke begynte i barnevernet ble sjokkert over å oppdage det, og fortvilet over at hun ikke kunne gjøre noe som helst med det, og enda verre at ingen utenfor sosialvesenet trodde på at det er tilfelle i så stor utstrekning. Andre folk har bare ikke innsikt, helt uvitende. Her burde media ha en jobb, men de tør/vil ikke. Kvinnerettigheter er plutselig gjort ugyldige.

Skrevet

I følge den norske ambassaden i Pakistan som registrerer de som kommer til Norge på familiegjenforening, har bare 7% av de nyankomne skolegang ut over grunnskole, og med sterkt varierende kvalitet. Der sprakk myten med de velutdannede innvandrere. De VAR velutdannede de få som kom på 1980-tallet, men ikke nå.

Bare litt over 1000 av de nyankomne i fjor var flyktninger, de andre 13 000 kom på familiegjenforening.

Hvilken utdanning har du, keinstein?

Skrevet

"En del samtaler med en pakistansk dame med ikke-muslimsk bakgrunn (men med en del muslimer i familien) har vært...interessante...i forhold til ymse synspunkter om hva slags holdninger som er rådende i innvandrerkulturen."

Det er slik det begynner å demre for mange. Vi har ikke innsikt, og blir etterhvert kjent med holdninger og adferd som alltid har vært der, men som vi ikke får se eller høre.

F eks at ungjenter blir innelåst, tvangsgiftet, ofte mishandlet og truet i Norge, det har jeg forstått i snart 20 år. Men en ung bekjent som nettopp forrige uke begynte i barnevernet ble sjokkert over å oppdage det, og fortvilet over at hun ikke kunne gjøre noe som helst med det, og enda verre at ingen utenfor sosialvesenet trodde på at det er tilfelle i så stor utstrekning. Andre folk har bare ikke innsikt, helt uvitende. Her burde media ha en jobb, men de tør/vil ikke. Kvinnerettigheter er plutselig gjort ugyldige.

Det er et fenomen som ofte observeres at "fordommene" mot disse middelalder-miljøene har en tendens til å øke, ikke minske, med økt kunnskap.

Skrevet

Og dette er DU med på å nøre opp under, ved din kampanje for å skape distanse mellom "oss og dem", og derved forhindre integrasjon.

Skrevet

Det sa jeg ikke noe om :-)

Sunn skepsis til ytterliggående synspunkter fra begge kanter og evne til refleksjon kan dog være nyttige egenskaper å inneha.

Selv har jeg en skepsis som grenser til fordommer i forhold til såkalte nykarismatiske kristne, eksempelvis.

Disse som bedriver tungetale, tror på helbredelse i religiøse seremoneir og synes amerikanske predikanter er verdt å betale hundrevis av kroner for å høre på.

På samme måte som jeg er skeptisk til muslimer som støtter opp om Hellig Krig og sender pengestøtte til Bin Laden og kompani ;-)

Tror du virkelig at ikke jeg (som er ateist) er minst like skeptisk til ytterliggående religiøse fanatikere (enten de er muslimer eller hinduer) som andre?

Poenget er at jeg, i motsetning til flere andre her, vil ha integrasjon, og ikke krig med 20% av verdens befolkning.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Og dette er DU med på å nøre opp under, ved din kampanje for å skape distanse mellom "oss og dem", og derved forhindre integrasjon.

*LOL* Ditt bidrag er utelukkende å lukke øyne, ignorere, ikke snakke om, overse. Eller skal vi like gjerne si det som det er: Drite i.

Skrevet

Det er et fenomen som ofte observeres at "fordommene" mot disse middelalder-miljøene har en tendens til å øke, ikke minske, med økt kunnskap.

Eksempler er på skolene, der de vokter seg vel for å belyse sharialover, negative tekster i koranen, kvinners levekår i hjemlandet kontra Norge, absurde lover og straffer, mannskultur osv.

Mange elever har blitt regelrett sjokkert når de får innsikt.

Mange tusen skolevenninner og deres foreldre har blitt -sterkt- opprørt over hvordan familiene behandler jenter og deres ofte fullstendig manglende rettigheter i kulturen, og det triste synet av åpenbar redsel for konsekvenser av oppvigleri.

Skrevet

Tror du virkelig at ikke jeg (som er ateist) er minst like skeptisk til ytterliggående religiøse fanatikere (enten de er muslimer eller hinduer) som andre?

Poenget er at jeg, i motsetning til flere andre her, vil ha integrasjon, og ikke krig med 20% av verdens befolkning.

Med vennlig hilsen

Sa vel ikke nor særlig om hva jeg trodde du mente - kun eksempler på egen holdning *s*

Og integrasjon er en fornuftig sak.

Og slik det er her i landet pr. i dag; kan man vel forsiktig konkludere med at det ikke fungerer å gi de som skal integreres for stor påvirkning på rammebetingelsene for en fungerende integrering.

Skrevet

Sa vel ikke nor særlig om hva jeg trodde du mente - kun eksempler på egen holdning *s*

Og integrasjon er en fornuftig sak.

Og slik det er her i landet pr. i dag; kan man vel forsiktig konkludere med at det ikke fungerer å gi de som skal integreres for stor påvirkning på rammebetingelsene for en fungerende integrering.

Hva mener du med det? At de skal assimileres i stedet?

Integrasjon er ikke noe som kan påtvinges. Men, i hovedsak så må storsamfunnet være villig til å inkludere "dem".

Så lenge storsamfunnet diskriminerer så grovt så er det klart at mange ikke ser noe poeng i å bli integrert fordi det innebærer diskriminering.

Keinstein og hans like er det største hinderet for vellykket integrasjon.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Eksempler er på skolene, der de vokter seg vel for å belyse sharialover, negative tekster i koranen, kvinners levekår i hjemlandet kontra Norge, absurde lover og straffer, mannskultur osv.

Mange elever har blitt regelrett sjokkert når de får innsikt.

Mange tusen skolevenninner og deres foreldre har blitt -sterkt- opprørt over hvordan familiene behandler jenter og deres ofte fullstendig manglende rettigheter i kulturen, og det triste synet av åpenbar redsel for konsekvenser av oppvigleri.

Og det er dette du oppmuntrer til.

DU gjør gapet mellom "oss" og "dem" så stort at disse jentene faktisk ikke KAN hoppe over. Du tvinger dem tilbake til middelalderprofetene!

Skrevet

Han klarer aldri å finne statistikken, og blir kjempesur hver gang noen ber ham om det.

Han har vært slik i flere år.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article190018.ece

Man er nødt til å bli skeptisk etterhvert, dessverre.

Jeg har tidligere forsvar og forsvart, men jeg har snudd og mener bestemt at for å opprettholde vårt samfunn må vi sende hjem innvandrere som ikke er lovlydige.

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article190018.ece

Man er nødt til å bli skeptisk etterhvert, dessverre.

Jeg har tidligere forsvar og forsvart, men jeg har snudd og mener bestemt at for å opprettholde vårt samfunn må vi sende hjem innvandrere som ikke er lovlydige.

...eh.. Folk blir hjemsendt allerede. De har blitt det i årevis. Det er bare Frp som satser på at folk er så uvitende at de ikke kjenner lovverket.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hva mener du med det? At de skal assimileres i stedet?

Integrasjon er ikke noe som kan påtvinges. Men, i hovedsak så må storsamfunnet være villig til å inkludere "dem".

Så lenge storsamfunnet diskriminerer så grovt så er det klart at mange ikke ser noe poeng i å bli integrert fordi det innebærer diskriminering.

Keinstein og hans like er det største hinderet for vellykket integrasjon.

Med vennlig hilsen

Nå er det ikke utsagn fra keinstein og hans likesinnede som har gjort at min besteforeldregenerasjon blir mer og mer skeptisk til innvandring for hvert år som går.

Det er ikke utsagn fra den kanten som har gjort at et menneske i løpet av et par tiår har gått fra synspunktet "kjempefint med innvandring" til "send dem tilbake dit de kom fra".

Slik situasjonen er pr. i dag, tror jeg det er tilnærmet umulig å bli kvitt fremmedfrykten i Norge i nær fremtid.

Til det er det for mange mennesker som leser nyheter, og registrerer hvem som identifiseres som årsak til mange av dem.

Især når de det store flertall av menneskene med samme kulturelle bakgrunn også foretrekker å isolere seg fremfor å være aktive i sosiale fellesskap sammen med menneskene i landet de bor i.

Barrierer brytes ikke ned på den måten - for å si det slik.

Mennesker som bevisst velger å fremmedgjøre seg selv for andre vil automatisk generere noe fremmedfrykt ved den type oppførsel; og denne forsterkes vesentlig ved at de som er mest synlige i storsamfunnet er de med den mest negative adferden.

Og det generelle spørsmål er selvsagt: Når man flytter til et nytt sted, skal man da forsøke å tilpasse seg stedet man flytter til; eller skal man kreve at stedet man flytter til tilpasser seg deg og dine behov.

Om jeg og min familie skulle flyttet til et annet land - skulle vi da stilt uomtvistelige krav til samfunnet der om at de skulle innføre og tolerere våre kulturelle og sosiale verdier?

Eller skulle vi tilpasset oss de kulturelle og sosiale rammer som var i landet vi flyttet til?

Skrevet

Nå er det ikke utsagn fra keinstein og hans likesinnede som har gjort at min besteforeldregenerasjon blir mer og mer skeptisk til innvandring for hvert år som går.

Det er ikke utsagn fra den kanten som har gjort at et menneske i løpet av et par tiår har gått fra synspunktet "kjempefint med innvandring" til "send dem tilbake dit de kom fra".

Slik situasjonen er pr. i dag, tror jeg det er tilnærmet umulig å bli kvitt fremmedfrykten i Norge i nær fremtid.

Til det er det for mange mennesker som leser nyheter, og registrerer hvem som identifiseres som årsak til mange av dem.

Især når de det store flertall av menneskene med samme kulturelle bakgrunn også foretrekker å isolere seg fremfor å være aktive i sosiale fellesskap sammen med menneskene i landet de bor i.

Barrierer brytes ikke ned på den måten - for å si det slik.

Mennesker som bevisst velger å fremmedgjøre seg selv for andre vil automatisk generere noe fremmedfrykt ved den type oppførsel; og denne forsterkes vesentlig ved at de som er mest synlige i storsamfunnet er de med den mest negative adferden.

Og det generelle spørsmål er selvsagt: Når man flytter til et nytt sted, skal man da forsøke å tilpasse seg stedet man flytter til; eller skal man kreve at stedet man flytter til tilpasser seg deg og dine behov.

Om jeg og min familie skulle flyttet til et annet land - skulle vi da stilt uomtvistelige krav til samfunnet der om at de skulle innføre og tolerere våre kulturelle og sosiale verdier?

Eller skulle vi tilpasset oss de kulturelle og sosiale rammer som var i landet vi flyttet til?

De fleste av "dem" tilpasser seg, men så lenge keinstein gjør det klart at de ikke blir akseptert uansett hvor mye de tilpasser seg (akkurat som jødene ikke ble akseptert i Tyskland, uavhengig av hvor mye de tilpasset seg), så er det jo ingen grunn til at de skal tilpasse seg.

De taper jo bare på det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Beklager, det skal jo litt til for å nå ditt nivå.

Godt gjort. Her er jeg enig med deg i at sørs kommentar er usaklig, gir uttrykk for det, og så svarer du med en fornærmelse? Imponerende intelligent, du?

"..........................................."

Skrevet

DU gjør gapet mellom "oss" og "dem" så stort at disse jentene faktisk ikke KAN hoppe over. Du tvinger dem tilbake til middelalderprofetene!

"Gapet" mellom dem og oss er i utgangspunktet formidabelt og uoverstigelig. Det er de tilflyttende som må gjøre mest for å tette dette gapet. De kommer til en annen kultur og må tilpasse seg denne i den grad de synes det er passende.

Skrevet

LOL "Du tvinger dem tilbake til middelalderprofetene"

De ER hos middeladerprofetene sine i moskeene, og leser i regelboka Koranen fra før-middelalder hele tiden.

Skrevet

De fleste av "dem" tilpasser seg, men så lenge keinstein gjør det klart at de ikke blir akseptert uansett hvor mye de tilpasser seg (akkurat som jødene ikke ble akseptert i Tyskland, uavhengig av hvor mye de tilpasset seg), så er det jo ingen grunn til at de skal tilpasse seg.

De taper jo bare på det.

Med vennlig hilsen

Hvor mye de tilpasser seg kan nok diskuteres - og der er det himmelvis forskjell på de forskjellige kulturelle bakgrunner.

Men jeg deler ikke det du oppfatter som keinsteins hovedbudskap - at det ikke er plass til innvandrere.

Men jeg er tilhenger av at det skal stilles større krav - ikke minst krav til at kvinner fra ymse fremmedkulturelle miljøer skal og må være sosialt aktive også utenfor egen kultur; samt lære seg språket.

Både for at kvinnene selv kan få visshet om egne rettigheter, men også fordi kvinnene i mange av de kulturene er såpass sentrale i barneoppdragelsen.

Det viser seg at det er svært problematisk når den sentrale oppdragerpersonen i en familie hverken kan språk, regler eller normer i samfunnet en familie bor i - med en rekke uheldige følger både for enkeltindivider og storsamfunnet.

Skrevet

Det sa jeg ikke noe om :-)

Sunn skepsis til ytterliggående synspunkter fra begge kanter og evne til refleksjon kan dog være nyttige egenskaper å inneha.

Selv har jeg en skepsis som grenser til fordommer i forhold til såkalte nykarismatiske kristne, eksempelvis.

Disse som bedriver tungetale, tror på helbredelse i religiøse seremoneir og synes amerikanske predikanter er verdt å betale hundrevis av kroner for å høre på.

På samme måte som jeg er skeptisk til muslimer som støtter opp om Hellig Krig og sender pengestøtte til Bin Laden og kompani ;-)

"Disse som bedriver tungetale, tror på helbredelse i religiøse seremoneir og synes amerikanske predikanter er verdt å betale hundrevis av kroner for å høre på."

Pinsevenner vokser visst fortest i antall av alle religioner i verden.

http://www.pinsebevegelsen.no/sider/tekst.asp?side=378

Skummelt, spør du meg. Bare samfunnet får beholde kontrollen, og de ikke lukker seg inne og lager egne lover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...